Strategiczna baza danych społeczno-ekonomicznych i środowiskowych w turystyce – rola analizy zbiorów typu Big Data
Okładka tom 45
PDF (English)

Słowa kluczowe

strategia
turystyka
bazy wiedzy
Big Data

Jak cytować

Varelas S., Kopanaki E., & Georgopoulos N. (2020). Strategiczna baza danych społeczno-ekonomicznych i środowiskowych w turystyce – rola analizy zbiorów typu Big Data. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej W Tarnowie, 45(1), 69-76. https://doi.org/10.25944/znmwse.2020.01.6976

Abstrakt

W artykule przedstawiono zastosowanie nowoczesnych narzędzi i technologii umożliwiających gromadzenie dużej ilości różnorodnych danych w celu tworzenia ich zbiorów, pozwalających na eksplorację i analizę naukową danych dotyczących sektora usług turystycznych, a zwłaszcza problemów linii i statków wycieczkowych oraz ich pasażerów. Szczególny nacisk położono na zastosowanie odpowiednich metod analizy i przetwarzania danych do uzyskiwania konkretnych wyników, które będą wspierać zrównoważony rozwój turystyki. Przeprowadzone badania koncentrują się na architekturze hurtowni danych, w których gromadzone są pozyskane informacje, umożliwiającej analityczne przetwarzanie zgromadzonych danych (OLAP), a także analizę zestawów danych (data mining) i ich wizualizację. Wyniki badań zostaną wykorzystane jako strategiczne narzędzie podejmowania decyzji w sektorze usług turystycznych, w szczególności w obszarze dotyczącym rejsów wycieczkowych, oraz maksymalizacji korzyści, takich jak zwiększenie liczby noclegów i szerzej – konsumpcji pasażerów, umożliwią także zmniejszenie wpływu odwiedzających i pasażerów statków wycieczkowych na ekosystemy odwiedzanych obszarów.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2020.01.6976
PDF (English)

Bibliografia

Aggarwal, C. C. (2011). An introduction to social network data analytics. In: C. C. Aggarwal (ed.). Social network data analytics (pp. 1–15). Boston: Springer. ISBN 9781441984616.
Zobacz w Google Scholar

Apostolopoulos, Y., Leivadi, S., Yiannakis, A. (eds.). (2013). The sociology of tourism: Theoretical and empirical investigations. Vol. 1. London and New York: Routledge. ISBN 9780415271653.
Zobacz w Google Scholar

Cevher, V., Becker, S., Schmidt, M. (2014). Convex optimization for Big Data: Scalable, randomized, and parallel algorithms for Big Data analytics. IEEE Signal Processing Magazine, 31(5), 32–43.
Zobacz w Google Scholar

Chiappa, G. D., Baggio, R. (2015). Knowledge transfer in smart tourism destinations: Analyzing the effects of a network structure. Journal of Destination Marketing and Management, 4(3), 145–150.
Zobacz w Google Scholar

Costa, C., Santos, M. Y. (2017). Big Data: State-of-the-art concepts, techniques, technologies, modeling approaches and research challenges. IAENG International Journal of Computer Science, 44(3), 285–301.
Zobacz w Google Scholar

Cupul-Magaña, A. L., Rodríguez-Troncoso, A. P. (2017). Tourist carrying capacity at Islas Marietas National Park: An essential tool to protect the coral community. Applied Geography, 88, 15–23.
Zobacz w Google Scholar

Dodds, R. (2007). Sustainable tourism and policy implementation: Lessons from the case of Calviá, Spain. Current Issues in Tourism, 10(4), 296–322.
Zobacz w Google Scholar

Elastic. (2018). Open source search, analytics [online, accessed: 2018-01-05]. Retrieved from: http://elastic.co.
Zobacz w Google Scholar

Frechtling, D. C. (2010). The tourism satellite account: A Primer. Annals of Tourism Research, 37(1), 136–153.
Zobacz w Google Scholar

Fuchs, M., Höpken, W., Lexhagen, M. (2014). Big data analytics for knowledge generation in tourism destinations – A case from Sweden. Journal of Destination Marketing and Management, 3(4), 198–209.
Zobacz w Google Scholar

Graymore, M. L., Sipe, N. G., Rickson, R. E. (2010). Sustaining human carrying capacity: A tool for regional sustainability assessment. Ecological Economics, 69(3), 459–468.
Zobacz w Google Scholar

Gretzel, U., Werthner, H., Koo, C., Lamsfus, C. (2015). Conceptual foundations for understanding smart tourism ecosystems. Computers in Human Behavior, 50, 558–563.
Zobacz w Google Scholar

ΗSA. (2016). Data for Arrivals at Hotels at Piraeus Destination [online, accessed: 2018-01-05]. Piraeus: Hellenic Statistic Association. Retrieved from Internet: https://www.statistics.gr/el/statistics/-/publication/STO12/2016.
Zobacz w Google Scholar

Hu, H., Wen, Y., Chua, T.-S., Li, X. (2014). Toward scalable systems for Big Data analytics: A technology tutorial. IEEE Access, 2, 652–687.
Zobacz w Google Scholar

Hunter, C. (2002). Sustainable tourism and the touristic ecological footprint. Environment, Development and Sustainability, 4(1), 7–20.
Zobacz w Google Scholar

ISI − Integrated Spatial Investments. (2017). Integrated Urban Development Plan: Evaluation of the Integrated Spatial Investment Tool. Piraeus: Municipality of Piraeus.
Zobacz w Google Scholar

Jones, C., Munday, M. (2007). Exploring the environmental consequences of tourism: A satellite account approach. Journal of Travel Research, 46, 164–172.
Zobacz w Google Scholar

Kibana. (2018). Explore, visualize, discover data [online, accessed: 2018-01-05]. Mountain view: Elastic. Retrieved from: http://elastic.co/products/kibana.
Zobacz w Google Scholar

Koutsouris, A. (2009). Social learning and sustainable tourism development; local quality conventions in tourism: A Greek case study. Journal of Sustainable Tourism, 17(5), 567–581.
Zobacz w Google Scholar

Liu, H. (2012). Comprehensive carrying capacity of the urban agglomeration in the Yangtze River Delta, China. Habitat International, 36(4), 462–470.
Zobacz w Google Scholar

Lozano-Oyola, M., Blancas, F. J., González, M., Caballero, R. (2012). Sustainable tourism indicators as planning tools in cultural destinations. Ecological Indicators, 18, 659–675.
Zobacz w Google Scholar

Miah, S. J., Vu, H. Q., Gammack, J., McGrath, M. (2017). A Big Data analytics method for tourist behaviour analysis. Information and Management, 54, 771–785.
Zobacz w Google Scholar

Miller, G. (2001). The development of indicators for sustainable tourism: Results of a Delphi survey of tourism researchers. Tourism Management, 22(4), 351–362.
Zobacz w Google Scholar

Nakajima, E., Ortega, A. (2016). Carrying capacity using energy and a new calculation of the ecological footprint. Journal of Ecological Indicators, 60, 1200–1207.
Zobacz w Google Scholar

Olmeda, I., Sheldon, P. (2002). Data mining techniques and applications for tourism Internet marketing. Journal of Travel and Tourism Marketing, 11(2–3), 1–20.
Zobacz w Google Scholar

Papadopoulos, S. I. (1989). Strategy development and implementation of tourism marketing plans: Part 2. European Journal of Marketing, 23(3), 37–47.
Zobacz w Google Scholar

Papageorgiou, K., Brotherton, I. (1999). A management planning framework based on ecological, perceptual and economic carrying capacity: The case study of Vikos-Aoos National Park, Greece. Journal of Environmental Management, 56(4), 271–284.
Zobacz w Google Scholar

Ritchie, J. R. B., Crouch, G. I. (2000). Editorial: The competitive destination: A sustainability perspective. Tourism Management, 21(1), 1–7.
Zobacz w Google Scholar

Slavakis, K., Kim, S.-J., Mateos, G., Giannakis, G. B.(2014). Stochastic approximation vis-à-vis online learning for Big Data analytics. IEEE Signal Processing Magazine, 31(6), 124–129.
Zobacz w Google Scholar

Smeral, E. (2006). Tourism satellite accounts: A critical assessment. Journal of Travel Research, 45(1), 92–98.
Zobacz w Google Scholar

Spilanis, I., Vayanni, H. (2004). Sustainable tourism: Utopia or necessity? The role of new forms of tourism in the Aegean Islands. In: B. Bramwell (ed.). Coastal mass tourism: Diversification and sustainable development in southern Europe (pp. 269–291). Bristol: Channel View Publications. ISBN 9781873150689.
Zobacz w Google Scholar

Srinivasan, U., Arunasalam, B. (2013). Leveraging Big Data analytics to reduce healthcare costs. IT Professional, 15(6), 21–28.
Zobacz w Google Scholar

Tomigová, K., Mendes, J., Pereira, L. N. (2016). The attractiveness of Portugal as a tourist destination: The perspective of Czech tour operators. Journal of Travel and Tourism Marketing, 33(2), 197–210.
Zobacz w Google Scholar

Turner, R. K., Pearce, D., Bateman, I. (1994). Environmental economics: An elementary introduction. New York and London: Harvester Wheatsheaf. ISBN 0745010830.
Zobacz w Google Scholar

Wall-Reinius, S., Ioannides, D., Zampoukos, K. (2017). Does geography matter in all-inclusive resort tourism? An investigation of the marketing approach of major Scandinavian tour operators. Tourism Geographies, 1–19. DOI: 10.1080/14616688.2017.1375975
Zobacz w Google Scholar

Wong, S. W., Tang, B., van Horen, B. (2006). Strategic urban management in China: A case study of Guangzhou Development District. Habitat International, 30(3), 645–667.
Zobacz w Google Scholar

Xiang, Z., Gretzel, U. (2010). Role of social media in online travel information search. Tourism Management, 31(2), 179–188.
Zobacz w Google Scholar

Zhao, S., Feng, K., Gui, S., Cai, H., Jin, W., Wu, C. (2013). The emergy ecological footprint for small fish farm in China. Ecological Indicators, 29, 62–67.
Zobacz w Google Scholar

Zheng, V. W., Zheng, Y., Xie, X., Yang, Q. (2010). Collaborative location and activity recommendations with GPS history data. In: Proceedings of the 19th International Conference on World Wide Web (pp. 1029–1038). New York: ACM. ISBN 9781605587998. DOI: 10.1145/1772690.1772795.
Zobacz w Google Scholar

© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa

 

Pobrania

Dane pobrania nie są jeszcze dostepne