Abstract
The article presents the essence and significance of innovation for an enterprise’s development. It characterises sources and assumptions of innovation in an organization. The thesis was assumed in the executed research that one of the ways to transpose a traditional management system into a modern one, considering economy based on knowledge (GOW) is to apply an appropriate model of knowledge and information management. It was also declared that the basis, the “heart” of innovation is knowledge. Assuming that the point of departure is a general, multi-aspect model of organization management, a model of knowledge and information management was proposed which would include a selected subsystem within its scope. As a consequence of empirical research being executed the main determinants of the innovation subsystem were defined. They formed the basis to indicate the directions of organizational changes which dynamise innovation of enterprises within the context of economy based on knowledge.
References
Baruk J. 2004. Innowacja jako instrument zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem. W: Instrumenty i formy organizacyjne procesów zarządzania w społeczeństwie informacyjnym. T. 1 pod red. A. Stabryły. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie. ISBN 83-7252-232-4.
View in Google Scholar
Chang Y.-H., Chen M.-H. 2004. Comparing approaches to systems of innovation: the knowledge perspective. „Technology in Society” vol. 26, iss. 1, p. 17–37.
View in Google Scholar
Hall C.M., Williams A.M. 2008. Tourism and innovation, London–New York: Routledge Taylor & Francis Group.
View in Google Scholar
Innowacje i Wiedza. 2006. Biuletyn Informacyjny [3/2006]. Ostrów Wielkopolski: Centrum Innowacji i Wiedzy Innowacyjnej Południowej Wielkopolski w Ostrowie Wielkopolskim.
View in Google Scholar
Kisielnicki J., Sroka H. 1999. Systemy informacyjne biznesu. Informatyka dla zarządzania. Warszawa: Wydawnictwo Placet. ISBN 83-85428-44-5.
View in Google Scholar
Kozioł L. 2008. Wybrane aspekty wielowymiarowego ujęcia systemu zarządzania wiedzą i informacjami w przedsiębiorstwie. W: E. Skrzypek (red.). Wpływ zarządzania procesowego na jakość i innowacyjność przedsiębiorstwa. T. 2. Lublin: Wydawnictwo UMCS w Lublinie. ISBN 978-83-924547-31.
View in Google Scholar
Nonaka I., Takeuchi H. 2000. Kreowanie wiedzy w organizacji: jak spółki dynamizują procesy innowacyjne. Warszawa: Poltext. ISBN 83-86890-99-1.
View in Google Scholar
Pomykalski A. 2001. Innowacje. Łódź: Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej. ISBN 83-7283-019-3.
View in Google Scholar
PN-EN ISO 9000. 2006. W: Systemy zarządzania jakością – podstawy i terminologia. ISBN 83-251-0771-5.
View in Google Scholar
Stabryła A. 2008. Zarządzanie wiedzą jako dziedzina. W: Funkcja personalna w zmieniającej się organizacji. Pod red. E. Jędrych, A. Pietras, A. Stankiewicz-Mróz. Łódź: Wydawnictwo Media Press. ISBN 978-83-61215-06-6.
View in Google Scholar
Stabryła A. (red.). 2009. Doskonalenie struktur organizacyjnych przedsiębiorstw w gospodarce opartej na wiedzy. Warszawa-Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 978-83-255-0237-9.
View in Google Scholar
Stoner J., Freeman R., Gilbert G. 1998. Kierowanie. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. ISBN 83-208-1094-9.
View in Google Scholar
Szmit M. 2003. Informatyka w zarządzaniu. Warszawa: Difin. ISBN 83-7251-379-1.
View in Google Scholar
Tabaszewska E. 2002. Nowe spojrzenie na zarządzanie informacją. „Problemy Jakości” nr 5, s. 16–20.
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License