Abstract
The article shows the essence and the meaning of information and the system of marketing information applied in the company activity and development. Some functions and elements of that system have been characterized here. Particularly a lot of attention has been directed towards the description of the data sources, subsystem of generating information and subsystem of sharing information. The article lists and shortly characterizes some decision making models and statistics tools, which make the marketing decision processes easier in a company. The value of a uniform equipment structure has been stressed in SIM functioning. Major barriers have been indicated in implementing the system, paying particular attention to the necessity of restructuring of the organization, creating new units (e.g. database, set of analysis and developments), showing the reluctance to changes and presenting the behaviour of employees in case of sharing their knowledge.
References
Banks H., The New Newport News. http: // www. corbes. Com/ global 2000/ 08070315092a. html, info. z dnia 24 kwietnia 2001.
View in Google Scholar
Borowiecki R., Kwieciński M. (red.), Informacja w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Zakamycze, Kraków 2003.
View in Google Scholar
Duliniec E., Badania marketingowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.
View in Google Scholar
Garbarski L., Zarządzanie marketingowe małym i średnim przedsiębiorstwem, Difin, Warszawa 1999.
View in Google Scholar
Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 1997.
View in Google Scholar
Henderson J.C., Venkatraman N., Strategic alignment, “Leveraging Journal” 1999, no. 38.
View in Google Scholar
Holloway J.Ch., Marketing w turystyce, PWE, Warszawa 1997.
View in Google Scholar
Hutt M., Zarządzanie marketingiem. Strategia rynku dóbr i usług przemysłowych, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1997.
View in Google Scholar
Kotler Ph., Marketing: analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i S-ka, Warszawa 1996.
View in Google Scholar
Kotra K., Marketing w teorii i praktyce, Wydawnictwo WSB, Poznań 2001.
View in Google Scholar
Kwieciński M., Wywiad gospodarczy w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa - Kraków 1999.
View in Google Scholar
Lebiecki M., Era interfejsów, „Modern Marketing” 2000, nr 11.
View in Google Scholar
Malinowska M., System komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, „Marketing i Rynek” 2002, nr 10.
View in Google Scholar
Mazurkiewicz L., Planowanie marketingowe w przedsiębiorstwie turystycznym, PWE, Warszawa 2002.
View in Google Scholar
Niestrój R., Zarządzanie marketingiem - aspekty strategiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
View in Google Scholar
Oleński J., Ekonomika informacji, PWE, Warszawa 2003.
View in Google Scholar
Rucińska D., Jagodziński K., Racjonalny model systemu informacyjnego dla przedsiębiorstw, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa” 2003, nr 8.
View in Google Scholar
Rutka R., Organizacja przedsiębiorstw. Przedmiot projektowania, wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1996.
View in Google Scholar
Rutkowski I., Systemy informacyjne wspomagające zarządzanie marketingowe, „Marketing i Rynek” 1999, nr 2.
View in Google Scholar
Sopińska A., Model systemu informacji strategicznej w przedsiębiorstwie, [w:] System informacji strategicznej: praca zbiorowa, pod red. R. Borowieckiego i M. Romanowskiej, Difin, Warszawa 2001.
View in Google Scholar
Stabryła A., Podstawy zarządzania firmą, modele, metody, praktyka, Antykwa, Kraków - Kluczbork 2001.
View in Google Scholar
Stoner J.A.F., Wankel Ch., Kierowanie, PWE, Warszawa 1998.
View in Google Scholar
Unlod J., Systemy informacyjne marketingu, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2001.
View in Google Scholar
Wąsikowska B., Hurtownia danych a pozyskiwanie informacji dla biznesu, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego” 2000, nr 293.
View in Google Scholar
Zając G., Bariery i dylematy wdrażania wywiadu gospodarczego w polskich spółkach, [w:] System informacji strategicznej: praca zbiorowa, pod red. R. Borowieckiego i M. Romanowskiej, Difin, Warszawa 2001.
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License