Use of the Marketing Information System in the enterprise as a basis for efficient management (on the example of the SME sector in the Subcarpathian Voivodeship)
PDF

Keywords

marketing information system
marketing management
competitive advantage
SME
enterprises in Poland

How to Cite

ŚlusarczykS. (2020). Use of the Marketing Information System in the enterprise as a basis for efficient management (on the example of the SME sector in the Subcarpathian Voivodeship). The Malopolska School of Economics in Tarnow Research Papers Collection, 46(2), 133-145. https://doi.org/10.25944/znmwse.2020.02.133145

Abstract

Changes taking place in the business environment intensify uncertainty and are a source of potential risk. Achieving long-term and lasting success in the current times by the company, regardless of its size, requires an appropriate Marketing Information System. This system is assigned a special role in reducing uncertainty and risk and is an important basis for efficient and effective management of a modern enterprise. The Marketing Information System introduces adequate procedures, which serve in gathering, analysis, assessment and spread of needed, actual and precise information for persons responsible for taking marketing decisions. However, an essential element of MIS of modern enterprises is the marketing research subsystem. The managers’ need for a variety of information comes from their task that is a preparation of competitive strategies. Those strategies are crucial in process of creation of company’s market position. Moreover, the need of information is related to necessity of taking fast decisions by managers. The aim of the study is to analyze the activity of selected enterprises of the SME sector1 in the application of the Marketing Information System and its elements such as: development of sales forecasts, use of the Internet as a source of information and as a form of advertizing. This goal was achieved based on the survey of literature and own research results. The survey was carried out in 2018 using a questionnaire method. The research covered the management of 208 enterprises in Subcarpathian Voivodeship (Poland). For the purposes of this study, in order to expand the comparative base, large companies were also included.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2020.02.133145
PDF

References

Brady, R., Forrest, E., Mizerski, R. (2002). Marketing w Internecie. Transl. by T. Walczak. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. ISBN 8320813700.
View in Google Scholar

Bulska, D. (2015). Komunikacja i sprzedaż, Brief, 6, after: J. Turyński, M. Chrząścik (eds.). (2016). Bezpieczeństwo i wyzwania współczesnych organizacji w obliczu gospodarki XXI wieku. Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego. ISBN 9788370518028.
View in Google Scholar

Cisło, M., Kozioł, M. (2004). System informacji marketingowej w przedsiębiorstwie. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 5, 21–32. DOI: 10.25944/znmwse.2004.05.2132.
View in Google Scholar

Duliniec, E. (1995). Badania marketingowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 8301114738.
View in Google Scholar

Galindo-Escamilla, E. (2019). Looking for financial efficiency in small potable water systems: A methodological proposal. Tecnología y Ciencias del Agua, 10(3), 219–248. DOI: 10.24850/j-tyca-2019-03-09.
View in Google Scholar

Kaplan, R. S., Norton, D. P. (2001). Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 8301133856.
View in Google Scholar

Kędzior, Z. (ed.). (2005). Badania rynku: metody zastosowania. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. ISBN 8320815479.
View in Google Scholar

Kotler, Ph., Keller, K. L. (2012). Marketing. Transl. by M. Zawiślak, J. Środa. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. ISBN 9788375106169.
View in Google Scholar

Kulowczuk, P. (ed.). (2018). Społeczna odpowiedzialność biznesu w stulecie niepodległości Polski. Wkład etyczny przedsiębiorstw w umacnianie polskiej suwerenności gospodarczej. Warszawa: Fundacja „Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym”.
View in Google Scholar

Kuźniak, K. (2018). Marketing a budowanie efektywności ekonomicznej przedsiębiorstwa. In: K. Łobos (ed.). Podstawy kształtowania efektywności przedsiębiorstw (pp. 55–79). Warszawa: Difin. ISBN 9788380856035.
View in Google Scholar

Łobos, A. (2018). Zarządzanie ryzykiem a efektywność ekonomiczna przedsiębiorstwa. In: K. Łobos (ed.). Podstawy kształtowania efektywności przedsiębiorstw (pp. 186–213). Warszawa: Difin. ISBN 9788380856035.
View in Google Scholar

McDonald, M., Wilson, H. (2012). Plany marketingowe. Transl. by G. Łuczkiewicz. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business. ISBN 9788326414510.
View in Google Scholar

Nieschlag, R., Dichtl, E., Horschgen, H. (1988). Marketing. Berlin: Duncker and Humblot.
View in Google Scholar

Nogalski, B. (2011). Przewaga konkurencyjna gospodarki. In: J. Perenc, J. Hołub-Iwan (eds.). Innowacje w rozwijaniu konkurencyjności firm. Znaczenie, wsparcie, przykłady zastosowań (pp. 121–136). Warszawa: C. H. Beck. ISBN 9788325527518.
View in Google Scholar

Nogalski, B., Niewiadomski, P. (2014). Dostosowanie zasobowe jako warunek elastyczności produktowej i determinanta konkurencyjności zakładu wytwórczego – ocena istotności wymagań. In: J. Stachowicz, M. Nowicka-Skowron, L. A. Voronina (eds.). Rozwój organizacji i regionu wyzwaniem dla ekonomii i nauk o zarządzaniu. Toruń: TNOiK „Dom Organizatora”. ISBN 9788372857576.
View in Google Scholar

Paliwoda-Matiolańska, A. (2009). Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem. Warszawa: C. H. Beck. ISBN 9788325507350.
View in Google Scholar

Penc, J. (1994). Strategie zarządzania. Part 1: Perspektywiczne myślenie. Systemowe działanie. Warszawa: Placet. ISBN 8385428070.
View in Google Scholar

Pomykalski, A. (2005). Zarządzanie i planowanie marketingowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 8301144831.
View in Google Scholar

Przybyłowski, K., Hartley, S. W., Kerin, R. A., Rudelius, W. (1998). Marketing. Transl. by P. Gumola. Warszawa: Dom Wydawniczy ABC. ISBN 8387286664.
View in Google Scholar

Skowronek, I. (2012). Marketing doświadczeń. Od doświadczeń klienta do wizerunku firmy. Warszawa Poltext. ISBN 9788375612448.
View in Google Scholar

Szatkowski, K. (2016). Zarządzanie innowacjami i transferem technologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 9788301185404.
View in Google Scholar

Ślusarczyk, S. (2002). Marketing. Rynkowa organizacja przedsiębiorstw. Zamość: Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji. ISBN 8388367455.
View in Google Scholar

Ślusarczyk, S. (2011). Aktywność marketingowa małych i średnich przedsiębiorstw. Warszawa: Poltext. ISBN 9788375611892.
View in Google Scholar

Ślusarczyk, S., Góra, R., Strojny, J. (eds.). (2005). Internet a zarządzanie marketingowe. Uwarunkowania rozwoju małych i średnich firm. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania. ISBN 8387658782.
View in Google Scholar

Unlod, J. (2001). Systemy informacyjne marketingu. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
View in Google Scholar

Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców. T.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1292 [= Act of 6 March 2018 on entrepreneurs—Entrepreneurs Act].
View in Google Scholar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.