Social, moral and ideological sources of the economic crises of the scientific and technical civilization in the age of globalization. Possibilities of rescue
Okładka tom 13 cz. 1
PDF (Język Polski)

Keywords

economical crisis
the crisis of the social-moral consciousness
globalization
inequality in the development of social groups
humanitarian pedagogy

How to Cite

Szyszko-Bohusz A. (2009). Social, moral and ideological sources of the economic crises of the scientific and technical civilization in the age of globalization. Possibilities of rescue. The Malopolska School of Economics in Tarnow Research Papers Collection, 13(2), 257-265. https://doi.org/10.25944/znmwse.2009.02.257265

Abstract

The era of civilization of science and technology has had a great deal of unique achievements in education and technological development. Yet, in many fields of our life it has brought about a very serious threat of a total self-destruction. This era of science and technology civilization is characterized by profound antinomies evident in unequal access to distribution of goods, educational achievements, education and culture. This discrepancy can clearly be seen in the realm of lofty humanitarian ideas and their implementation in the field of politics, economics, and social practice. The above mentioned antinomies have lead to a triple danger crisis in the hub of the science and technology civilization: axiological, ethical, and social-moral, as well as to such related crises as ecological, and the one without the precedence in the history of education - pedagogical. To rescue mankind, thus to escape from the utter annihilation is to raise to the upper level social and moral awareness through modern, holistic, and humanistic pedagogy. Such an educational process should lead the society of the era of science and technology civilization to realization of responsibilities for the future fate of the globe. One of the ways leading to this aim is a proper, anticipating idea of globalization carried out by the countries of the world. In the same time, the idea should take into account the view of the future. First of all hunger and poverty in various parts of the world should be alleviated and then totally reduced. Human rights should be respected. The aim of the international policy based on humanitarian values should be defined and implemented. We all should firmly act against the threat of nuclear war and expansion of terrorism.

 

https://doi.org/10.25944/znmwse.2009.02.257265
PDF (Język Polski)

References

Bremond J., Couet J.F., Sal ort M.M. 2006. Kompendium wiedzy ekonomii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 978-83-01-14713-6.
View in Google Scholar

Cynarski W. J. 2002. Proces globalizacji. Dialog kultur czy konflikt wartości? Rzeszów: Poligrafia Wyższego Seminarium Duchownego w Rzeszowie. ISBN 83-88120-90-5.
View in Google Scholar

Cynarski W.J. 2003. Globalizacja a spotkanie kultur. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. ISBN 83-7338-132-5.
View in Google Scholar

Jan Paweł II. 1981. Adhortacja apostolska Familiaris consortio o zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym. Rzym 1981, Wrocław 1983.
View in Google Scholar

Jan Paweł II. 1988. Wiara i kultura. Rzym: Polski Instytut Kultury Chrześcijańskiej. Fundacja Jana Pawła II; Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL. ISBN 83-228-0106-8.
View in Google Scholar

Jan Paweł II. 1998. Fides et ratio. Kraków.
View in Google Scholar

Jan Paweł II. 2005. Pamięć i tożsamość. Kraków: Wydawnictwo Znak. ISBN 83-240-0526-9.
View in Google Scholar

Kaczmarek T.K. 2009. Globalna gospodarka i globalny kryzys. Warszawa: Difin. ISBN 978-83-7641-034-0.
View in Google Scholar

Nawrot W. 2009. Globalny kryzys finansowy XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwa Fachowe CeDeWu. ISBN 978-83-7556-136-4.
View in Google Scholar

Pasterniak W. 1998. Głębia i pewność. O pedagogice teonomicznej u progu trzeciego tysiąclecia. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego. ISBN 83-86273-16-X.
View in Google Scholar

Pasterniak W. 2000. Aksjologiczne bariery cywilizacyjne a nadzieje pedagogiki. Dydaktyka literatury XX. Zielona Góra.
View in Google Scholar

Poglądy ekonomiczne słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku. 2008. Tarnów: Wydawnictwo Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej. ISBN 978-83-89879-10-3.
View in Google Scholar

Świat przegrywa z nędzą. 2004. „Dziennik Polski” z 17 czerwca. Kraków.
View in Google Scholar

Szot W. 2008. Trwałość bezpieczeństwa międzynarodowego w obliczu współczesnego bioterroryzmu. Kraków: Drukarnia Pijarów. ISBN 978-83-7269-263-4.
View in Google Scholar

Szyszko-Bohusz A. 1983. Stan świadomości jako problem interdyscyplinarny. Sprawozdanie z posiedzenia Komisji Naukowej PAN - Oddział w Krakowie. T. 25/1. Wrocław.
View in Google Scholar

Szyszko-Bohusz A. 1987. Problem nieśmiertelności genetycznej organizmów o wspólnej genezie (logistyka ‒ biologia a filozofia). „Rocznik Naukowy AWF Kraków” t. 22. Kraków: Akademia Wychowania Fizycznego.
View in Google Scholar

Szyszko-Bohusz A. 1989. Pedagogika holistyczna. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. ISBN 83-04-03367-4.
View in Google Scholar

Szyszko-Bohusz A. 1990. Hinduizm, Buddyzm, Islam. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. ISBN 83-04-03162-0.
View in Google Scholar

Szyszko-Bohusz A. 1991. Problem nowej interpretacji życia, świadomości oraz terminów pochodnych. Problem nieśmiertelności organizmów wielokomórkowych W: B. Hołyst (red.). Człowiek w sytuacji trudnej: praca zbiorowa. Warszawa: Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej.
View in Google Scholar

Szyszko-Bohusz A. 1997. Pomoc psychiczna ciężko chorym i umierającym. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
View in Google Scholar

Szyszko-Bohusz A. 1997a. Wartości i symbole w przestrzeni edukacyjnej w świetle pedagogiki holistycznej. W: W. Pasterniak, J. Kaliszan (red.). Wartości i symbole w przestrzeni edukacyjnej. Gorzów Wielkopolski. ISBN 83-86710-20-9.
View in Google Scholar

Szyszko-Bohusz A. 2001. Współczesna higiena psychiczna oraz pedagogika holistyczna w świetle hipotezy nieśmiertelności genetycznej. W: T. Aleksander (red.). Myśl pedagogiczna przełomu wieku. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. ISBN 83-233-1467-5.
View in Google Scholar

Szyszko-Bohusz A. 2002. Problem natury świadomości. Pokłosie 40 lat poszukiwań. „Dydaktyka Literatury” t. 22. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski.
View in Google Scholar

Szyszko-Bohusz A. 2004. Państwo i społeczeństwo w epoce cywilizacji naukowo-technicznej XXI wieku. Wyzwania i zagrożenia. W: M. Leśniak (red.). Państwo i społeczeństwo w XXI wieku. Rodzina wobec zagrożeń XXI wieku. Kraków: Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne. ISBN 83-89823-60-8.
View in Google Scholar

Szyszko-Bohusz A. 2005. Rodzina współczesna wobec wyzwań cywilizacji naukowo-technicznej: możliwości pomocy rodzinie w różnych sytuacjach życiowych. W: Wybrane problemy rodziny u progu ponowoczesności. Pod red. G. Makiełło-Jarża. Seria: Państwo i Społeczeństwo. R. 5, nr 3. Kraków: Księgarnia Akademicka. ISBN 83-7188-910-0.
View in Google Scholar

Szyszko-Bohusz A. 2006. Teoria nieśmiertelności genetycznej: naukowe uzasadnienie ułudy śmierci. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego. ISBN 83-86273-61-5.
View in Google Scholar

© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

Downloads

Download data is not yet available.