CSR concept. Characteristics, CSR as an element of the organization’s strategy
pdf (Język Polski)

Keywords

CSR
corporate social responsibility
social marketing

How to Cite

KobosE., & PatejczykN. (2022). CSR concept. Characteristics, CSR as an element of the organization’s strategy. The Malopolska School of Economics in Tarnow Research Papers Collection, 53(1-2), 121129. https://doi.org/10.25944/znmwse.2022.01-2.121129

Abstract

The aim of the article is to organize the work of researchers in the field of corporate social responsibility to date. The phenomenon of corporate social responsibility has become more and more common in
business units with the passage of time. For the preparation of the article, scientific publications published in the 21st century and the last quarter of the 20th century were analyzed. Consumers attach increasing importance to companies’ CSR behaviour. Initially, only the largest businesses were interested in, developed and implemented strategies for responsible business. Nowadays, the size of the entity does not differentiate the approach to CSR, because both corporations, representatives of the small and medium-sized enterprises sector, as well as micro-enterprises. The scientific achievements so far developed by independent researchers in the analyzed area over the last 50 years enable effective verification of companies’ activities in the field of
corporate social responsibility. In the future, research should be undertaken to determine the impact of the
COVID-19 pandemic on the way in which leadership functions are carried out.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2022.01-2.121129
pdf (Język Polski)

References

Adamus-Matuszyńska, A. (2013). CSR w praktyce. Próba realizacji społecznej odpowiedzialności przez sektor energetyczny w Polsce. Studium przypadku. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 157, 171–184.
View in Google Scholar

Bem-Kozieł, K. (2008). Korzyści z wprowadzenia zasad społecznej odpowiedzialności biznesu w przedsiębiorstwie. Przedsiębiorczość-Edukacja, 4, 249–259.
View in Google Scholar

Bojar, E., Kwietniewska-Sobstyl, B. (2013). Społeczna odpowiedzialność biznesu w dobie globalizacji badanie porównawcze małych i średnich przedsiębiorstw województwa lubelskiego. Studia Ekonomiczne, 156, 35–50.
View in Google Scholar

Czajkowska, A. (2020). Wpływ pandemii COVID-19 na działania CSR podejmowane przez przedsiębiorstwa. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 3(987), 45–62. DOI: 10.15678/ZNUEK.2020.0987.0303.
View in Google Scholar

Ćwik, N., Grzybek, M., Saracyn, B. (2012). 15 przykładów społecznej odpowiedzialności biznesu [online, dostęp: 2022-02-21]. Dostępny w Internecie: https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2014/01/15-polskich_przykladow_CSR_II.pdf.
View in Google Scholar

Drapińska, A. (2015). Marketing a społeczna odpowiedzialność biznesu – sprzeczne idee? Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 875, 41(1), 277–288. DOI: 10.18276/pzfm.2015.41/1-22.
View in Google Scholar

Drucker, P.F., Maciariello, J.A. (2011). Drucker na każdy dzień. 366 refleksji o dobrych praktykach zarządzania. Poznań: Wydawnictwo Eksplariator. ISBN 9788392891680.
View in Google Scholar

Freeman, E. (1984). Strategic management: a stakeholder approach. Boston: Pitman Publishing. ISBN 9780521151740.
View in Google Scholar

Friedman, M. (1970). The social responsibility of business is to increase its profits. New York Times Magazine, 13.
View in Google Scholar

Gaczewska-Kaczan, U. (2004). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa wobec niepewności firmy. W: W. Grudzewski (red.). Ekonomika i organizacja przedsiębiorstwa. (10/6691). Warszawa: Orgmasz.
View in Google Scholar

Gasparski, W. (2007). Wykłady z etyki biznesu. Warszawa: Wydawnictwo WSPiZ. ISBN 9788389437679.
View in Google Scholar

Kakabadse, A.P., Kakabadse, N.K., Rozuel, C. (2007). Corporate Social Responsibility: Contrast of Meanings and Intens. W: A.P. Kaakabadse, N.K. Kakabadse (red.). CSR in Practise: Delving Deep. Basingstoke: Palgrave Macmillan. DOI: 10.1108/sd.2008.05624hae.001.
View in Google Scholar

Kowalska, M. (2020). Społeczna odpowiedzialność biznesu. Przykłady CSR w obliczu koronawirusa [online, dostęp: 2020-04-06]. Dostępny w Internecie: https://harbingers.io.
View in Google Scholar

Leoński, W. (2016). Narzędzia społecznej odpowiedzialności biznesu a wielkość przedsiębiorstwa. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 254, 89–98.
View in Google Scholar

LSW. (1998). O nas [online, dostęp: 2021-12-05]. Dostępny w Internecie: http://www.lsw.com.pl.
View in Google Scholar

Maak, Th. (2008). Undivided Corporate Responsibility: Towards a theory of Corporate Integrity. Journal of Business Ethics, 82, 253–268. DOI: 10.1007/S10551-008-9891-0.
View in Google Scholar

Makuch, T. (2012). CSR jako podstawa budowy wartości firmy [online, dostęp: 2021-12-05]. Dostępny w Internecie: https://docplayer.pl/20305562-Csr-jako-podstawa-budowy-wartosci-firmy-lukasz-makuch.html.
View in Google Scholar

PARP. (2017). Dobry biznes, czyli CSR w MŚP [online, dostęp: 2022-02-21]. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Dostępny w Internecie: https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/2017_csr_dobry_biznes.pdf.
View in Google Scholar

Porter, M.E., Kramer, M.R. (2007). Filantropia przedsiębiorstwa jako źródło przewagi konkurencyjnej. W: Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Gliwice: Helion.
View in Google Scholar

Rojek-Nowosielska, M. (2017). Definicja CSR według normy ISO 26000 a praktyka gospodarcza. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 79(3), 213-224. DOI: 10.14746/rpeis.2017.79.3.17.
View in Google Scholar

Skrzypek, A. (2015). Zrównoważony rozwój organizacji – aspekty społeczne. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 378, 191-205. DOI: 10.15611/pn.2015.378.15.
View in Google Scholar

Teraji, S. (2009). A model of corporate social performance: Social satisfaction and moral conduct. The Journal of Socio-Economics, 38, 926-934. DOI: 10.1016/j.socec.2009.06.003.
View in Google Scholar

Wachowiak, P. (2021). Znaczenie CSR w kryzysie wywołanym pandemią COVID-19 [online, dostęp: 2021-05-13]. Dostępny w Internecie: https://odpowiedzialnybiznes.pl/artykuly/znaczenie-csr-w-kryzysie-wywolanym-pandemia-covid-19/.
View in Google Scholar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.