Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie ramowej koncepcji badań diagnostycznych opartych na formule pięciu aspektów określania systemu zarządzania. Wyróżniono następujące aspekty: celowościowy, podmiotowy, strukturalny, funkcjonalny i instrumentalny. Aspekty te tworzą model poznawczy, który wraz z dziedziną zarządzania (będącą rodzajem działalności lub zasobem) stanowi przedmiot diagnozy. W badaniach diagnostycznych – pojmowanych w sensie uniwersalnym – zadaniem ogólnym jest ocena stanu faktycznego danego obiektu, jakim może być przedsiębiorstwo, realizowana strategia, dowolny proces czy system. Diagnoza może być poszerzona o ocenę czynników zewnętrznych, jakie stanowią otoczenie badanego obiektu. Prezentowana koncepcja jest ukierunkowana na ocenę systemów zarządzania, przy czym zaleca się stosowanie podejścia wielokryterialnego, w ramach wyróżnionych wcześniej aspektów. Podejście to ma zdecydowaną przewagę merytoryczną nad podejściami jednokryterialnymi, stąd postulat wiązania poszczególnych kryteriów oceny w układ komplementarny. Jest to problem ilościowego i rodzajowego doboru kryteriów oceny oraz ich agregacji. W związku z powyższym, w kolejnych punktach artykułu zostały przedstawione następujące zagadnienia:
− kierunki badań nad systemami zarządzania;
− pojęcie systemu zarządzania przedsiębiorstwem jako kategorii zbiorczej;
− model pięcioaspektowy systemów zarządzania przedsiębiorstwem (SZP);
− aspekty rozpatrywania systemów zarządzania przedsiębiorstwem;
− istota wieloaspektowej diagnozy systemów zarządzania przedsiębiorstwem;
− przegląd kryteriów oceny systemów zarządzania przedsiębiorstwem.
Bibliografia
Beer S. 1984. “The viable system model: its provenance, development, methodology and pathology”. The Journal of the Operational Research Society, vol. 35, no. 1 (January).
Zobacz w Google Scholar
Bieniok H., Ingram M., Marek J. 1998. “Przedmiot i metoda diagnozy systemu zarządzania przedsiębiorstwem”. Organizacja i Kierowanie, no. 1.
Zobacz w Google Scholar
Bleicher K. 2004. Das Konzept Integriertes Management. Visionen – Missionen – Programme. Frankfurt–New York: Campus. ISBN 3-593-37634-2.
Zobacz w Google Scholar
Hatch M. J. 2002. Teoria organizacji. Transl. by P. Łuków. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-13541-7.
Zobacz w Google Scholar
Jackson M. C. 2003. Systems thinking: Creative holism for managers. New York: Wiley. ISBN 0-470-84522-8.
Zobacz w Google Scholar
Management system. 2010. In: Wikipedia: the free encyclopedia. [online, accessed: 2010-06-22]. Available from Internet: http://en.wikipedia.org./wiki/Management_system.
Zobacz w Google Scholar
Schwaninger M. 2006. Intelligent organizations: Powerful models for systemic management. Berlin–Heidelberg–New York: Springer. ISBN 3540298762.
Zobacz w Google Scholar
Stabryła A. (ed.). 2009. Doskonalenie struktur organizacyjnych przedsiębiorstw w gospodarce opartej na wiedzy. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck. ISBN 978-83-255-0237-0.
Zobacz w Google Scholar
Stabryła A., Trzcieniecki J. (ed.). 1986. Organizacja i zarządzanie: Zarys problematyki. Warszawa: PWN. ISBN 83-01-06980-5.
Zobacz w Google Scholar
Systemy zintegrowane. 2010. [online, accessed: 2010-06-22]. Available from Internet: http://incert.pl/p_show_32_systemy_zintegrowane.html.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa