Abstrakt
Dynamiczny rozwój technologii informatycznych w coraz większym stopniu wpływa na procesy komunikacji wewnętrznej w przedsiębiorstwach. Niektórzy badacze zajmujący się procesami komunikacyjnymi twierdzą jednak, że wdrożenie nowych kanałów komunikacji poprzedza zrozumienie skutków ich implementacji oraz teorie na temat wpływu metod komunikacji na różne procesy organizacyjne (Raeth, Zmolnik, Urbach, Zimmer, 2009). W artykule przedstawiono wyniki badań, których celem było określenie, jakiego rodzaju metody są obecnie stosowane w przedsiębiorstwach o komunikowania się w sprawach BHP i czy wdrożenie sformalizowanego systemu zarządzania BHP wpływa na rozwój wewnętrznego komunikowania się, a także pozyskanie opinii co do skuteczności różnych metod, czynników wpływających na ich wprowadzanie oraz kosztów i wyników ich wprowadzania. Badaniami objęto 86 spółek. Wyniki pokazały, że badane przedsiębiorstwa korzystają najczęściej z 2–3 kanałów komunikacyjnych w celu zapewnienia pracownikom informacji o zagadnieniach związanych z BHP i z 2 kanałów komunikacyjnych, aby otrzymać od pracowników informacje na ten temat. Do przekazywania informacji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy służą najczęściej metody klasyczne, takie jak formalne zebrania i szkolenia, które są równocześnie uważane za skuteczniejsze od metod elektronicznych. Badania potwierdziły również, że wdrażaniu systemu zarządzania BHP towarzyszy rozwój wewnętrznego komunikowania się na tematy BHP.
Bibliografia
Bolek, J. (2012). Efektywne wykorzystywanie klasycznych i nowoczesnych narzędzi komunikacji wewnętrznej przez przedsiębiorstwo. In: W. Harasim (ed.). Zarządzanie kapitałem intelektualnym w organizacji inteligentnej (pp. 133–151). Warszawa: Wyższa Szkoła Promocji. ISSN 17344468.
Zobacz w Google Scholar
Bughin, J., Chui, M. et. al. (2013). Evolution of the networked enterprise: McKinsey Global Survey results [online; accessed: 2016-11-23]. McKinsey & Company. Retrieved from: http://www.mckinsey.com/insights/business_technology/evolution_of_the_networked_enterprise_mckinsey_global_survey_results.
Zobacz w Google Scholar
EU-OSHA. (2012). Zdrowe i bezpieczne miejsce pracy: Partnerstwo dla prewencji. Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy [European Agency for Safety & Health at Work] [online, accessed: 2016-11-23]. Leaflet. Retrieved from: http://wsse.szczecin.pl/docs/dns/hp/ulotka-ogolna1.pdf.
Zobacz w Google Scholar
EU-OSHA. (2013). Priorities for occupational safety and health research in Europe: 2013–2020. European Agency for Safety and Health at Work. Luxembourg: Publications Office of the European Union. ISBN 9789292400682.
Zobacz w Google Scholar
GFMP Management Consultants. (2011). Komunikacja wewnętrzna w Polsce 2011: Raport z badania: grudzień 2011 [online, accessed: 2016-11-23]. Retrieved from: http://www.proto.pl/PR/Pdf/badanie_komunikacja_2011.pdf.
Zobacz w Google Scholar
Lesca, H. (1994). Veille stratégique: L’intelligence de l’entreprise. Lyon-Villeurbanne: Aster. ISBN 2950819109.
Zobacz w Google Scholar
Pawłowska, Z. (2015). Elektroniczne i klasyczne metody wewnętrznego komunikowania się w zarządzaniu bezpieczeństwem i higieną pracy. Bezpieczeństwo Pracy. Nauka i Praktyka, 5 (524), 10–13.
Zobacz w Google Scholar
Podgórski, D. (2010). The use of tacit knowledge in occupational safety and health management systems. International Journal of Occupational Safety and Ergonomics (JOSE), 16 (3), 283–310.
Zobacz w Google Scholar
Potocki, A. (2011). Komunikacja jako proces zarządzania wiedzą. In: A. Potocki (ed.). Komunikacja w procesach zarządzania wiedzą (pp. 33–57). Kraków: Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. ISBN 9788362511655.
Zobacz w Google Scholar
Raeth, P., Smolnik, S., Urbach, N., Zimmer, C. (2009). Towards assessing the success of social software in corporate environments [online, accessed: 2016-11-23]. AMCIS 2009 Proceedings. Retrieved from: http://aisel.aisnet.org/amcis2009/662.
Zobacz w Google Scholar
Rice, R. E. (1987). Computer-mediated communication and organisational innovation. Journal of Communication, 37 (4), 65–94.
Zobacz w Google Scholar
Shereihiy, B., Karwowski, W. (2006). Knowledge management for occupational safety, health, and ergonomics. Human Factors and Ergonomics in Manufacturing & Service Industries, 16 (3), 309–319.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa