Abstract
In this work, the review of the reference literature concerning the theory of constructing tests of motor fitness for the physical recreation’s requirements has been produced. The rules for creating tests of physical fitness have been presented and the necessity of constant control and evaluation of physical fitness, not only of children and adolescents, but also adults, has been substantiated. A focus has been put on the notion of the relative evaluation of the motor fitness. Its main idea is the target norm, which is in accordance with the current morphological, energetic, coordination and mental predispositions of a person. It has been proved that such methodological approach creates a system of impulses that positively motivate a person to be active physically. Physical activeness is a necessary factor of a correct psycho-motor development. Normal motor development of a human being has been defined as good health, intellectual development, socializing, life experience, considerable level of independence and high self-esteem. To reach these goals, a person requires constant physical activeness, supported by systematic control and evaluation of the level of motor fitness.
References
Demel M. 1980. Od ćwiczeń cielesnych do kultury fizycznej. „Wychowanie Fizyczne i Higiena Szkolna” nr 9.
View in Google Scholar
Dutkiewicz W. 1985. Zmiany w procesach rozwoju biologicznego i sprawności fizycznej młodzieży w świetle poprawy warunków bytowych. Kielce: WSP.
View in Google Scholar
Eurofit. 1989. Europejski test sprawności fizycznej. Przekład z j. ang. H. Grabowski i J. Szopa. Kraków: AWF.
View in Google Scholar
Fidelus K., Przewęda R., Wohl A. (red.). 1972. Studia nad motorycznością ludzką. Warszawa: PWN.
View in Google Scholar
Grabowski H. 1997. Teoria fizycznej edukacji. Warszawa: WSiP. ISBN 83-02-06660-5.
View in Google Scholar
Gruszczyk-Kolczyńska E. 1992. Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się motorycznym. Warszawa: WSiP.
View in Google Scholar
Haleczko A. 1989. Biologiczne aspekty ewolucji sprawności motorycznej dzieci w wieku szkolnym – wybrane zagadnienia metodologiczne. „Antropomotoryka” nr 1.
View in Google Scholar
Howley E.T., Franks B.D. 1997. Health fitness instructors: handbook. Champaign: Human Kinetics.
View in Google Scholar
Hurlock E.B. 1985. Rozwój dziecka. Wyd. 3 zm. T. 1–2. Warszawa: PWN.
View in Google Scholar
Janikowska-Siatka M. 1996. Materiały pomocnicze do ćwiczeń z metodyki wychowania fizycznego. Wyd. Skryptowe, nr 51. Kraków: AWF.
View in Google Scholar
Malina R. 1980. Zmiany struktur sprawności fizycznej. „Wychowanie Fizyczne i Higiena Szkolna” nr 10.
View in Google Scholar
Malina R. 1981. Trend sekularny sprawności fizycznej. „Wychowanie Fizyczne i Higiena Szkolna” nr 2.
View in Google Scholar
Malina R. 1984. Secular changes in strenght and physical performance. “Studies in Human Ecology” vol. 6.
View in Google Scholar
Osiński W. 1988. Wielokierunkowe związki zdolności motorycznych i parametrów morfologicznych. Badania dzieci i młodzieży wielkomiejskiej z uwzględnieniem poziomu stratyfikacji społecznej. Monografie, nr 261. Poznań: AWF.
View in Google Scholar
Osiński W. 1996. Zarys teorii wychowania fizycznego. Podręczniki, nr 47. Poznań: AWF.
View in Google Scholar
Osiński W. 2003. Antropomotoryka. Podręczniki, nr 49. Poznań: AWF.
View in Google Scholar
Porębska R. 1982. Osobowość i jej kształtowanie się w dzieciństwie i młodości. Warszawa: WSiP.
View in Google Scholar
Pilicz S., Przewęda R., Dobosz J., Nowacka-Dobosz S. 2002. Punktacja sprawności fizycznej młodzieży polskiej wg Międzynarodowego Testu Sprawności Fizycznej, kryteria pomiaru wydolności organizmu testem Coopera. Studia i Monografie, nr 86. Warszawa: AWF.
View in Google Scholar
Przewęda R. 1981. Rozwój somatyczny i motoryczny. Wyd. 2. Warszawa: WSiP.
View in Google Scholar
Przewęda R. 1985. Uwarunkowania poziomu sprawności fizycznej polskiej młodzieży szkolnej. Z warsztatów badawczych. Warszawa: AWF.
View in Google Scholar
Przewęda R. 1986. Sprawność fizyczna młodzieży i jej przemiany i uwarunkowania oraz związane z nią dylematy współczesnego wychowania fizycznego. W: Motoryczność dzieci i młodzieży. Cz. 2. Katowice: AWF.
View in Google Scholar
Przewęda R. 2002. Jak się zmienia kondycja fizyczna polskiej młodzieży? „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne” nr 6–7.
View in Google Scholar
Raczek J. 1989. Teoria motoryczności (antropomotoryka) w systemie nauk o kulturze fizycznej. „Antropomotoryka” nr 1.
View in Google Scholar
Raczek J. 1978. Stan biologiczny współczesnej populacji szkolnej w świetle badań wydolności fizycznej. „Wychowanie Fizyczne i Sport” nr 1.
View in Google Scholar
Raczek J. 1987. Motoryczność człowieka w świetle współczesnych poglądów i badań. „Wychowanie Fizyczne i Sport” nr 1.
View in Google Scholar
Siniarska A. 1984. Physical fitness in Polish population (genetic and development). In: Genetics of psychomotor traits in man. Warszawa.
View in Google Scholar
Strzyżewski S. 1974. Tempo dojrzewania biologicznego a niektóre cechy osobowości dziewcząt w wieku pokwitania. Katowice: WSWF.
View in Google Scholar
Szarski H. 1976. Mechanizmy ewolucji. Wyd. 2 popr. i uzup. Kraków: Ossolineum.
View in Google Scholar
Szopa J. 1988. Zmienność podstawowych cech somatycznych i funkcjonalnych u dorosłych mieszkańców Krakowa w przedziale wieku 19–62 lat z uwzględnieniem zróżnicowania społeczno--zawodowego. „Materiały i Prace Antropologiczne” nr 109.
View in Google Scholar
Szopa J., Sakowicz B. 1987. Zróżnicowanie relatywnego poziomu sprawności fizycznej krakowskich dziewcząt i chłopców w wieku 8–18 lat w zależności od wybranych wskaźników społeczno-rodzinnych. „Wychowanie Fizyczne i Sport” nr 1.
View in Google Scholar
Szopa J., Żak S. 1986. Zmiany sprawności fizycznej dzieci i młodzieży miasta Krakowa w latach 1974–1983 na tle trendu sekularnego wysokości ciała. „Wychowanie Fizyczne i Sport” nr 1.
View in Google Scholar
Trześniowski R., Pilicz S. 1989. Tabele sprawności fizycznej młodzieży w wieku 7–19 lat. Warszawa: AWF.
View in Google Scholar
Wątroba J. 1990. Analiza wpływu proporcji i wielkości ciała na poziom i strukturę sprawnooeci motorycznej na przykładzie 8-letnich chłopców z Krakowa. „Antropomotoryka” nr 3.
View in Google Scholar
Wolański N., Parizkova J. 1976. Sprawność fizyczna a rozwój człowieka. Warszawa: SiT.
View in Google Scholar
Żak S. 1986. Poziom sprawności fizycznej 12-letnich dziewcząt i chłopców w zależności od wieku morfologicznego. „Rocznik Naukowy AWF Kraków” t. 21.
View in Google Scholar
Żak S. 1987. Czynnik wieku morfologicznego w zróżnicowaniu sprawności fizycznej 11–12-letnich dziewcząt i chłopców. „Wychowanie Fizyczne i Sport” nr 3.
View in Google Scholar
Żak S. 1991. Zdolności kondycyjne i koordynacyjne dzieci i młodzieży z populacji wielkomiejskiej na tle wybranych uwarunkowań somatycznych i aktywności ruchowej. Cz. 1 i 2. Wyd. Monograficzne, nr 43. Kraków: AWF. ISSN 0860-0643.
View in Google Scholar
Żak S. 1994. Społeczne i pedagogiczne skutki zróżnicowanej aktywności ruchowej dzieci i młodzieży. „Wychowanie Fizyczne i Sport” nr 1.
View in Google Scholar
Żak S. 1994. Developmental conditionings of selected motor abilities of children and youth from Cracow population. „Antropomotoryka” nr 11.
View in Google Scholar
Żak S., Szopa J. 2001. Effects of diversified motor activity on the level of motor fitness in children and youth from Cracow (Poland). “Journal of Human Kinetics” vol. 6.
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License