Abstract
H. Grabowski (2000) defined the teacher as a specialist in human behaviour, whose work consists in intentionally motivating him to change socially desirable behaviour. The assumptions of the reform of the education system in Poland clearly define the tasks of the general school, in which it is stated that teachers should strive for a comprehensive (multidirectional) development of the pupil as the overriding goal of educational work. School education consists in the harmonious implementation of teaching, skills and education by teachers. These tasks are mutually complementary and equivalent dimensions of each teacher’s work. The implementation of these tasks must be based on the basic idea of the functioning of a modern school that the student is the subject of all teachers’ activities (school). The article is preliminary and it is material for future research. The ‘new look’ research method chosen by the authors is to give an alternative view of the described issue, which is a presentation of the broadly understood issues related to a new view of the quality of education at the level of primary and secondary schools, using the Deming method.
References
Ansell, T. (1997). Zarządzanie jakością w sektorze usług finansowych. Transl. by M. Jankowska. Warszawa: Związek Banków Polskich. ISBN 8386621125.
View in Google Scholar
Bagiński, J. (ed.). (2004). Zarządzanie jakością. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. ISBN 8372074798.
View in Google Scholar
Bank, J. (1997). Zarządzanie przez jakość. Transl. by A. Teodorowicz. Warszawa: Wydawnictwo Gebethner i Ska. ISBN 8391146510.
View in Google Scholar
Bogaj, A. (1993). Efektywność kształcenia. In: W. Pomykało (ed.). Encyklopedia pedagogiczna. Warszawa. ISBN 8386169036.
View in Google Scholar
Bonstingl, J.J. (2002). Szkoły jakości – wprowadzenie do Total Quality Management w edukacji. Transl. by M. Umińska. Warszawa: CODN. ISBN 8385910239.
View in Google Scholar
Bugdol, M. (2008). Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej. Teoria i praktyka. Warszawa: Difin. ISBN 9788372519016.
View in Google Scholar
Bugdol, M., Jedynak P. (2012). Współczesne systemy zarządzania. Jakość, bezpieczeństwo, ryzyko. Gliwice: Helion. ISBN 9788324633982.
View in Google Scholar
Crosby, P.B. (1986). Running things: The art of making things happen. New York: McGraw-Hill. ISBN 007014513X.
View in Google Scholar
Dahlgaard, J.J., Kristensen, K., Kanji, G.K. (2004). Podstawy zarządzania jakością. Transl. by L. Wasilewski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 830114324X.
View in Google Scholar
Deming, W.E. (1950). Deming’s 1950 Lecture to Japanese Management [online, accessed: 2017-11-15]. Retrieved from: http://hclectures.blogspot.com/1970/08/demings-1950-lecture-to-japanese.html.
View in Google Scholar
Deming, W.E. (1982). Quality, productivity and competitive position. Cambridge, MA: MIT Press.
View in Google Scholar
Deming, W.E. (2012). Nowa ekonomia dla przemysłu, rządu, edukacji. Transl. by T. Tarcholik. Wrocław: Opexbooks.pl. ISBN 9788393416110.
View in Google Scholar
Duda, I. (ed.). (1994). Słownik pojęć towaroznawczych. Kraków: Akademia Ekonomiczna. ISBN 8386439165.
View in Google Scholar
Dzierzgowska, I., Wlazło, S. (2000). Mierzenie jakości pracy szkoły podstawowej: poradnik. Warszawa: CODN. ISBN 8387958131.
View in Google Scholar
Goźlińska, E. (2000). Nowa szkoła zawodowa – jaka? Nowa rola nauczyciela w zreformowanej szkole. Nowa Szkoła Zawodowa, 1, 14–15.
View in Google Scholar
Grabowski, H. (2000). Co koniecznie trzeba wiedzieć o wychowaniu fizycznym. Kraków: Impuls. ISBN 8388030701.
View in Google Scholar
Gudanowska, A.E. (2010) Wprowadzenie do zarządzania jakością w przedsiębiorstwie produkcyjnym. Ekonomia i Zarządzanie, 2 (4), 161–170.
View in Google Scholar
Haffer, R. (2003). Systemy zarządzania jakością w budowaniu przewag konkurencyjnych przedsiębiorstw. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. ISBN 8323114250.
View in Google Scholar
Hamrol, A. (2005). Zarządzanie jakością z przykładami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 8301144866.
View in Google Scholar
Hamrol, A., Mantura, W. (2011). Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 9788301167752.
View in Google Scholar
Horbaczewski, D. (2006). Filozoficzne źródła współczesnego pojmowania jakości. Problemy Jakości, 38 (10), 9–12.
View in Google Scholar
Juran, J.M. (1982). Upper management and quality. New York: Juran Institute.
View in Google Scholar
Kolman, R. (2009). Kwalitologia. Wiedza o różnych dziedzinach jakości. Warszawa: Placet. ISBN 9788374881333.
View in Google Scholar
Konarzewska-Gubała, E. (ed.). (2006). Zarządzanie przez jakość. Koncepcje, metody, studia przypadków. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego. ISBN 8370116418.
View in Google Scholar
Latzko, W.J., Saunders, D.M. (1998). Cztery dni z dr Demingiem – nowoczesna teoria zarządzania. Transl. by A. Ehrlich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne. ISBN 832042299X.
View in Google Scholar
Ładoński, W., Szołtysek, K. (ed.). (2005). Zarządzanie jakością, cz. 1. Systemy jakości w organizacji, Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego. ISBN 8370117678.
View in Google Scholar
Mały słownik języka polskiego. (1983). Warszawa: PWN.
View in Google Scholar
Maszczak, T. (2003). Ocena z wychowania fizycznego w obliczu przemian edukacyjnych. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 10.
View in Google Scholar
Olejnik, T., Wieczorek, R. (1982). Kontrola i sterowanie jakością. Warszawa and Poznań: PWN. ISBN 8301037180.
View in Google Scholar
Ostasiewicz, W. (ed.). (2004). Ocena i analiza jakości życia. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego. ISBN 8370116825.
View in Google Scholar
Oyrzanowski, B. (1969). Ekonomiczne problemy jakości. Ekonomista, 2. Parlament Europejski i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE). Parlament Europejski i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie (2008/C 111/01).
View in Google Scholar
Piątek, A. (1994). Jakość opieki szansą polskiego pielęgniarstwa. Materiały niepublikowane Komisji Standardów i Kwalifikacji Zawodowych przy Naczelnej Radzie Pielęgniarek i Położnych.
View in Google Scholar
Pilch, T., Bauman, T. (2010). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. ISBN 9788362015160.
View in Google Scholar
Prussak, W. (2006). Zarządzanie jakością. Wybrane elementy. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej. ISBN 837143541X.
View in Google Scholar
Przybytniowski, J.W. (2007). Edukacja ubezpieczeniowa i jej wpływ na świadomość ubezpieczeniową (wybrane problemy). Rozprawy Ubezpieczeniowe, 1 (2). Warszawa: Rzecznik Ubezpieczonych.
View in Google Scholar
Przybytniowski, J.W. (2014). Wiedza jako jeden z czynników wzrostu jakości usług ubezpieczeniowych. In: R. Borowiecki, A. Jaki (ed.). Restrukturyzacja w obliczu wyzwań gospodarki globalnej. Kraków: Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego. ISBN 9788362511983.
View in Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz z dnia 23 kwietnia 2004 r. (Dz.U. 2004, nr 89, poz. 845).
View in Google Scholar
Skrzypek, E. (2002). Jakość i efektywność. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. ISBN 8322716265.
View in Google Scholar
Stróżyński, K. (2003). Jakość pracy szkoły praktycznie. Warszawa and Łódź: Wydawnictwo Szkolne PWN. ISBN 8371958331.
View in Google Scholar
Strzyżewski, S. (1996). Proces kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. ISBN 8302062324.
View in Google Scholar
Szczepańska, K. (2010). Kompleksowe zarządzanie jakością TQM. Przeszłość i teraźniejszość. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. ISBN 9788372078858.
View in Google Scholar
Sztejnberg, A. (2008). Doskonalenie usług edukacyjnych. Podstawy pomiaru jakości kształcenia. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. ISBN 9788373952775.
View in Google Scholar
Toruński, J. (2009). Standardy jakości procesu kształcenia. Zeszyty Naukowe Akademii Podlaskiej, Administracja i Zarządzanie, 83, 25–36.
View in Google Scholar
Wasilewski, L. (1998). Podstawy zarządzania jakością. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego. ISBN 8386846305.
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License