Abstract
Professor Jerzy Hausner, former minister of Polish government and an expert of the Minister of Culture is an author of a reform project in the sector of culture in Poland. In his opinion—reduction of public financial support in culture and a growth of meaning of new organizational forms focused on private financing sources—are currently necessary (an economic crisis) in Poland. According to Professor Hausner—artistic and cultural activities, which require constant public financing, should be limited. The author does not share this point of view and thinks, that culture in Poland is currently sufficiently market-oriented and pandering to bad taste and liquidation of traditional barriers between the elite and mass culture—in the author's opinion—are rather a result of partial commercialization of performing art institutions.
References
Baumol W.J. 2006. Błędy w ekonomii i ich konsekwencje. „Państwo i Rynek” nr 1/2006 [on-line; dostęp: 2007-05-01]. Dostępny w Internecie: http://www.jezyk-polski.pl/pir/index.php.
View in Google Scholar
Baumol W.J., Bowen W.G. 1966. Performing Arts: The Economic Dilemma. New York: The Twentieth Century Fond. ISBN 0-262-52011-7.
View in Google Scholar
Benedixen P. 2001. Wprowadzenie do ekonomiki kultury i sztuki. Kraków: Wydawnictwo UJ. ISBN 83-233-1504-3.
View in Google Scholar
Bloch R. 2003. Sektor prywatny w finansowaniu niemieckich teatrów. W: S. Flejterski (red.). Międzynarodowa konferencja. Teatry w Europie. Szczecin: Opera na Zamku. ISBN 83-909715-2-6.
View in Google Scholar
Bolwin R. 2003. Struktura organizacyjna i źródła finansowania teatrów niemieckich. W: S. Flejterski (red.). Międzynarodowa konferencja. Teatry w Europie. Szczecin: Opera na Zamku. ISBN 83-909715-2-6.
View in Google Scholar
Chochołowski B. 2006. Komu Polacy oddają 1 procent podatku, [on-line; dostęp: 2009-07-02]. Dostępny w Internecie: http://www.money.pl/podatki/poradniki/artykul/komu;polacy;oddaja;l;pro-cent;podatku,241,0,135665.html.
View in Google Scholar
Geoffrey B. 2009. Upowszechnianie kultury przez instytucje finansowane ze środków publicznych - modele brytyjskie. W: J. Sójka, M. Poprawski, P. Kieliszewski (red.). Instytucje upowszechniania kultury w XXI wieku. Pożytek czy nowa jakość? Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe. ISBN 978-83-61320-48-7.
View in Google Scholar
Gordon Ch. Sponsoring i alternatywne finansowanie kultury, [on-line; dostęp: 2007-08-07]. Dostępny w Internecie: http://www.labforculture.org.pl.
View in Google Scholar
Hausner J. 2009. Program dla kultury. Materiały z konferencji „Instytucje kultury w czasach kryzysu” Instytutu Kulturoznawstwa UAM w Poznaniu. 20-21. 05. 2009.
View in Google Scholar
Komunikat [2001] ze wspólnych badań SMG/KRC oraz KLON na temat przeznaczenia darowizn. Badania Ngo.pl ‒ raport 2001 ‒ darowizny, [on-line; dostęp: 2009-05-01]. Dostępny w Internecie: http://www.ngo.pl.
View in Google Scholar
Krupiński W. 2009. Więcej rynku w kulturze. (Wywiad z prof. Jerzym Hausnerem) „Dziennik Polski”. „Magazyn Piątek”. 2009. 07. 03.
View in Google Scholar
Łagodziński W., Panek T., Czapiński J. 2006. Kultura i wypoczynek. Kultura. W: J. Czapliński, T. Panek (red.). Diagnoza społeczna 2005. Warunki i jakość życia Polaków. Warszawa: Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie.
View in Google Scholar
Łysiński J. 2007. Bariery rozwoju funkcji komercyjnej w samorządowych filharmoniach w Polsce. Rozprawa doktorska. Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ.
View in Google Scholar
Pachter M. 1997. Monopol i konkurencja w warunkach procesu transformacji. Wykład wygłoszony 3. 11. 1997 r. w Szkole Zarządzania Kulturą UJ. [Materiał niepublikowany].
View in Google Scholar
Pawłowski R. 2009. Miejsce dla eksperymentu. (Wywiad z Anną Szylak) „Gazeta Wyborcza” z dn. 18. 06. 2009; „Kultura” s. 13.
View in Google Scholar
Rozhin A. (red.). 2003. I [Pierwsze] Forum ‒ Teatr Jutra: konferencja pod Honorowym Patronatem Ministra Kultury R, P. Pana Waldemara Dąbrowskiego. Warszawa: Związek Artystów Scen Polskich. ISBN 83-901766-0-2.
View in Google Scholar
Sponsoringpräferenzen deutscher Unternehmen (in %). MIZ: Deutsches Musikinformationszentrum. [on-line; dostęp: 2007-08-01] Dostępny w Internecie: http://www.miz.org.
View in Google Scholar
Sponsorowanie [2006] w różnych dziedzinach życia - sponsoring kultury, [on-line; dostęp: 2007-05-01]. Dostępny w Internecie: http://www.Esponsor.pl/o_sponsoringu/id/1108.
View in Google Scholar
Założenia [2004] Narodowego Planu Rozwoju Polski na lata 2007-2013. Oprać. Zespół NPRP: J. Hausner, W. Dąbrowski i in. [on-line; dostęp: 2007-05-01], Warszawa: MGiP. DKPS. Dostępny w Internecie: http://www.wrotamalopolski.pl.
View in Google Scholar
Zawadzka A. 2008. PIT-owa hojność warta 350 milionów, [on-line; dostęp: 2009-07-02], Dostępny w Internecie: http://www.money.pl/podatki/wiadomosci/artykul/pitowa;hojnosc;warta;350;mi-lionow,156,0,336796.html.
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License