Factors determining the importance and market position of leading container terminals in Poland in the years 2007–2016
Okładka tom 35
PDF (Język Polski)

Keywords

containerisation
container ports
sea transport
container handling

How to Cite

LewińskiA., & SternińskiR. (2017). Factors determining the importance and market position of leading container terminals in Poland in the years 2007–2016. The Malopolska School of Economics in Tarnow Research Papers Collection, 35(3), 13-25. https://doi.org/10.25944/znmwse.2017.03.1325

Abstract

This following article presents the factors that have caused DCT container terminal’s dynamic development since 2007 whereas in the same period the terminals in Gdynia did not significantly broaden their scale, despite an increase of the entire container handling market. The research methods used are the secondary data analysis and expert interviews conducted with the industry representatives. In the first part the authors presented the trends in the development of the global container handling market. Next, the authors showed the structure of the Polish container handling market and comparison of handlings of leading container terminals in Poland in 2007–2016. In the analysed period, significant differences in the dynamics of the handlings volume growth were observed, thus the characteristics of particular terminals were compared in order to find out the reasons of this situation. In the following part, the leading Polish container terminals were characterised: GCT SA and BCT SA in Gdynia, and DCT SA in Gdansk. In the last part of the article, the authors analysed the factors that determined the increase in the number of handlings made by DCT Gdansk. Furthermore, the reasons that prevented the development of terminals located in Gdynia were presented.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2017.03.1325
PDF (Język Polski)

References

Alphaliner. (2014). Weekly Newsletter, 32. London: Alphaliner.
View in Google Scholar

BCT. (2011). Podstawowe informacje [online, dostęp: 2017-06-15]. Gdynia: Baltic Container Terminal. Dostępny w Internecie: http://www.bct.gdynia.pl/o-bct/podstawowe-informacje.
View in Google Scholar

Broeze, F. (2002). The Globalisation of the Oceans Containerization from the 1950s to the Present. St. John’s: International Maritime Economic History Association. ISBN 0973007338.
View in Google Scholar

Cabrera, N. (2014). The Largest Container Ships in the World: CSCL Globe, MSC Oscar [online, dostęp: 2017-06-15]. Shipping & Logistics Blog. Doral, FL: Lilly + Associates International. Dostępny w Internecie: http://www.shiplilly.com/blog/largest-ships-world-cscl-globe-msc-oscar/.
View in Google Scholar

Davidson, N. (2016). The Global Container Market Outlook: Ports and Terminals. Amsterdam.
View in Google Scholar

DCT Gdańsk. (2014). Historia [online, dostęp: 2017-06-15]. Gdańsk: Deepwater Container Terminal Gdańsk. Dostępny w Internecie: http://dctgdansk.pl/pl/about-dct/history/.
View in Google Scholar

DCT Gdańsk. (2017). Przetargi [online, dostęp: 2017-06-15]. Gdańsk: Deepwater Container Terminal Gdańsk. Dostępny w Internecie: http://dctgdansk.pl/pl/p-17-1-po1-zaprojektowanie-rozbudowy-terminalufaza-t2b/.
View in Google Scholar

Dolecki, L. (2016). Czy DCT „pożre” inne terminale kontenerowe? [online, dostęp: 2017-06-15]. Rynek Infrastruktury. Warszawa: Zespół Doradców Gospodarczych „TOR”. Dostępny w Internecie: http://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/czy-dct-pozre-inne-terminale-kontenerowe-52418.html.
View in Google Scholar

Eurostat. (2013). Glossary: Twenty-foot equivalent unit (TEU) [online, dostęp: 2017-03-20]. Eurostat Statistics Explained. Luxembourg: Eurostat. Dostępny w Internecie: http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Glossary:Twenty-foot_equivalent_unit_(TEU).
View in Google Scholar

GCT. (2010). Terminal [online, dostęp: 2017-06-15]. Gdynia: Gdynia Container Terminal. Dostępny w Internecie: http://www.gct.pl/terminal.
View in Google Scholar

Gospodarka Morska. (2010). DCT Gdańsk jeszcze bliżej Azji [online, dostęp: 2017-06-15]. Portal Gospodarka Morska.pl. Dostępny w Internecie: http://www.gospodarkamorska.pl/Porty,Transport/dct-gdansk-jeszcze-blizej-azji.
View in Google Scholar

Gospodarka Morska. (2011). Największe kontenerowce świata zawiną do DCT Gdańsk [online, dostęp: 2017-06-15]. Portal Gospodarka Morska.pl. Dostępny w Internecie: http://www.gospodarkamorska.pl/wydarzenia/najwieksze-kontenerowce-swiata-zawina-do-dct-gdansk.html.
View in Google Scholar

Grzybowski, M. (2014). Alianse strategiczne w transporcie morskim. Kontekst Regionu Morza Bałtyckiego. Logistyka, 2, 74–79.
View in Google Scholar

Hand, M. (2017). OOCL Hong Kong takes the world’s largest containership crown [online, dostęp: 2017-06-15]. Seatrade Maritime News. Dostępny w Internecie: http://www.seatrade-maritime.com/news/asia/oocl-hong-kong-takes-the-world-s-largest-containership-crown.html.
View in Google Scholar

Jones Lang LaSalle. (2013). Polskie porty kontenerowe: nowe kierunki rozwoju rynku logistycznego. Warszawa: Jones Lang LaSalle.
View in Google Scholar

Koźlak, A. (2010). Rola transportu morskiego w globalnej gospodarce. W: H. Klimek, J. Dąbrowski (red.). Kierunki rozwoju polskiego transportu morskiego – programy i rzeczywistość. Gdańsk: Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego. ISBN 9788375310740.
View in Google Scholar

Majszyk, K. (2015). Polskie porty rosną. Przeładowano rekordowe 2 mln kontenerów [online, dostęp: 2017-06-15]. Forsal.pl. Dostępny w Internecie: http://forsal.pl/artykuly/849235,polskie-porty-rosnaprzeladowano-rekordowe-2-mln-kontenerow.html.
View in Google Scholar

Portal Morski. (2016). Otwarcie T2 – nowej części terminalu DCT Gdańsk [online, dostęp: 2017-06-15]. PortalMorski.pl: branżowy serwis informacyjny. Dostępny w Internecie: http://www.portalmorski.pl/portylogistyka/33358-otwarcie-t2-nowej-czesci-terminalu-dct-gdansk.
View in Google Scholar

Przybylski, R. (2010). Hamburg, największy polski port [online, dostęp: 2017-06-05]. Rzeczpospolita, 25.03. Dostępny w Internecie: http://www.rp.pl/artykul/451689-Hamburg--najwiekszy-polski-port.html.
View in Google Scholar

Rydzkowski, W., Gus-Puszczewicz, A. (2010). Wpływ kryzysu gospodarczego na obroty kontenerowe w Gdańsku i Gdyni. Przegląd Komunikacyjny, 7–8, 10–14.
View in Google Scholar

Rynek Infrastruktury. (2004). GCT Gdynia: trwa III etap rozbudowy [online, dostęp: 2017-06-15]. Rynek Infrastruktury. Warszawa: Zespół Doradców Gospodarczych „TOR”. Dostępny w Internecie: http://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/gct-gdynia-trwa-iii-etap-budowy-7296.html.
View in Google Scholar

Spigarski, C. (2015). BCT otrzymał nowe suwnice [online, dostęp: 2017-06-15]. Gdańsk: Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej. Dostępny w Internecie: http://oficynamorska.pl/2015/bct-otrzymal-nowe-suwnice/.
View in Google Scholar

UNCTAD. (2016). Review of Maritime Transport 2016: report by the secretariat of UNCTAD. New York: United Nations. ISSN 0566-7682.
View in Google Scholar

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. (2017). Terminal kontenerowy DCT Gdańsk [online, dostęp: 2017-06-15]. Port Gdańsk. Dostępny w Internecie: https://www.portgdansk.pl/o-porcie/terminal-kontenerowy-dct-gdansk.
View in Google Scholar

Zarząd Morskiego Portu Gdynia. (2016). Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – Etap I [online, dostęp: 2017-06-15]. Port Gdynia. Dostępny w Internecie: http://www.port.gdynia.pl/pl/wydarzenia/kontenerowce/602-poglebienie-toru-podejsciowego-i-akwenow-wewnetrznychportu-gdynia-etap-i.
View in Google Scholar

© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

Downloads

Download data is not yet available.