Abstrakt
W artykule przedstawiono dyskusję wokół istoty i znaczenia modelu biznesu, jak również wybranych, ważniejszych jego komponentów. Zaprezentowano krotką charakterystykę struktury własności w przedsiębiorstwie oraz klasyfikację właścicieli ze względu na ich status prawny, spełnianą rolę w określeniu celów organizacji, aktywność, skłonność do ryzyka, okresu inwestowania, jak również z punktu widzenia udziału we własności oraz ze względu na ich znaczenie w systemie nadzoru i zarządzania przedsiębiorstwem oraz kształtowania modelu biznesu. Nadto w artykule scharakteryzowano dwuszczeblowy i jednoszczeblowy system zarządzania i nadzoru w przedsiębiorstwie. Podkreślono ich duże znaczenie dla nadzoru właścicielskiego, jak również dla funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dokonując analizy porównawczej obu systemów, wskazano na warunki ich stosowania, przesłanki wyboru jednego z nich.
Bibliografia
Bieniak J., Bieniak M. 2005. Spółka akcyjna. Komentarz. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck. ISBN 83-7387-664-2.
Zobacz w Google Scholar
Cejmer M., Napierała J., Sojka T. (ed.). 2006. Corporate governance. Europejskie Prawo Spółek. Vol. 3. Kraków: Wolters Kluwer Polska. ISBN 83-7444-422-3.
Zobacz w Google Scholar
Chesbrough H., Rosenbaum R.S. 2000. The role of the business model in capturing value from innovation (working paper). Boston: Harvard Business School.
Zobacz w Google Scholar
Donath R. 1999. “Taming e-business models”. ISBM business marketing web consortium 3 (1). State College (PA). Institute for the Study of Business Markets, pp. 1–24.
Zobacz w Google Scholar
Gołębiowski T., Dudzik T.M., Lewandowska M., Witek-Hajduk M. 2008. Model biznesu polskich przedsiębiorstw. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej. ISBN 978-83-7378-347-8.
Zobacz w Google Scholar
Gordijn J., Akkermans J., Van Vlier J. 2001. “Designing and evaluating e-business models”. IEEE Intelligent Systems, vol. 16 (4), pp.11–17.
Zobacz w Google Scholar
Hedman J., Kalling T. 2003. “The business model concept. Theoretical underpinnings and empirical illustrations”. European Journal of Information Systems, vol. 12, pp. 49–59.
Zobacz w Google Scholar
Heubischl J. S. 2006. European network governance. Corporate network systematic in Germany, The United Kingdom and France: An empirial investigation. Doctoral thesis. Tutor prof. M. Saat. Tallinn: TUT Department of Business Administration.
Zobacz w Google Scholar
Hilb M. 2006. “Corporate governance”. In: Corporate governance. EBS Review, no. 21 (1) Tallinn: Estonian Business School.
Zobacz w Google Scholar
Idenburg P.J. 1993. “Four styles of strategy development”. Long Range Planning, vol. 26, iss. 6, p. 132.
Zobacz w Google Scholar
Jeżak J. 2001. “Zarządzanie przedsiębiorstwem zorientowane na wzrost wartości dla jego właścicieli”. Przegląd Organizacji, no. 5.
Zobacz w Google Scholar
Johnson M.W., Christensen C.M., Kagermann H. 2008. “Reinventing your business model”. Harvard Business Review, vol. 86, iss.12, p. 51.
Zobacz w Google Scholar
Kozioł L. 2010. “Rola instytucji nadzorczych i zarządczych w kształtowaniu strategii przedsiębiorstwa”. In: Zarządzanie strategiczne: Strategie organizacji. Ed. R. Krupski. Wałbrzych: Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości. ISBN 978-83-60904-12-1.
Zobacz w Google Scholar
Lis K.A., Sterniczuk H. 2005. Nadzór korporacyjny. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. ISBN 83-89355-83-3.
Zobacz w Google Scholar
Monitor Europejski. 2009. Warszawa: Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Departament Dokumentacji Europejskiej. ISSN 1732-8268, no. 51.
Zobacz w Google Scholar
Morris M., Schindehutte M., Allen J. 2005. “The entrepreneur’s business model: Toward a unified perspective”. Journal of Business Research, vol. 58, iss. 6, p. 726.
Zobacz w Google Scholar
Muszyński M. 2006. Aktywne metody prowadzenia strategii przedsiębiorstwa. Warszawa: Placet. ISBN 83-7488-105-4.
Zobacz w Google Scholar
Nogalski B. 2009. “Rozważania o modelach biznesowych przedsiębiorstw jako ciekawym poznawczo kierunku badań problematyki zarządzania strategicznego”. In: Zarządzanie strategiczne: Problemy, kierunki badań. Ed. R. Krupski. Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości. Wałbrzych: Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości. ISBN 978-83-60904-05-3.
Zobacz w Google Scholar
O b ł o j K. 2002. Tworzywo skutecznych strategii: Na styku starych i nowych reguł konkurowania. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. ISBN 83-208-1412-X.
Zobacz w Google Scholar
Order of the Council (EC) no. 2157/2001 of 8th October 2001 on the Statute of the European Company (SE) J. L. U E L 294/1.
Zobacz w Google Scholar
Pasieczny J. 2005. “Pułapki krótkookresowej racjonalności”. Master of Business Administration, no. 6 (77).
Zobacz w Google Scholar
Senge P. 2002. Piąta dyscyplina: Teoria i praktyka organizacji uczących się. Transl. by H. Korolewska-Mróz. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. ISBN 83-88597-68-X.
Zobacz w Google Scholar
Siemiątkowski T. 2005. “Monistyczny model ładu korporacyjnego w spółce europejskiej jako alternatywny system zarządzania i nadzoru w korporacji”. In: Wolność gospodarcza: Wybrane zagadnienia prawne. Ed. Z. Niewiadomski. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów. ISSN 1234-8872, no. 57. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Zobacz w Google Scholar
Slywotzky A.J. 1996. Value migration. Boston: Harvard Business Review Press. ISBN 0875846327.
Zobacz w Google Scholar
Sułkowski Ł. 2009. “Myślenie strategiczne ‘trzeciego szympansa’”. In: Zarządzanie strategiczne: problemy, kierunki badań. Ed. R. Krupski. Wałbrzych: Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości. ISBN 978-83-60904-05-3.
Zobacz w Google Scholar
Thomsen S., Petersen T. 2000. “Ownership structure and economic performance in the largest European companies”. Strategic Management Journal, vol. 21, iss. 6, p. 689.
Zobacz w Google Scholar
Ustawa z dnia 4 marca 2005 r. o europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych i spółce europejskiej.
Zobacz w Google Scholar
Dz. U. z 2005 r. nr 62, poz. 551, zm. Dz. U. z 2005 r. nr 183, poz. 1538, Dz. U. z 2006 r. nr 149, poz. 1077.
Zobacz w Google Scholar
Wolf J. B. 1999. The effects of agency problems on the financial behavior, performance and efficiency of German industrial stock corporations. Peter Lang Europaischer Verlag der Wissenschaften. ISBN 0820432415.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa