Abstract
Clusters are today one of the forms of association of small groups in a large community. They create favourable conditions for the activities of small entities whose growth potential is limited. The aim of the article is to show the importance of clusters as a means of stimulating cooperation of companies in the tourism industry. The publication is based on available literature, statistical data, as well as on websites. The article presents briefly the nature and origins of clusters. There concept of cluster has been characterized and the benefits of membership in clusters have been identified, their life cycle and division have been characterized, and the most important examples discussed. The article contains the characteristics of tourism clusters, as a special kind of interaction entities. The article shows the role of such forms of cooperation on the example of the Bieszczady Cross-Border Tourism Cluster. The research method used in the article was a critique of stationery and analysis of existing data. On the basis of the available literature books, websites and statistics, it is clear that clusters contribute to increasing market opportunities for businesses, also for those who work in the tourism industry. Publication shall also attempt to forecast the situation of clusters in the future in the face of changing economic realities.
References
Bieszczady.Info.pl. (2010). Bieszczadzkie Forum Dyskusyjne. Topic: Nowe przejścia graniczne z Ukrainą w budowie [online, accessed: 2016-09-23]. Retrieved from: http://forum.bieszczady.info.pl/showthread.php/6328-Nowe-przej%C5%9Bcia-graniczne-z-Ukrain%C4%85-w-budowie/page6.
View in Google Scholar
Bieszczadzki Transgraniczny Klaster Turystyczny [online, accessed: 2016-10-02]. Retrieved from: https://rzeszow.uw.gov.pl/wojewodztwo-podkarpackie/gospodarka/klastry/bieszczadzki-transgraniczny-klaster-turystyczny-2/.
View in Google Scholar
Enright, M. J. (2000). Globalisation, localisation and cluster-based policies. Conference materials. Enhancing the competitiveness of SMEs in the global economy: Strategies and policies. Bolonia: OECD.
View in Google Scholar
Fedas, M., Florys, K. (2010). Poszukiwanie skarbów na greenways. Kraków: Fundacja Partnerstwo dla Środowiska. ISBN 8389900203.
View in Google Scholar
Gancarczyk, M. (2010). Model schyłku i odrodzenia klastrów. Gospodarka Narodowa, 3, 1–21.
View in Google Scholar
Gorynia, M., Jankowska, B. (2008). Klastry a międzynarodowa konkurencyjność i internacjonalizacja przedsiębiorstwa. Warszawa: Difin. ISBN 9788372519030.
View in Google Scholar
Hansen, N. (1992). Competition, trust and reciprocity in the development of innovative regional milieux. Papers in Regional Science, 71 (2), 95–105.
View in Google Scholar
Jackson, J., Murphy, P. (2006). Clusters in regional tourism: An Australian case. Annals of Tourism Research, 33 (4), 1018–1035.
View in Google Scholar
Kaczmarek, J., Stasiak, A., Włodarczyk, B. (2010). Produkt turystyczny: Pomysł, organizacja, zarządzanie. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. ISBN 9788320818543.
View in Google Scholar
Klastry i inne mechanizmy wspierania rozwoju przedsiębiorczości dostępne w latach 2007–2013. (2007). Materiały konferencyjne. Białystok.
View in Google Scholar
Kubiak, K. (2009). Turystyka drogą do innowacyjności subregionów. Instytut Badań nad Przedsiębiorczością i Rozwojem Ekonomicznym EEDRI.
View in Google Scholar
Kukian, J. (2011). Szklana marka miasta, czyli co wiemy o innowacyjności klastrów z branży turystycznej? [online, accessed: 2016-11-10]. Portal Innowacji. Retrieved from: http://www.pi.gov.pl/PARP/chapter_86197.asp?soid=B5F607FB9E1E41BBA80E24F34813EC44.
View in Google Scholar
Kurek, W. (2007). Turystyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 9788301152949.
View in Google Scholar
Markusen, A. (1996). Sticky places in slippery space: A typology of industrial districts. Economic Geography, 72 (3), 293–313.
View in Google Scholar
Nordin, S. (2003). Tourism clustering & innovation—Paths to economic growth and innovation. Östersund: European Tourism Research Institute. ISBN 9197000191.
View in Google Scholar
Palmen, L., Baron, M. (2008). Przewodnik dla animatorów inicjatyw klastrowych w Polsce. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. ISBN 9788376331560.
View in Google Scholar
Porter, M. E. (2001). Porter o konkurencji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. ISBN 8220812879.
View in Google Scholar
Rapacz, A. (2008). Rola klastrów w kształtowaniu struktury i jakości produktu turystycznego regionu. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 29.
View in Google Scholar
Scott, A. J. (1988). New Industrial Spaces. Flexible Production Organization and Regional Development in North America and Western Europe. London: PION. ISBN 0850861314.
View in Google Scholar
Sölvell, Ö., Lindqvist, G., Ketels, C. (2008). Zielona Księga Inicjatyw Klastrowych: Inicjatywy klastrowe w gospodarkach rozwijających się i w fazie transformacji. Transl. by Busy B Translations. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. ISBN 9788376330044.
View in Google Scholar
Staszewska, J. (2009). Klaster perspektywą dla przedsiębiorców: na polskim rynku turystycznym. Warszawa: Difin. ISBN 9788376410579.
View in Google Scholar
Storper, M., Walker, R. (1986). The capitalist imperative: Territory, technology and industrial growth. New York: Blackwell. ISBN 9780631165330.
View in Google Scholar
Vanhaverbeke, W. (2001). Realizing new regional core competencies: Establishing a customer-oriented SME network. Entrepreneurship and Regional Development, 13 (2), 99.
View in Google Scholar
Włodarczyk, B., Kaczmarek, J., Stasiak, A. (2005). Produkt turystyczny. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. ISBN 8320815649.
View in Google Scholar
Zorska, A. (2002). Ku globalizacji? Przemiany w korporacjach transnarodowych i w gospodarce światowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 8301126736.
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License