Abstrakt
Baza noclegowa stanowi jeden z kluczowych elementów zagospodarowania turystycznego. Poziom rozwoju, jakość czy też różnorodność jej oferty decyduje w istotny sposób o randze usług turystycznych na terenie danego kraju. Hotelarstwo jako część składowa bazy noclegowej nie jest działalnością jednorodną. Na rynku turystycznym znajduje się wiele typów hoteli: hotele kurortowe, biznesowe, miejskie oraz typu spa. Warto wspomnieć także o hotelach historycznych. Obiekty te wyróżniają się między innymi lokalizacją w zabytkowych miejscach, takich jak zamki, pałace czy też dwory, oraz wysublimowaną ofertą. Celem artykułu jest przedstawienie problematyki zarządzania hotelarstwem historycznym w Polsce na przykładzie jednej z najbardziej znanych organizacji w tym segmencie, czyli Fundacji Hotele Historyczne Polska (Heritage Hotels Poland). W artykule przedstawiono genezę hotelarstwa historycznego w Polsce i na świecie. Omówiono jego rozwój i ewolucję na przestrzeni lat. W pracy zaprezentowano również najważniejsze organizacje hotelarstwa historycznego na świecie i w Polsce. Dokonano ich charakterystyki oraz omówiono najistotniejsze cele ich działań. Szczególną uwagę w niniejszej publikacji poświęcono jednej z najmłodszych organizacji hotelarstwa historycznego w Polsce, czyli Fundacji Hotele Historyczne Polska (Heritage Hotels Poland). Omówiono okoliczności jej powołania, scharakteryzowano system wartości, jakimi kieruje się w swoich działaniach. Przedstawiono również najważniejsze korzyści wynikające z członkostwa w tej organizacji. Opisano jej najważniejsze osiągnięcia oraz konsolidację z inną organizacją hoteli historycznych. Metodą badawczą zastosowaną w artykule była krytyka piśmiennicza, wywiad telefoniczny i analiza danych wtórnych. Publikacja powstała na podstawie dostępnej literatury książkowej, danych statystycznych, netograficznych, jak również na podstawie wywiadu swobodnego. Tezą artykułu jest stwierdzenie, że Fundacja Hotele Historyczne Polska (HHP) stanowi ważny element wpływający na efektywność i sprawność zarządzania hotelarstwem historycznym w Polsce.
Bibliografia
Burzec, M. (2003). Zabytki potrzebują promocji. Świat Hoteli, 10.
Zobacz w Google Scholar
Bzowski, K. (2017). Sztuka gościnności. Szlakiem hoteli historycznych. Gliwice: Helion. ISBN 9788328337442.
Zobacz w Google Scholar
Cannadine, D. (2004). In Churchill’s shadow: Confronting the past in modern Britain. Oxford: Oxford University Press. ISBN 0195219260.
Zobacz w Google Scholar
Centralna Ewidencja i Wykazy w Turystyce. (2018) [online, accessed: 2018-09-23]. Warszawa: Ministerstwo Sportu i Turystyki. Retrieved from: https://www.msit.gov.pl/pl/turystyka/centralna-ewidencja-i-w/7291,Centralna-Ewidencja-i-Wykazy-w-Turystyce.html.
Zobacz w Google Scholar
Ciesielska, O., Rouba, R., Stasiak, A. (2006). Hotelarstwo w zabytkach – grupy markowe. Turystyka i Hotelarstwo, 9, 9–34.
Zobacz w Google Scholar
Hyski, M., Bednarzak, J. (2012). Funkcje hotelarskie zabytkowych obiektów zamkowych. Katowice: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki. ISBN 9788360841822.
Zobacz w Google Scholar
Kaniewska, B., Micuła, G. (2007). Polska: noclegi w zabytkach. Warszawa: Sport i Turystyka. ISBN 9788374951784.
Zobacz w Google Scholar
Kozak, M. (2008). Dwory, pałace i zamki – kosztowne pamiątki czy zasób w rozwoju. Studia Regionalne i Lokalne, 2 (32), 92–111.
Zobacz w Google Scholar
Łoziński, W. (1978). Życie polskie w dawnych wiekach. Kraków: Wydawnictwo Literackie. ISBN 8308001874.
Zobacz w Google Scholar
Milewska, M., Włodarczyk, B. (2018). Hotelarstwo. Organizacja i funkcjonowanie obiektów noclegowych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. ISBN 9788320822922.
Zobacz w Google Scholar
Panasiuk, A., Szostak, D. (eds.). (2011). Hotelarstwo. Usługi, eksploatacja, zarządzanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 9788301153670.
Zobacz w Google Scholar
Rohrscheidt von, A. M. (2008). Turystyka kulturowa. Fenomen, potencjał, perspektywy. Gniezno: Wydawnictwo KMB Druk–Gnieźnieńska Wyższa Szkoła Humanistyczno-Menedżerska Milenium. ISBN 9788361352006.
Zobacz w Google Scholar
Rouba, R. (2004). Hotele w obiektach zabytkowych [online, accessed: 2018-09-13]. Ochrona Zabytków, 1–2, 143–164. Retrieved from: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-7fb495f4-1183-4344-b152-f6d72764676e/c/Ochrona_Zabytkow_2004_1-2_p143-164.pdf.
Zobacz w Google Scholar
Rouba, R. (2010). Hotelarstwo w zabytkowych rezydencjach jako czynnik modyfikujący otoczenie. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe. ISBN 9788360655436.
Zobacz w Google Scholar
Rydel, M. (2007). Raport o polskich dworach. Spotkania z Zabytkami, 3, 4–8.
Zobacz w Google Scholar
Szmygin, B. (ed.). (2009). Adaptacja obiektów zabytkowych do współczesnych funkcji użytkowych. Warszawa–Lublin: Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej. ISBN 9788374970853.
Zobacz w Google Scholar
Tulibacki, T. (2005). Organizacja i zarządzanie hotelarstwem. Warszawa: Wyższa Szkoła Hotelarstwa, Gastronomii i Turystyki. ISBN 8391676080.
Zobacz w Google Scholar
Turkowski, M. (2012). Marketing usług hotelarskich. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. ISBN 9788320817614.
Zobacz w Google Scholar
http://heritagehotels.pl/pl/ [accessed: 2018-08-11]
Zobacz w Google Scholar
http://www.hhpolska.com/ [accessed: 2018-07-30]
Zobacz w Google Scholar
http://www.parador.es/en [accessed: 2018-07-30]
Zobacz w Google Scholar
https://www.gast-im-schloss.de/ [accessed: 2018-06-12]
Zobacz w Google Scholar
https://www.harmonyhotels.pl/blog/blog-wpis?NewsID=29989 [accessed: 2018-05-24]
Zobacz w Google Scholar
https://www.msit.gov.pl/ [accessed: 2018-09-23]
Zobacz w Google Scholar
https://www.relaischateaux.com/ [accessed: 2018-06-23]
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa