Abstract
Changes taking place in the business environment intensify uncertainty and are a source of potential risk. Achieving long-term and lasting success in the current times by the company, regardless of its size, requires an appropriate Marketing Information System. This system is assigned a special role in reducing uncertainty and risk and is an important basis for efficient and effective management of a modern enterprise. The Marketing Information System introduces adequate procedures, which serve in gathering, analysis, assessment and spread of needed, actual and precise information for persons responsible for taking marketing decisions. However, an essential element of MIS of modern enterprises is the marketing research subsystem. The managers’ need for a variety of information comes from their task that is a preparation of competitive strategies. Those strategies are crucial in process of creation of company’s market position. Moreover, the need of information is related to necessity of taking fast decisions by managers. The aim of the study is to analyze the activity of selected enterprises of the SME sector1 in the application of the Marketing Information System and its elements such as: development of sales forecasts, use of the Internet as a source of information and as a form of advertizing. This goal was achieved based on the survey of literature and own research results. The survey was carried out in 2018 using a questionnaire method. The research covered the management of 208 enterprises in Subcarpathian Voivodeship (Poland). For the purposes of this study, in order to expand the comparative base, large companies were also included.
References
Brady, R., Forrest, E., Mizerski, R. (2002). Marketing w Internecie. Transl. by T. Walczak. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. ISBN 8320813700.
View in Google Scholar
Bulska, D. (2015). Komunikacja i sprzedaż, Brief, 6, after: J. Turyński, M. Chrząścik (eds.). (2016). Bezpieczeństwo i wyzwania współczesnych organizacji w obliczu gospodarki XXI wieku. Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego. ISBN 9788370518028.
View in Google Scholar
Cisło, M., Kozioł, M. (2004). System informacji marketingowej w przedsiębiorstwie. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 5, 21–32. DOI: 10.25944/znmwse.2004.05.2132.
View in Google Scholar
Duliniec, E. (1995). Badania marketingowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 8301114738.
View in Google Scholar
Galindo-Escamilla, E. (2019). Looking for financial efficiency in small potable water systems: A methodological proposal. Tecnología y Ciencias del Agua, 10(3), 219–248. DOI: 10.24850/j-tyca-2019-03-09.
View in Google Scholar
Kaplan, R. S., Norton, D. P. (2001). Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 8301133856.
View in Google Scholar
Kędzior, Z. (ed.). (2005). Badania rynku: metody zastosowania. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. ISBN 8320815479.
View in Google Scholar
Kotler, Ph., Keller, K. L. (2012). Marketing. Transl. by M. Zawiślak, J. Środa. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. ISBN 9788375106169.
View in Google Scholar
Kulowczuk, P. (ed.). (2018). Społeczna odpowiedzialność biznesu w stulecie niepodległości Polski. Wkład etyczny przedsiębiorstw w umacnianie polskiej suwerenności gospodarczej. Warszawa: Fundacja „Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym”.
View in Google Scholar
Kuźniak, K. (2018). Marketing a budowanie efektywności ekonomicznej przedsiębiorstwa. In: K. Łobos (ed.). Podstawy kształtowania efektywności przedsiębiorstw (pp. 55–79). Warszawa: Difin. ISBN 9788380856035.
View in Google Scholar
Łobos, A. (2018). Zarządzanie ryzykiem a efektywność ekonomiczna przedsiębiorstwa. In: K. Łobos (ed.). Podstawy kształtowania efektywności przedsiębiorstw (pp. 186–213). Warszawa: Difin. ISBN 9788380856035.
View in Google Scholar
McDonald, M., Wilson, H. (2012). Plany marketingowe. Transl. by G. Łuczkiewicz. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business. ISBN 9788326414510.
View in Google Scholar
Nieschlag, R., Dichtl, E., Horschgen, H. (1988). Marketing. Berlin: Duncker and Humblot.
View in Google Scholar
Nogalski, B. (2011). Przewaga konkurencyjna gospodarki. In: J. Perenc, J. Hołub-Iwan (eds.). Innowacje w rozwijaniu konkurencyjności firm. Znaczenie, wsparcie, przykłady zastosowań (pp. 121–136). Warszawa: C. H. Beck. ISBN 9788325527518.
View in Google Scholar
Nogalski, B., Niewiadomski, P. (2014). Dostosowanie zasobowe jako warunek elastyczności produktowej i determinanta konkurencyjności zakładu wytwórczego – ocena istotności wymagań. In: J. Stachowicz, M. Nowicka-Skowron, L. A. Voronina (eds.). Rozwój organizacji i regionu wyzwaniem dla ekonomii i nauk o zarządzaniu. Toruń: TNOiK „Dom Organizatora”. ISBN 9788372857576.
View in Google Scholar
Paliwoda-Matiolańska, A. (2009). Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem. Warszawa: C. H. Beck. ISBN 9788325507350.
View in Google Scholar
Penc, J. (1994). Strategie zarządzania. Part 1: Perspektywiczne myślenie. Systemowe działanie. Warszawa: Placet. ISBN 8385428070.
View in Google Scholar
Pomykalski, A. (2005). Zarządzanie i planowanie marketingowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 8301144831.
View in Google Scholar
Przybyłowski, K., Hartley, S. W., Kerin, R. A., Rudelius, W. (1998). Marketing. Transl. by P. Gumola. Warszawa: Dom Wydawniczy ABC. ISBN 8387286664.
View in Google Scholar
Skowronek, I. (2012). Marketing doświadczeń. Od doświadczeń klienta do wizerunku firmy. Warszawa Poltext. ISBN 9788375612448.
View in Google Scholar
Szatkowski, K. (2016). Zarządzanie innowacjami i transferem technologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 9788301185404.
View in Google Scholar
Ślusarczyk, S. (2002). Marketing. Rynkowa organizacja przedsiębiorstw. Zamość: Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji. ISBN 8388367455.
View in Google Scholar
Ślusarczyk, S. (2011). Aktywność marketingowa małych i średnich przedsiębiorstw. Warszawa: Poltext. ISBN 9788375611892.
View in Google Scholar
Ślusarczyk, S., Góra, R., Strojny, J. (eds.). (2005). Internet a zarządzanie marketingowe. Uwarunkowania rozwoju małych i średnich firm. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania. ISBN 8387658782.
View in Google Scholar
Unlod, J. (2001). Systemy informacyjne marketingu. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
View in Google Scholar
Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców. T.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1292 [= Act of 6 March 2018 on entrepreneurs—Entrepreneurs Act].
View in Google Scholar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.