Abstrakt
W pierwszej części pracy zostaną omówione wybrane osiągnięcia prof. Daniela Kahnemana. Przypomnimy klasyczne błędy poznawcze opisane przez laureata Nagrody Banku Szwecji im. A. Nobla w dziedzinie ekonomii z roku 2002 oraz ich znaczenie wykraczające daleko poza obszar ekonomii. Szczególną uwagę zwrócimy na możliwość wykorzystania idei Kahnemana w dydaktyce kognitywnej. W drugiej części pracy przedstawimy wybrane metody oraz wyniki badań interdyscyplinarnej grupy badawczej na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Zaprezentowane zostaną wyniki eksperymentu z użyciem eye-trackera SMI 1250 Hz pokazujące aktywność oczu badanych uczniów oraz studentów w trakcie rozwiązywania zadań. Opiszemy wyniki badań dotyczących deklarowanego zainteresowania uczniów szkół średnich nauczanymi przedmiotami oraz planami badanych dotyczącymi podejmowania w przyszłości pracy naukowej. Wskażemy różnice pomiędzy reakcjami oczu badanych osób w trakcie czytania pytań, mierzonymi czasem fiksacji oczu na poszczególnych dystraktorach, a ich ostatecznymi odpowiedziami. Omówimy także różnice w strategiach rozwiązywania problemów pomiędzy grupami nowicjuszy (studentów) oraz ekspertów (doktorantów).
Bibliografia
Bargh, J.A. (2014). Próbując zrozumieć, jak działa nasz umysł. Świat Nauki, 2(270).
Zobacz w Google Scholar
Blasiak, W., Godlewska, M., Rosiek, R., Wcislo, D. (2012). Spectrum of physics comprehension. European Journal of Physics, 33, 565–571.
Zobacz w Google Scholar
Błasiak, W. (1996). Marzenia o teorii nauczania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. ISBN 83-85543-98-8.
Zobacz w Google Scholar
Błasiak, W. (2011). Rozważania o nauczaniu przyrody. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. ISBN 978-83-72-71-756-9.
Zobacz w Google Scholar
Błasiak, W., Godlewska, M., Rosiek, R., Wcisło, D. (2013). Nowe technologie w badaniach edukacyjnych. W: J. Morbitzer (red.). Człowiek, media, edukacja. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny. ISBN 978-83-7271-832-7.
Zobacz w Google Scholar
Feynman, R., Leighton, R., Sands, M. (1971). Feynmana wykłady z fizyki. T. 1, cz. 1. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Zobacz w Google Scholar
Kahneman, D. (2012). Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym. Poznań: Media Rodzina. ISBN 978-83-7278-677-7.
Zobacz w Google Scholar
Kahneman, D., Tversky, A. (1979). Prospect theory: An analysis of decisions under risk. Econometrica, 47, 313‒327.
Zobacz w Google Scholar
Madsen, A., Larson, A., Loschky, L., Rebello, S. (2012). Differences in visual attention between those who correctly and incorrectly answer physics problems. Physical Review Special Topics. Physics Education Research, 8, 1‒13.
Zobacz w Google Scholar
Sjøberg, S., Schreiner, C. (2007). Young learners’ attitudes and interest: Results and perspectives from the project ROSE (The Relevance of Science Education). International Newsletter on Physics Education, October, 3‒5.
Zobacz w Google Scholar
Sosnowski, T. (2002). Zadania umysłowe a aktywność sercowo-naczyniowa. Warszawa: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. ISBN 83-89120-01-1.
Zobacz w Google Scholar
Zając, M. (2003). Optyka okularowa. Wrocław: Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne. ISBN 8371251025.
Zobacz w Google Scholar
Żylińska, M. (2013). Neurodydaktyka. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Mikołaja Kopernika. ISBN 978-83-231-3092-5.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa