Czynniki determinujące znaczenie i pozycję rynkową wiodących terminali kontenerowych w Polsce w latach 2007–2016
Okładka tom 35
PDF

Słowa kluczowe

konteneryzacja
porty kontenerowe
transport morski
przeładunki kontenerów

Jak cytować

LewińskiA., & SternińskiR. (2017). Czynniki determinujące znaczenie i pozycję rynkową wiodących terminali kontenerowych w Polsce w latach 2007–2016. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej W Tarnowie, 35(3), 13-25. https://doi.org/10.25944/znmwse.2017.03.1325

Abstrakt

Artykuł przedstawia czynniki, które spowodowały, że od 2007 roku terminal kontenerowy DCT w Gdańsku dynamicznie się rozwija, podczas gdy w tym samym okresie terminale w Gdyni nie zwiększyły znacząco skali swojej działalności, mimo wzrostu całego rynku usług przeładunkowych. Wykorzystane metody badawcze to wtórna analiza danych oraz wywiady eksperckie przeprowadzone z przedstawicielami branży. W pierwszej części przybliżono tendencje rozwoju globalnego rynku przeładunku kontenerów, by możliwe było dokonanie kompleksowej oceny ich działalności. Następnie zaprezentowano porównanie przeładunków wiodących terminali kontenerowych w Polsce w latach 2007–2016 oraz nakreślono strukturę polskiego rynku przeładunków. W analizowanym okresie zaobserwowano znaczące różnice w dynamice zmian wolumenu przeładunków, dlatego porównano charakterystyki poszczególnych terminali w celu znalezienia różnic mogących powodować wspomniany stan rzeczy. W dalszej części scharakteryzowano główne polskie terminale kontenerowe: GCT SA i BCT SA w Gdyni oraz DCT SA w Gdańsku. Artykuł kończony analiza czynników, które zdeterminowały zwiększenie liczby przeładunków zrealizowanych przez DCT Gdańsk. Przedstawiono również powody, które uniemożliwiły rozwój terminalom zlokalizowanym w Gdyni.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2017.03.1325
PDF

Bibliografia

Alphaliner. (2014). Weekly Newsletter, 32. London: Alphaliner.
Zobacz w Google Scholar

BCT. (2011). Podstawowe informacje [online, dostęp: 2017-06-15]. Gdynia: Baltic Container Terminal. Dostępny w Internecie: http://www.bct.gdynia.pl/o-bct/podstawowe-informacje.
Zobacz w Google Scholar

Broeze, F. (2002). The Globalisation of the Oceans Containerization from the 1950s to the Present. St. John’s: International Maritime Economic History Association. ISBN 0973007338.
Zobacz w Google Scholar

Cabrera, N. (2014). The Largest Container Ships in the World: CSCL Globe, MSC Oscar [online, dostęp: 2017-06-15]. Shipping & Logistics Blog. Doral, FL: Lilly + Associates International. Dostępny w Internecie: http://www.shiplilly.com/blog/largest-ships-world-cscl-globe-msc-oscar/.
Zobacz w Google Scholar

Davidson, N. (2016). The Global Container Market Outlook: Ports and Terminals. Amsterdam.
Zobacz w Google Scholar

DCT Gdańsk. (2014). Historia [online, dostęp: 2017-06-15]. Gdańsk: Deepwater Container Terminal Gdańsk. Dostępny w Internecie: http://dctgdansk.pl/pl/about-dct/history/.
Zobacz w Google Scholar

DCT Gdańsk. (2017). Przetargi [online, dostęp: 2017-06-15]. Gdańsk: Deepwater Container Terminal Gdańsk. Dostępny w Internecie: http://dctgdansk.pl/pl/p-17-1-po1-zaprojektowanie-rozbudowy-terminalufaza-t2b/.
Zobacz w Google Scholar

Dolecki, L. (2016). Czy DCT „pożre” inne terminale kontenerowe? [online, dostęp: 2017-06-15]. Rynek Infrastruktury. Warszawa: Zespół Doradców Gospodarczych „TOR”. Dostępny w Internecie: http://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/czy-dct-pozre-inne-terminale-kontenerowe-52418.html.
Zobacz w Google Scholar

Eurostat. (2013). Glossary: Twenty-foot equivalent unit (TEU) [online, dostęp: 2017-03-20]. Eurostat Statistics Explained. Luxembourg: Eurostat. Dostępny w Internecie: http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Glossary:Twenty-foot_equivalent_unit_(TEU).
Zobacz w Google Scholar

GCT. (2010). Terminal [online, dostęp: 2017-06-15]. Gdynia: Gdynia Container Terminal. Dostępny w Internecie: http://www.gct.pl/terminal.
Zobacz w Google Scholar

Gospodarka Morska. (2010). DCT Gdańsk jeszcze bliżej Azji [online, dostęp: 2017-06-15]. Portal Gospodarka Morska.pl. Dostępny w Internecie: http://www.gospodarkamorska.pl/Porty,Transport/dct-gdansk-jeszcze-blizej-azji.
Zobacz w Google Scholar

Gospodarka Morska. (2011). Największe kontenerowce świata zawiną do DCT Gdańsk [online, dostęp: 2017-06-15]. Portal Gospodarka Morska.pl. Dostępny w Internecie: http://www.gospodarkamorska.pl/wydarzenia/najwieksze-kontenerowce-swiata-zawina-do-dct-gdansk.html.
Zobacz w Google Scholar

Grzybowski, M. (2014). Alianse strategiczne w transporcie morskim. Kontekst Regionu Morza Bałtyckiego. Logistyka, 2, 74–79.
Zobacz w Google Scholar

Hand, M. (2017). OOCL Hong Kong takes the world’s largest containership crown [online, dostęp: 2017-06-15]. Seatrade Maritime News. Dostępny w Internecie: http://www.seatrade-maritime.com/news/asia/oocl-hong-kong-takes-the-world-s-largest-containership-crown.html.
Zobacz w Google Scholar

Jones Lang LaSalle. (2013). Polskie porty kontenerowe: nowe kierunki rozwoju rynku logistycznego. Warszawa: Jones Lang LaSalle.
Zobacz w Google Scholar

Koźlak, A. (2010). Rola transportu morskiego w globalnej gospodarce. W: H. Klimek, J. Dąbrowski (red.). Kierunki rozwoju polskiego transportu morskiego – programy i rzeczywistość. Gdańsk: Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego. ISBN 9788375310740.
Zobacz w Google Scholar

Majszyk, K. (2015). Polskie porty rosną. Przeładowano rekordowe 2 mln kontenerów [online, dostęp: 2017-06-15]. Forsal.pl. Dostępny w Internecie: http://forsal.pl/artykuly/849235,polskie-porty-rosnaprzeladowano-rekordowe-2-mln-kontenerow.html.
Zobacz w Google Scholar

Portal Morski. (2016). Otwarcie T2 – nowej części terminalu DCT Gdańsk [online, dostęp: 2017-06-15]. PortalMorski.pl: branżowy serwis informacyjny. Dostępny w Internecie: http://www.portalmorski.pl/portylogistyka/33358-otwarcie-t2-nowej-czesci-terminalu-dct-gdansk.
Zobacz w Google Scholar

Przybylski, R. (2010). Hamburg, największy polski port [online, dostęp: 2017-06-05]. Rzeczpospolita, 25.03. Dostępny w Internecie: http://www.rp.pl/artykul/451689-Hamburg--najwiekszy-polski-port.html.
Zobacz w Google Scholar

Rydzkowski, W., Gus-Puszczewicz, A. (2010). Wpływ kryzysu gospodarczego na obroty kontenerowe w Gdańsku i Gdyni. Przegląd Komunikacyjny, 7–8, 10–14.
Zobacz w Google Scholar

Rynek Infrastruktury. (2004). GCT Gdynia: trwa III etap rozbudowy [online, dostęp: 2017-06-15]. Rynek Infrastruktury. Warszawa: Zespół Doradców Gospodarczych „TOR”. Dostępny w Internecie: http://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/gct-gdynia-trwa-iii-etap-budowy-7296.html.
Zobacz w Google Scholar

Spigarski, C. (2015). BCT otrzymał nowe suwnice [online, dostęp: 2017-06-15]. Gdańsk: Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej. Dostępny w Internecie: http://oficynamorska.pl/2015/bct-otrzymal-nowe-suwnice/.
Zobacz w Google Scholar

UNCTAD. (2016). Review of Maritime Transport 2016: report by the secretariat of UNCTAD. New York: United Nations. ISSN 0566-7682.
Zobacz w Google Scholar

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. (2017). Terminal kontenerowy DCT Gdańsk [online, dostęp: 2017-06-15]. Port Gdańsk. Dostępny w Internecie: https://www.portgdansk.pl/o-porcie/terminal-kontenerowy-dct-gdansk.
Zobacz w Google Scholar

Zarząd Morskiego Portu Gdynia. (2016). Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – Etap I [online, dostęp: 2017-06-15]. Port Gdynia. Dostępny w Internecie: http://www.port.gdynia.pl/pl/wydarzenia/kontenerowce/602-poglebienie-toru-podejsciowego-i-akwenow-wewnetrznychportu-gdynia-etap-i.
Zobacz w Google Scholar

© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa

 

Pobrania

Dane pobrania nie są jeszcze dostepne