Abstract
The paper elaborates a very important problem connected with organisational environment of marketing in Polish companies. The fact of marketing divisions establishment connected with the implementation process of marketing orientation is underlined. The author notes a positive influence of marketing divisions on changes taking place in the firm, namely increase in the scope of market information gathering, their better circulation within the company and their use to shape the firm's behaviour on the market. The paper touches upon as well the problems of the lack of marketing divisions creation, which are caused among others by the lack of competencies in the field of marketing, the lack of financial resources, staff reluctance of the psychological nature. Tasks assigned to marketing divisions reveal a limited understanding of the subject resulting from the concentration of tasks on the advertisement and marketing research. Concluding, we should objectively state that there is a serious problem connected with integration of marketing functions and realisation of the general marketing strategy in the firm.
References
Dobiegała-Korona B., Kantecki A., Marketing jako czynnik restrukturyzacji przedsiębiorstwa i gospodarki, IFGN SGH, raport z badań, 1997.
View in Google Scholar
Kędzior Z., Orientacja marketingowa w przedsiębiorstwie (próba identyfikacji), „Marketing i Rynek” 1997, nr 7.
View in Google Scholar
Kohli A.K., Jaworski B.J., Marketing Orientation: the Construct, Research Propositions and Managerial Implications, „Journal of Marketing” 1990, nr 2.
View in Google Scholar
Kotarbiński J., Marketing w polskich spółkach giełdowych, „Marketing i Rynek” 1998, nr 5.
View in Google Scholar
Mazurek-Łopacińska K., Konsument w strategii przedsiębiorstw, „Marketing i Rynek” 1998, nr 4.
View in Google Scholar
Mazurek-Łopacińska K., Marketing w polskich przedsiębiorstwach, „Marketing i Rynek” 1996, nr 3.
View in Google Scholar
Mazurek-Łopacińska K., Zachowania nabywców jako podstawa strategii marketingowej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław 1997.
View in Google Scholar
Mruk H., Konflikty towarzyszące wprowadzaniu marketingu w przedsiębiorstwie, „Marketing i Rynek” 1995, nr 2.
View in Google Scholar
Olejnik I., Organizacja i miejsce marketingu w przedsiębiorstwie ‒ w wielkim skrócie, ale niemal bez tajemnic [w:] Marketing w polskich przedsiębiorstwach. Doświadczenia i prognozy, pod red. J. Garczarczyka, Poznań 1998.
View in Google Scholar
Rogers E.M., Diffusion of Innovation, The Free Press, New York 1983.
View in Google Scholar
Spychała M., Ziołek K., Produkt — jego jakość i cena [w:] Marketing w usługach. Materiały z konferencji w Błażejewku, Akademia Ekonomiczna, Poznań 1994.
View in Google Scholar
Strzyżewska M., Marketingowa obrona przedsiębiorstw przed konkurencją na rynku krajowym [w:] Marketing jako sposób na skuteczne konkurowanie, pod red. M. Strzyżewskiej, Materiały IFGN SGH, Warszawa 1997.
View in Google Scholar
Strzyżewska M., Marketingowa orientacja w konkurowaniu na rynku [w:] Marketing jako sposób na skuteczne konkurowanie, pod red. M. Strzyżewskiej, Materiały IFGN SGH, Warszawa 1997.
View in Google Scholar
Strzyżewska M., Rynkowe uwarunkowania restrukturyzacji polskich przedsiębiorstw w aspekcie marketingu, IFGN SGH, raport z badań, 1997.
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License