Abstract
The article raises the issue of organising children’s and young people’s free time from school activities. This problem seems important and current especially at the present time, when parents most of the day spend at work. The issue of children and families at risk of wider social pathology can also not be ignored. The extracurricular education institutions play a significant role in awakening and developing the interests of young people in various fields of science, culture, art and sport. Young people attending the classes are discovering that free time does not only mean unproductive sitting at home watching TV or playing on the computer, but the time, in which they can develop their interests in productive and pleasant way, improve their skills in a specific field of science or art, gain new experiences, meet valuable people and pursue their passions and dreams. The study recalled the rich history of after-school education in Europe and Poland and the modern educational achievements. In general, the types of Polish institutions pursuing a number of educational and welfare tasks in the scope of extracurricular education has been presented. Also the article presented the forms of organising children’s and young people’s free time in the city of Tarnów.
References
Brzozowski M., Papla S. 1963. Zajęcia pozaszkolne. Poradnik metodyczny dla placówek wychowania pozaszkolnego. Warszawa: PZWS.
View in Google Scholar
Caritas Diecezji Tarnowskiej. 2010. Świetlice "LUMEN" [online]. Tarnów [dostęp: 15.12.2010]. Dostępny w Internecie: http://www.caritas.diecezja.tarnow.pl/swietlice.php.
View in Google Scholar
Czajkowski K. 1970. Pozaszkolna praca opiekuńczo-wychowawcza. Warszawa: Wyd. Zw. CRZZ.
View in Google Scholar
Dąbrowski S., Kulpiński F. 2000. Pedagogika opiekuńcza. Historia, teoria, terminologia. Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski. ISBN 83-88343-20-3.
View in Google Scholar
Dobre Strony Tarnowa. 2010. Serwis letni. Parki [online]. Tarnów [dostęp: 10.12.2010]. Dostępny w Internecie: http://www.tarnow.net.pl/index.php?pokaz=wiadomosc&id=18.
View in Google Scholar
Kelm A. 2000. Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”. ISBN 83-88149-29-6.
View in Google Scholar
Kuzańska M. 1966. Główne koncepcje wychowawcze Robotniczego Towarzystwa Przyjaciół Dzieci 1919–1939. Wrocław–Warszawa–Kraków: Ossolineum.
View in Google Scholar
Pałac Młodzieży. 2010a. O Pałacu [online]. Tarnów [dostęp: 10.12.2010]. Dostępny w Internecie: http://www.pm2.home.pl/joomla/index.php?option+com_content&task+88&Itemid=94.
View in Google Scholar
Pałac Młodzieży w Tarnowie. 2009a. Sprawozdanie z działalności Pałacu Młodzieży w Tarnowie w roku szkolnym 2008/2009, materiały wewnętrzne PM.
View in Google Scholar
Pałac Młodzieży w Tarnowie. 2009b. Statut Pałacu Młodzieży w Tarnowie, materiały wewnętrzne PM.
View in Google Scholar
Pałac Młodzieży w Tarnowie. 2010a. Okresowe sprawozdanie z działalności Pałacu Młodzieży w Tarnowie z dnia 30.11.2010 r., materiały wewnętrzne PM.
View in Google Scholar
Pałac Młodzieży w Tarnowie. 2010b. Program Wychowawczy Pałacu Młodzieży w Tarnowie [online].
View in Google Scholar
Tarnów [dostęp: 7.12.2010]. Dostępny w Internecie: <http://pm.edunet.tarnow.pl/res/PM_0/program_wychowawczy_pm.doc>.
View in Google Scholar
Pałac Młodzieży w Tarnowie. 2010b. Sprawozdanie z działalności Pałacu Młodzieży w Tarnowie w roku szkolnym 2009/2010, materiały wewnętrzne PM.
View in Google Scholar
Portal Diecezji Tarnowskiej. 2010. Parafie [online]. Tarnów [dostęp: 10.12.2010]. Dostępny w Internecie: http://www.diecezja.tarnow.pl/index.php/schematyzm.html.
View in Google Scholar
Potępa S. 1980. Park Miejski w Tarnowie. Tarnów: Wyd. Muzeum Okręgowego w Tarnowie.
View in Google Scholar
Rak M. 1987. Życie kulturalne. W: Kiryk F., Ruta Z. (red.). Tarnów. Dzieje miasta i regionu. T. 3. Rzeszów: Wyd. KAW. ISBN 83-03-01851-5.
View in Google Scholar
Suchodolski B. 1959. Zarys pedagogiki. Warszawa: PWN.
View in Google Scholar
Suchodolski B. 1985. Pedagogika. Podręcznik dla kandydatów na nauczycieli. Warszawa: PWN. ISBN 83-01-03611-7.
View in Google Scholar
Tarnowskie Centrum Informacji. 2010. Parki w Tarnowie [online]. Tarnów [dostęp: 15.12.2010]. Dostępny w Internecie: http://www.it.tarnow.pl/index.php/pol/Atrakcje/Przyroda/Parki-w-Tarnowie.
View in Google Scholar
Urząd Miasta Tarnowa. 2009a. Ewidencja tarnowskich placówek nauczania i wychowania w 2009 r. Wydział Edukacji, materiały wewnętrzne UMT.
View in Google Scholar
Urząd Miasta Tarnowa. 2009b. Informacja o realizacji Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii dla Miasta Tarnowa na 2009 rok. Wydział Zdrowia i Opieki Społecznej, materiały wewnętrzne UMT.
View in Google Scholar
Urząd Miasta Tarnowa. 2009c. Spis inwentaryzacyjny placów zabaw w Tarnowie, administrowanych przez Urząd Miasta Tarnowa w roku 2009. Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, materiały wewnętrzne UMT.
View in Google Scholar
Urząd Miasta Tarnowa. 2009d. Sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej za rok 2008. Wydział Zdrowia i Opieki Społecznej, materiały wewnętrzne UMT.
View in Google Scholar
Urząd Miasta Tarnowa. 2010a. Ewidencja tarnowskich placówek nauczania i wychowania w 2010 r. Wydział Edukacji, materiały wewnętrzne UMT.
View in Google Scholar
Urząd Miasta Tarnowa. 2010b. Sprawozdanie ze współpracy z organizacjami pożytku publicznego za rok 2009. Wydział Zdrowia i Opieki Społecznej, materiały wewnętrzne UMT.
View in Google Scholar
Wołoszyn S. 1959. Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne. W: Suchodolski B (red.). Zarys pedagogiki. Warszawa: PWN.
View in Google Scholar
Wroczyński R. 1985. Wychowanie równoległe. W: Suchodolski B. (red.). Pedagogika. Podręcznik dla kandydatów na nauczycieli. Warszawa: PWN. ISBN 83-01-03611-7.
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License