Abstrakt
Do narzędzi zarządzania procesowego, uważanego obecnie za jedno z najbardziej nowoczesnych podejść do zarządzania organizacją, zaliczane są Key Performance Indicators (KPI), czyli różnego rodzaju wskaźniki i mierniki efektywności procesów. Pytanie badawcze dotyczy uwarunkowań zewnętrznych mających wpływ na decyzje o wdrożeniu tego typu rozwiązań w szkołach wyższych w Polsce, które działając w warunkach konkurencji rynkowej, coraz częściej sięgają po rozwiązania stosowane w środowisku biznesu. W celu znalezienia odpowiedzi na to pytanie przeanalizowano formalne rozporządzenia Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, raporty z wizytacji Polskiej Komisji Akredytacyjnej oraz informacje z uczelnianych stron internetowych. Wynika z nich, iż wymogi ilościowe interesariuszy zewnętrznych, takich jak MNiSW czy PKA, są sformułowane raczej na poziomie makro i nie zawierają wskazówek dotyczących sposobów mierzenia poszczególnych procesów. Uczelnie nie są więc stymulowane w znaczącym stopniu do konstruowania systemów zarządzania jakością procesu dydaktycznego opartych na precyzyjnym mierzeniu efektywności procesów. W tym miejscu należy podkreślić, że mimo iż zaczyna się wprowadzać takie systemy, następuje to jednak dość powoli.
Bibliografia
Cieciora, M. (2015). Zarządzanie jakością procesu dydaktycznego w szkole wyższej. Kaizen – japońska jakość w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych. Warszawa: Wydawnictwo PJATK. ISBN 9788363103750.
Zobacz w Google Scholar
Cieciora, M. (2016). Zarządzanie procesami na polskich uczelniach wyższych – studium przypadku. W: E. Weiss, A. Bitkowska (red.). (2016). Metody i koncepcje podejścia procesowego w zarządzaniu. Warszawa: Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania. ISBN 9788394002527.
Zobacz w Google Scholar
Grycuk, A. (2010). Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) jako narzędzie doskonalenia efektywności operacyjnej firm produkcyjnych zorientowanych na lean. Przegląd Organizacji, 2, 28–31.
Zobacz w Google Scholar
Pietrzak, P. (2016). Efektywność funkcjonowania publicznych szkół wyższych w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo SGGW. ISBN 9788375837261
Zobacz w Google Scholar
PJATK. (2014). Księga Jakości. Materiały wewnętrzne. Warszawa: Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych.
Zobacz w Google Scholar
PKA. (2016a). Raport z wizytacji (ocena instytucjonalna) na Wydziale Grafiki i Informatyki Śląskiej Wyższej Szkoły Informatyczno-Medycznej w Chorzowie w dniach 23–25 kwietnia 2015 r. [online, dostęp: 2017-05-04]. Dostępny w Internecie: http://www.pka.edu.pl/raporty/2016/02/16/SWSI-M_w_Chorzowie-inst..pdf.
Zobacz w Google Scholar
PKA. (2016b). Raport z wizytacji (ocena instytucjonalna) na Wydziale Informatyki i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej dokonanej w dniach 7–9 czerwca 2016 r. [online, dostęp: 2017-05-04]. Dostępny w Internecie: http://www.pka.edu.pl/raporty/2016/11/08/P.Wroclawska-WIiZ_OI.pdf.
Zobacz w Google Scholar
PKA. (2016c). Raport z wizytacji (ocena instytucjonalna) na Wydziale Zarządzania Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania w Warszawie dokonanej w dniach 21–23 marca 2016 r. [online, dostęp: 2017-05-04]. Dostępny w Internecie: http://www.pka.edu.pl/raporty/2016/10/26/WSEiZ_Warszawa_WZ-OI.pdf.
Zobacz w Google Scholar
PKA. (2017a). Wzory i procedury. Raport samooceny. Ocena instytucjonalna [online, dostęp: 2017-03-30]. Dostępny w Internecie: http://www.pka.edu.pl/wzory-i-procedury/#instytucjonalna.
Zobacz w Google Scholar
PKA. (2017b). Wzory i procedury. Raport samooceny. Ocena programowa. (Profil ogólnoakademicki) [online, dostęp: 2017-03-30]. Dostępny w Internecie: http://www.pka.edu.pl/wzory-i-procedury/.
Zobacz w Google Scholar
Wydział Informatyki i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej (2017). Księga procesów [online, dostęp: 2017-05-04]. Dostępny w Internecie: http://wiz.pwr.edu.pl/o-wydziale/wydzialowy-system-zapewnieniajakosci-ksztalcenia/ksiega-procesow.
Zobacz w Google Scholar
Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie (2017). O Uczelni [online, dostęp: 2017-05-04]. Dostępny w Internecie: http://www.wseiz.pl/pl/uczelnia.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa