Abstract
Tools of process management, which is considered one of the most modern management approaches, include Key Performance Indicators (KPIs), i.e. various indicators that measure performance. The research question concerns the external influences which affect the decision to implement such solutions in higher education institutions in Poland, which, in the context of market competition, are increasingly choosing solutions used in the business environment. In order to find an answer to this question, formal regulations of the Ministry of Science and Higher Education, as well as reports of school inspections of the Polish Accreditation Commission and information from the university websites were examined. The conclusion which can be drawn as a result is that the quantitative requirements of external stakeholders such as the Ministry of Science and Higher Education and the Polish Accreditation Commission are rather of a macro type and do not contain any guidance on how to measure individual processes. Schools are not, therefore, significantly stimulated to build quality management systems for the didactic process based on the precise measurement of process efficiency. It should be emphasised here, though, that the introduction of such systems has begun to take place, but is proceeding quite slowly.
References
Cieciora, M. (2015). Zarządzanie jakością procesu dydaktycznego w szkole wyższej. Kaizen – japońska jakość w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych. Warszawa: Wydawnictwo PJATK. ISBN 9788363103750.
View in Google Scholar
Cieciora, M. (2016). Zarządzanie procesami na polskich uczelniach wyższych – studium przypadku. W: E. Weiss, A. Bitkowska (red.). (2016). Metody i koncepcje podejścia procesowego w zarządzaniu. Warszawa: Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania. ISBN 9788394002527.
View in Google Scholar
Grycuk, A. (2010). Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) jako narzędzie doskonalenia efektywności operacyjnej firm produkcyjnych zorientowanych na lean. Przegląd Organizacji, 2, 28–31.
View in Google Scholar
Pietrzak, P. (2016). Efektywność funkcjonowania publicznych szkół wyższych w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo SGGW. ISBN 9788375837261
View in Google Scholar
PJATK. (2014). Księga Jakości. Materiały wewnętrzne. Warszawa: Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych.
View in Google Scholar
PKA. (2016a). Raport z wizytacji (ocena instytucjonalna) na Wydziale Grafiki i Informatyki Śląskiej Wyższej Szkoły Informatyczno-Medycznej w Chorzowie w dniach 23–25 kwietnia 2015 r. [online, dostęp: 2017-05-04]. Dostępny w Internecie: http://www.pka.edu.pl/raporty/2016/02/16/SWSI-M_w_Chorzowie-inst..pdf.
View in Google Scholar
PKA. (2016b). Raport z wizytacji (ocena instytucjonalna) na Wydziale Informatyki i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej dokonanej w dniach 7–9 czerwca 2016 r. [online, dostęp: 2017-05-04]. Dostępny w Internecie: http://www.pka.edu.pl/raporty/2016/11/08/P.Wroclawska-WIiZ_OI.pdf.
View in Google Scholar
PKA. (2016c). Raport z wizytacji (ocena instytucjonalna) na Wydziale Zarządzania Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania w Warszawie dokonanej w dniach 21–23 marca 2016 r. [online, dostęp: 2017-05-04]. Dostępny w Internecie: http://www.pka.edu.pl/raporty/2016/10/26/WSEiZ_Warszawa_WZ-OI.pdf.
View in Google Scholar
PKA. (2017a). Wzory i procedury. Raport samooceny. Ocena instytucjonalna [online, dostęp: 2017-03-30]. Dostępny w Internecie: http://www.pka.edu.pl/wzory-i-procedury/#instytucjonalna.
View in Google Scholar
PKA. (2017b). Wzory i procedury. Raport samooceny. Ocena programowa. (Profil ogólnoakademicki) [online, dostęp: 2017-03-30]. Dostępny w Internecie: http://www.pka.edu.pl/wzory-i-procedury/.
View in Google Scholar
Wydział Informatyki i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej (2017). Księga procesów [online, dostęp: 2017-05-04]. Dostępny w Internecie: http://wiz.pwr.edu.pl/o-wydziale/wydzialowy-system-zapewnieniajakosci-ksztalcenia/ksiega-procesow.
View in Google Scholar
Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie (2017). O Uczelni [online, dostęp: 2017-05-04]. Dostępny w Internecie: http://www.wseiz.pl/pl/uczelnia.
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License