Znaczenie zasobów kultury w rozwoju turystyki wiejskiej na Maderze
Okładka tom 25
PDF (English)

Słowa kluczowe

agroturystyka
zasoby kulturowe
domy wiejskie
Madera

Jak cytować

RodriguesE. (2014). Znaczenie zasobów kultury w rozwoju turystyki wiejskiej na Maderze. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej W Tarnowie, 25(2), 163-173. https://doi.org/10.25944/znmwse.2014.02.163173

Abstrakt

Celem artykułu jest prezentacja wartości zasobów kulturowych jako kluczowej atrakcji turystycznej portugalskiej wyspy Madera w kontekście rozwoju turystyki wypoczynkowej opartej na wynajmie domów wiejskich. Madera od pradawnych czasów była celem wycieczek turystycznych. Obecnie walory turystyczne wyspy są dobrze znane na całym świecie, w szczególności jej zasoby naturalne, bezpieczeństwo i szeroko pojęta gościnność mieszkańców. Jednakże rozwój typowych usług rynku agroturystyki na wyspie rozpoczął się dopiero pod koniec XX wieku. Od początku nie było konkretnej promocji wspomnianej formy turystyki wypoczynkowej, a właściciele oferowali do wynajmu swoje wiejskie domy, biorąc pod uwagę jedynie ogólne wytyczne w zakresie promocji Madery, a nie uwzględniając różnorodności ani też rodzaju turystyki, do którego agroturystyka jest przypisana. W oparciu o analizę ankiety przeprowadzonej wśród gości, a także na podstawie informacji uzyskanych od właścicieli domów wiejskich oferowanych do wynajmu w artykule prezentowany jest – nieistniejący do tej pory – profil gościa ze szczególnym uwzględnieniem jego potrzeb i motywacji turystycznych oraz danych, które mogą wpłynąć na lepsze zrozumienie różnorodności tego segmentu turystyki oraz wykorzystania zasobów kulturowych jako szczególnych atrakcji, promując agroturystykę na Maderze.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2014.02.163173
PDF (English)

Bibliografia

AP Madeira (2012). Associação de Promoção da RAM [online, accessed: 2014-01-14]. Retrieved from: http://www.ap-madeira.pt.
Zobacz w Google Scholar

Batista, A., Ferreira, A. (2010). O Turismo e a Cultura enquanto estratégias de regeneração de centros históricos. O caso de Alcácer do Sal. Revista Turismo & Desenvolvimento, 2 (13/14), 513‒523.
Zobacz w Google Scholar

Cardoso, A., Durbiano, C., Gonçalves, E. (eds.) (2009). Turismo: Enoturismo e turismo em espaço rural /I Jornadas Internacionais sobre Enoturismo e Turismo em Espaço Rural. Maia: Edições ISMAI. ISBN 978-972-9048-30-2.
Zobacz w Google Scholar

Cavaco, C. (1999). Comércio retalhista em espaço rural: Principais tendências. Finisterra, 34 (67‒68), 121‒129.
Zobacz w Google Scholar

Cavaco, C. (2004). Desafios de desenvolvimento rural. Finisterra, 39 (78), 99‒112.
Zobacz w Google Scholar

Cavaco, C., Moreno, L. (2006). Não tem sentido separar o mundo rural do urbano. Jornal de Animação da Rede Portuguesa Leader+, Pessoas e Lugares, 2 Série, 41, 4‒6.
Zobacz w Google Scholar

Cerro, A., Mogollón, J., Alves, H. (2010). Marketing relacional e turismo: A fidelização de clientes no turismo rural, proposta de um modelo para o seu estudo. Revista Turismo & Desenvolvimento, 1 (13/14), 231‒241.
Zobacz w Google Scholar

Cooper, C. et al. (2006). Tourism principles and practice. New Jersey: Prentice Hall. ISBN 9780273684060.
Zobacz w Google Scholar

Covas, A. (2004). Política agrícola e desenvolvimento rural. Temas e problemas. Lisboa: Edições Colibri. ISBN 972-772-477-9.
Zobacz w Google Scholar

Cravidão, F., Fernandes, J. (2004). Urbano e rural: A convergência de dois conceitos ou outros modos de “olhar” o território. Revista Portuguesa de História, 36 (2), 417‒429. ISSN 0870-4147.
Zobacz w Google Scholar

Cravidão, F., Marujo, M. (2012). Turismo e lugares: uma visão geográfica [online, accessed: 2014-01-10]. Revista Pasos, Revista de Turismo e Património Cultural, 10 (3), 281‒288. Retrieved from: http://www.pasosonline.org.
Zobacz w Google Scholar

Cristovão, A., Pereiro, X. (eds.) (2012). Turismo rural em tempos de novas ruralidades. Chaves: UTAD –CETRAD. ISBN 978-989-704-055-9.
Zobacz w Google Scholar

Cunha, L. (2007). Introdução ao turismo. Lisboa e São Paulo: Verbo. ISBN 978-972-22-2085-9.
Zobacz w Google Scholar

Eurostat (1998). Community methodology on tourism statistics. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities. ISBN 92-828-1921-3.
Zobacz w Google Scholar

Figueira, A. (1998). A oferta do alojamento de turismo em espaço rural no Baixo Alentejo: Estudo exploratório. Beja: Gráfica – Ind. de Comunicação. ISBN 972-98030-0-5.
Zobacz w Google Scholar

García Henche, B. (2011). Marketing del turismo rural. Ager. Revista de Estudios sobre Despoblación y Desarrollo Rural, 15, 190‒193.
Zobacz w Google Scholar

Jesus, L., Kastenholz, E., Figueired, E. (2008). A oferta do turismo no espaço rural, estudo de caso da Região Dão-Lafões. In VII Colóquio Ibérico de Estudos Rurais – Cultura, Inovação e Território. Coimbra.
Zobacz w Google Scholar

Kastenholz, E. (2006). O Marketing de Destinos Turísticos – o seu significado e potencial, ilustrado para um Destino Rural. Revista Turismo & Desenvolvimento, 6, 31‒44.
Zobacz w Google Scholar

Meckercher, B., Lew, A. (2004). Correntes Turísticas e Distribuição Espacial dos Turistas. In: A. Lew, C. Hall, A. Williams, A. (eds.). Compêndio de Turismo (pp. 57‒70). Lisboa: Instituto Piaget. ISBN 978-972-771-888-7.
Zobacz w Google Scholar

Mendes, L. (2010). O turismo na produção social do espaço rural contemporâneo: Novas procuras e a emergência da nobilitação rural. In Revista Turismo & Desenvolvimento, 2 (13/14), 655‒663.
Zobacz w Google Scholar

Monteiro, M., Carvalho, F. (2006). O turismo no espaço rural e a intervenção da direcção regional da economia do centro. Revista Turismo & Desenvolvimento, 6, 55‒62.
Zobacz w Google Scholar

Neves, A. (ed.) (2008). Estudo de caracterização do turismo no espaço rural e do turismo de natureza em Portugal. Lisboa, IESE: DGADR.
Zobacz w Google Scholar

Pereira, G. (2009). Douro: História, património e enoturismo. In Turismo: Enoturismo e turismo em espaço rural – I Jornadas Internacionais sobre Enoturismo e Turismo em Espaço Rural. Maia: Edições ISMAI. ISBN 978-972-9048-30-2.
Zobacz w Google Scholar

Pinto, A. (2004). Turismo em espaço rural: Motivações e práticas, holandeses em Ferreira de Aves – Satão. Braga: Palimage. ISBN 972-8575-59-9.
Zobacz w Google Scholar

Prentice, R. (2004). Motivação do turista e tipologias. In: A. Lew, C. Hall, A., Williams (eds.). Compêndio de turismo (pp. 297‒315). Lisboa: Instituto Piaget. ISBN 978-972-771-888-7.
Zobacz w Google Scholar

Ribeiro, M. (2003). Espaços rurais como espaços turísticos. In Portugal chão. Oeiras: Celta. ISBN 972-774-1S6-X.
Zobacz w Google Scholar

Ribeiro, O. (2012). O Ensino da geografia. Porto: Porto Editora. ISBN 978-972-0-32011-7.
Zobacz w Google Scholar

Silva, L. (2009). Casas de campo: Etnografia do turismo rural em Portugal. Lisboa: ICS. ISBN 978-972-671-247-3.
Zobacz w Google Scholar

Silva, L. (2013a). Concluding remarks on perceived and lived ruralities and the future of rural Europe. In: L. Silva, E. Figueiredo (eds.). Shaping rural areas in Europe: Perceptions and outcomes on the present and the future (pp. 247‒254). Dordrecht: Springer. ISBN 978-94-007-6795-9.
Zobacz w Google Scholar

Silva, L. (2013b). Impactos do turismo em meio rural: Reflexões a partir de Portugal. In: V. da Silva, R. do Carmo (eds.). Mundo rural: Mito ou realidade? (pp. 295‒313). São Paulo: Annablume. ISBN 978-85-391-0499-4.
Zobacz w Google Scholar

WTO (1998). Introducción al turismo. Madrid: OMT. ISBN 92-844-0269-7.
Zobacz w Google Scholar

WTO (2004). Rural tourism in Europe: Experiences, development and perspectives. Madrid: WTO. ISBN 92-844-0716-8.
Zobacz w Google Scholar

WTO (2007). Tourism development in Europe. Madrid: WTO. ISBN 978-92-844-1223-5.
Zobacz w Google Scholar

© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa

 

Pobrania

Dane pobrania nie są jeszcze dostepne