Abstract
In the article the author handles a very important problem of the marketing and ethical assessment of an enterprise on the example of the selected telecommunication company, i.e. Telekomunikacja Polska S.A. The Company was privatised and established in the result of the division of the state owned enterprise Poczta Polska Telegraf i Telefon (Polish Mail, Cable and Telephone Company). The marketing and ethical analysis carried out on the example of this company defines the main positive and negative influences of the environment upon the company and the strong points, that can be used in developing the company strategy. The author stresses also that the principles of honest and sound competition should be based on ethical values applying to all people. This is not easy due to cultural, religious or mental differences. On the other hand, the learned dissertations not based on practical experiences bring the risk of creating abstract principles.
References
Drucker P., Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, Warszawa 1992.
View in Google Scholar
Famielec J., Strategie rozwoju przedsiębiorstw, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 1997.
View in Google Scholar
Faulkner D., Bowman C., Strategie konkurencji, Wyd. Gebethner i S-ka, Warszawa 1996.
View in Google Scholar
Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W., Marketing, PWE, Warszawa 1995.
View in Google Scholar
Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 1994.
View in Google Scholar
Klimczak B., Etyka gospodarcza, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 1996.
View in Google Scholar
Klimczak B., Rynek kapitałowy. Etyczne otoczenie rynku kapitałowego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 1998.
View in Google Scholar
Kotler P., Marketing, Wyd. Gebethner i S-ka, Warszawa 1994.
View in Google Scholar
Leo V., Ryan C.S.V., Sójka J., Etyka biznesu, Wyd. „W drodze”, Poznań 1997.
View in Google Scholar
Maige C., Muller J., Walka z czasem — atut strategiczny przedsiębiorstwa, Poltext, Warszawa 1995.
View in Google Scholar
Minus P. M., Etyka w biznesie, PWN, Warszawa 1998.
View in Google Scholar
Obłój K., Strategie sukcesu firmy, PWE, Warszawa 1996.
View in Google Scholar
Penc-Pietrzak I., Strategie biznesu i marketingu, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1998.
View in Google Scholar
Pierścionek Z., Strategie rozwoju firmy, PWN, Warszawa 1996.
View in Google Scholar
Altkorn J (red.), Podstawy marketingu, Instytut Marketingu, Kraków 1995.
View in Google Scholar
Porter M., Strategia konkurencji, metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1994.
View in Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Łączności z dnia 9.09.1999 roku w sprawie warunków przyłączenia sieci telekomunikacyjnych oraz zasad rozliczenia, Dz. U. 1999, nr 79, poz. 897.
View in Google Scholar
Rutkowski I., Marketing jako źródło przewagi konkurencyjnej na rynku, Monografie i opracowania, SGH, nr 376, Warszawa 1993.
View in Google Scholar
Sapijaszka Z., Restrukturyzacja przedsiębiorstwa. Szanse i zagrożenia, PWN, Warszawa 1997.
View in Google Scholar
Sosenko K., Ekonomia w perspektywie aksjologicznej, Zeszyty Naukowe, Seria Specjalna: Monografie, nr 135, AE Kraków, Kraków 1998.
View in Google Scholar
Sternberg E., Czysty biznes. Etyka biznesu w działaniu, PWN, Warszawa 1998.
View in Google Scholar
Umowa Telekomunikacyjna pomiędzy Ministrem Łączności a Telekomunikacją Polską SA z dnia 17.09.1998 roku (niepublikowana).
View in Google Scholar
Zbiegień-Maciąg L., Etyka w zarządzaniu, Lektury Menedżera, CIM, Warszawa 1996.
View in Google Scholar
Żurawik B., Żurawik W., Zarządzanie marketingowe w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa 1996.
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License