Kształtowanie zainteresowań uczniów wyzwaniem współczesnej i przyszłej edukacji
Okładka tom 18
PDF

Słowa kluczowe

pojęcie zainteresowań
rodzaje zainteresowań
istota modelowania zainteresowań uczniów
edukacja całościowo-systemowa

Jak cytować

KlasińskaB. (2011). Kształtowanie zainteresowań uczniów wyzwaniem współczesnej i przyszłej edukacji. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej W Tarnowie, 18(1), 141-151. https://doi.org/10.25944/znmwse.2011.01.141151

Abstrakt

Pojęcie zainteresowań towarzyszy człowiekowi przez całe życie, dlatego w związku z dynamicznymi przeobrażeniami współczesnego świata, w tym także edukacji, konieczna wydaje się reinterpretacja istoty, a zwłaszcza rodzajów oraz czynników rozwoju zainteresowań. Nieadekwatne do współczesności wydają się odpowiedzi na pytania, czym są zainteresowania, jaki jest porządek ich występowania, kto i/lub co decyduje o ich powstawaniu oraz jaka jest rola szkoły i nauczyciela w procesie ich kształtowania. W artykule podjęto próbę nakreślenia teoretycznych fundamentów tej problematyki w specyficznym oglądzie systemowym, zgodnie z tezą, że pewna całość jest czymś więcej ponad prostą sumę swych elementów, co oznacza spójny wertykalnie i horyzontalnie układ komponentów tak istoty zainteresowań, jak i metodyki ich formowania. I tak całościową definicję zainteresowań można dziś zastąpić ponadaddytywną, wedle której zainteresowania tworzą nie tylko łącznie, ale i w sprzężonych relacjach trzy składniki: poznawczy, emocjonalny i działaniowy. Podobnie metodyka kształtowania zainteresowań nie jest prostym zestrojem swych komponentów, lecz tworzy ją wertykalny i horyzontalny układ celów i treści, zasad i form oraz metod i środków wychowania oraz nauczania. Źródłem kształtowania zainteresowań jest nie tylko program nauczania i jego zalecenia odgórne lub autorskie, lecz także możliwości, aktywność i potrzeby uczniów, jak również rodziców, nauczycieli oraz zasoby społeczno-kulturowe środowiska szkolnego. Ponadto kształtowanie zainteresowań powinno odbywać się podczas różnorodnych form zajęć szkolnych oraz pozaszkolnych. Oprócz tego planowanie i realizacja założeń całościowości systemowej wymaga od nauczyciela sumienności i wytrwałości, dbałości o wzajemne relacje między składnikami procesu formowania zainteresowań. Konkludując, można stwierdzić, że kształtowanie uczniowskich zainteresowań przez stosowanie założeń całościowości systemowej, będące wyzwaniem współczesnej edukacji, jest zadaniem pracochłonnym, wymagającym pogłębionych starań i uwagi, jednak godnym urzeczywistniania ze względu na nowsze (głębsze i szersze) rezultaty poznania.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2011.01.141151
PDF

Bibliografia

Albińska P. 2007. Rodzina jako środowisko kształtujące zainteresowania. "Kwartalnik Edukacyjny", nr 4, s. 28–37.
Zobacz w Google Scholar

Dąbrowa M. 1975. Szkolne wycieczki historyczne. Warszawa: WSiP.
Zobacz w Google Scholar

Duraj-Nowakowa K. 1992. Teoria systemów a pedagogika. Kraków: Wyd. Naukowe WSP. ISSN 0239-6025.
Zobacz w Google Scholar

Duraj-Nowakowa K. 2005. Źródła podejść do pedagogiki. Kielce: Wyd. ŚSW. ISBN 838986407X.
Zobacz w Google Scholar

Gaś Z.B. 2001. Doskonalący się nauczyciel: psychologiczne aspekty rozwoju profesjonalnego nauczycieli. Lublin: Wyd. UMCS. ISBN 8322717741.
Zobacz w Google Scholar

Grad J. 1997. Badania uczestnictwa w kulturze artystycznej w polskiej socjologii kultury: analiza metodologiczno-teoretyczna. Poznań: Wyd. Naukowe UAM. ISBN 8323208166.
Zobacz w Google Scholar

Gurycka A. 1989. Rozwój i kształtowanie zainteresowań. Warszawa: WSiP. ISBN 8302037346.
Zobacz w Google Scholar

Janowski A. 1985. Poznawanie uczniów. Warszawa: WSiP. ISBN 8302028509.
Zobacz w Google Scholar

Kaliszewska M., Klasińska B. (red.). 2010. Szkice systemowych ujęć pedagogiki. Kielce: Wyd. UJK. ISBN 978-83-7133-448-1.
Zobacz w Google Scholar

Kwiatkowski S.M. (red.). 2008. Edukacja ustawiczna: wymiar teoretyczny i praktyczny. Warszawa–Radom: IBE, ITE. ISBN 9788387925970.
Zobacz w Google Scholar

Ostasz L. 2001. Potencjał ludzki a wychowanie: z antropologicznych podstaw pedagogiki. Olsztyn: Wyd. UWM. ISBN 8372990832.
Zobacz w Google Scholar

Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G. 1985. Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego. Warszawa: WSiP. ISBN 8302022705.
Zobacz w Google Scholar

Reber S. 2000. Słownik psychologii. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar. ISBN 8387367648.
Zobacz w Google Scholar

Sillamy N. 1994. Słownik psychologii. Katowice: Wyd. Książnica. ISBN 8385348670.
Zobacz w Google Scholar

Skorny Z. 1987. Psychologia wychowawcza dla nauczycieli. Warszawa: WSiP. ISBN 830203332.
Zobacz w Google Scholar

Słoniewska H. 1959. Psychologiczna analiza zainteresowania. Poznań: Wyd. PTPN.
Zobacz w Google Scholar

Strelau J., Jurkowski A., Putkiewicz Z. 1974. Podstawy psychologii dla nauczycieli. Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar

Super D. 1972. Psychologia zainteresowań. Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar

Szewczuk W. (red.). 1975. Psychologia: zarys podręcznikowy. Warszawa: WSiP.
Zobacz w Google Scholar

Szewczuk W. (red.). 1998. Encyklopedia psychologii. Warszawa: Wyd. Fundacji "Innowacja". ISBN 8386169192.
Zobacz w Google Scholar

Tomaszewski T. (red.). 1972. Psychologia. Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar

Wesołowska E.A. 1988. Wychowanie patriotyczne w szkole. Warszawa: WSiP. ISBN 8302038709.
Zobacz w Google Scholar

Żebrowska M. (red.). 1977. Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar

© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa

 

Pobrania

Dane pobrania nie są jeszcze dostepne