Abstract
The aim of this article was to present some modern conceptions of the management, with particular attention paid to subject oriented conceptions, especially to the managing of knowledge or information. The first part of the paper presents the essence of company development management, determinants of the development, such as direct and indirect environment, the potential of a company, the trends in the management of company development and source of finance for the company development. The second part of the paper conveys the review of selected conceptions used in the above-discussed areas, while close attention has been given to further possibilities of their applications, taking into consideration constantly changing external conditions.
References
Ansoff H. J., Zarządzanie strategiczne, PWE, Warszawa 1985.
View in Google Scholar
Bennet R., Gabriel H., Organisational Factors and Knowledge Management within Large Marketing Departments: an Empirical Study, “Journal of Knowledge Management” 1999, vol. 3, no. 3.
View in Google Scholar
Lewandowska L., Rozwój firmy. Koncepcje zarządzania i finansowania, ODDK, Gdańsk 2001.
View in Google Scholar
Malara Z., Dokonywanie zmian w organizacji. Ujęcie Praktyczne, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2000.
View in Google Scholar
Martyniak Z. (red.), Nowe metody organizacji i zarządzania, PWE, Kraków 1998.
View in Google Scholar
Nalepka A., Zarys problematyki restrukturyzacji przedsiębiorstw, Antykwa Kraków 1998.
View in Google Scholar
Penc J., Nowe koncepcje zarządzania, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 2002, nr 7.
View in Google Scholar
Perechuda K. (red.), Zarządzanie przedsiębiorstwem przyszłości. Koncepcje, modele, metody, Placet, Warszawa 2000.
View in Google Scholar
Pierścionek Z., Strategie rozwoju firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
View in Google Scholar
Stabryła A., Zarządzanie rozwojem firmy, Księgarnia Akademicka, Kraków 1995.
View in Google Scholar
Stabryła A., Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa - Kraków 2000.
View in Google Scholar
Sussmann F., Kraus P., Lean Management in Mittelstandsunternehmen, „Management Zeitschrift" 1993, no. 2.
View in Google Scholar
Suszyński C., Globalizacja wyzwanie dla polskich przedsiębiorstw w kolejnym etapie przeobrażeń, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2000.
View in Google Scholar
Szplit A. (red.), Leksykon przedsiębiorczości, Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce 1996.
View in Google Scholar
Szplit A., Fudaliński J., Markiewicz P., Smutek H., Strategie rozwoju organizacji, Antykwa, Kluczbork 2002.
View in Google Scholar
Węgrzyn A., Benchmarking. Nowoczesna metoda doskonalenia przedsiębiorstwa, Antykwa, Kluczbork - Wrocław 2000.
View in Google Scholar
Witkowski J. (red.), Logistyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2002.
View in Google Scholar
Zimniewicz K., Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa 2003.
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License