Kreatywność a zarządzanie wiedzą
Okładka tom 24
PDF

Słowa kluczowe

Wiedza
zarządzanie wiedzą
kreatywność
twórczość

Jak cytować

SkrzypekE. (2014). Kreatywność a zarządzanie wiedzą. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej W Tarnowie, 24(1), 175-188. https://doi.org/10.25944/znmwse.2014.01.175188

Abstrakt

Zarządzanie wiedzą w warunkach nowej gospodarki tworzy szanse na sukces organizacji. Organizacje powinny swoją działalność oprzeć na wiedzy oraz maksymalnie wykorzystać dostępne zasoby niematerialne. Umiejętne zarządzanie wiedzą umożliwia wzrost konkurencyjności każdej organizacji. Konieczne jest docenianie roli i znaczenia pracowników wiedzy. W warunkach społeczeństwa wiedzy sukces organizacji zależy od twórczości, kreatywności i innowacyjności. Potencjał kreatywny ma wpływ na rozwój społeczny i gospodarczy. Istnieje potrzeba wspierania kreatywności i innowacyjności przez państwo. Kreatywność wiąże się z twórczym myśleniem i jest cechą każdej jednostki ludzkiej. Postawę kreatywną cechuje otwartość, niezależność, oryginalność, wrażliwość i umiejętność godzenia przeciwstawnych wartości. Organizacje poszukują pracowników potrafiących zarządzać wiedzą, która staje się wyznacznikiem sukcesu w warunkach globalizacji, zmienności, ryzyka i nasilającej się konkurencji. Celem artykułu jest wskazanie na istotę i rosnące znaczenie kreatywności i zarządzania wiedzą w organizacjach funkcjonujących w społeczeństwie wiedzy. Przedstawiono w nim istotę, rodzaje, przejawy i skutki kreatywności. Pokazano związki między kreatywnością a zarządzaniem wiedzą oraz kierunki doskonalenia zarządzania organizacjami opartymi na wiedzy.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2014.01.175188
PDF

Bibliografia

Are you up to speed on knowledge management (2000). HR Focus, 77(8), 5.
Zobacz w Google Scholar

Bloom, W. (1995). Pieniądze, serce i umysł. Warszawa: Jacek Santorski & Wydawnictwo. ISBN 83-88875-15-9.
Zobacz w Google Scholar

Dalkir, K. (2005). Knowledge Management in Theory and Practice. Oxford: Elsevier.
Zobacz w Google Scholar

Drucker, P.F. (1992). Innowacje i przedsiębiorczość. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-0870-7.
Zobacz w Google Scholar

Drucker, P.F. (1999). Społeczeństwo pokapitalistyczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-12799-6.
Zobacz w Google Scholar

Dziuba, T.D. (2000). Gospodarki nasycone informacją i wiedzą. Podstawy ekonomiki sektora informacyjnego.
Zobacz w Google Scholar

Warszawa: Katedra Informatyki Gospodarczej i Analiz Ekonomicznych. Wydział Nauk Ekonomicznych.Uniwersytet Warszawski. ISBN 83-87374-17-2.
Zobacz w Google Scholar

Evans, Ch. (2005). Zarządzanie wiedzą. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-1575-4.
Zobacz w Google Scholar

Grossman, M. (2008). An overview of knowledge management assessment approaches. The Journal of American Academy of Business, 8(2), 242‒247.
Zobacz w Google Scholar

Grudzewski, W., Hejduk, I. (2004). Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwach. Warszawa: Difin. ISBN 83-7251-476-3.
Zobacz w Google Scholar

Hilgard, E., Marquis, D. (1968). Procesy warunkowania i uczenia się. Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar

Kleiber, M. (2011). Mądra Polska ‒ dekalog dla społeczeństwa wiedzy, umiejętności i przedsiębiorczości. Przedsiębiorstwo Przyszłości. Kwartalnik WSZiP im. H. Chodkowskiej, 2(7), kwiecień, 64‒85.
Zobacz w Google Scholar

Klonowski, J. (2004). Systemy informatyczne zarządzania przedsiębiorstwem. Model rozwoju i właściwości funkcjonalne. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. ISBN 83-7085-841-4.
Zobacz w Google Scholar

Knop, L. (2014). Partnerstwo kreatywne ‒ wyzwania i zagrożenia. W: J. Stachowicz, M. Nowicka-Skowron, L.A. Voronina (red.). Rozwój organizacji i regionu wyzwaniem dla ekonomii i nauk o zarzadzaniu (s. 157‒174). Toruń: Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa „Dom Organizatora”. ISBN 978-83-7285-757-6.
Zobacz w Google Scholar

Koch, J. (2008). O kreatywności. Biuletyn Informacyjny High-Tech, 32(1), 1‒2.
Zobacz w Google Scholar

Kunasz, M. (2006). Analiza efektywności tworzenia wartości dodanej w oparciu o wykorzystanie materialnych i niematerialnych aktywów metodą VAIC ‒ wyniki badań. Problemy Jakości, 3, 15‒21.
Zobacz w Google Scholar

Kwiatkowski, S. (2000). Przedsiębiorczość intelektualna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-13182-9.
Zobacz w Google Scholar

Lee Sr., J. (2000). Knowledge management: The intellectual revolution. IIE Solutions, October, 34–37.
Zobacz w Google Scholar

Mårtensson, M. (2000). A critical review of knowledge management as a management tool. Journal of Knowledge Management, 4(3), 209‒216.
Zobacz w Google Scholar

Mikuła, B. (2003). Wprowadzenie do zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie. Q Jakości, 1, 54.
Zobacz w Google Scholar

Morawski, M. (2002). Identyfikacja metod zarządzania pracownikami wiedzy. W: W. Cieśliński (red.). Przedsiębiorstwa jako świątynie wiedzy. T. 2. Wałbrzych: Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości. ISBN 83-915717-2-6.
Zobacz w Google Scholar

Murdoch, A. (2005). Kreatywność w reklamie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-14392-4.
Zobacz w Google Scholar

Nęcki, E. (1987). Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków: Uniwersytet Jagielloński. ISBN 83-233-0199-9.
Zobacz w Google Scholar

Saito, A., Umemoto, K. (2005). Linking knowledge management technologies to strategy. Annual Information Technology Congress. São Paulo: CATI.
Zobacz w Google Scholar

Seitel, F.P. (2003). Public relations w praktyce. Warszawa: Wyd. Felberg SJA.
Zobacz w Google Scholar

Seubert, E., Balaji, Y., Makhija, M. (2001). The knowledge imperative special advertising supplement. CIO, 15th March.
Zobacz w Google Scholar

Sherman, J. (1996). Jak unikać błędnych decyzji i drobnych pomyłek. Warszawa: Wyd. ALGRA-Books. ISBN 83-901736-6-2.
Zobacz w Google Scholar

Silver, Ch. (2000). Where technology and knowledge meet. The Journal of Business Strategy, 11‒12.
Zobacz w Google Scholar

Skrzypek, A. (2007). Jakość wiedzy a sukces przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji oraz konkurencji. W: M. Salerno-Kochan (red.). Wybrane aspekty zarządzania jakością (s. 169‒176). Kraków: Akademia Ekonomiczna.
Zobacz w Google Scholar

Skrzypek, E. (2007). Kapitał intelektualny jako podstawa sukcesu w społeczeństwie wiedzy. Problemy Jakości, 1, 4‒7.
Zobacz w Google Scholar

Skrzypek, E. (2014). Związki pomiędzy dojrzałością organizacji i dojrzałością biznesową. W: J. Stachowicz, M. Nowicka-Skowron, L.A. Voronina (red.). Rozwój organizacji i regionu wyzwaniem dla ekonomii i nauk o zarzadzaniu (s. 379‒392). Toruń: TNOiK. ISBN 978-83-7285-757-6.
Zobacz w Google Scholar

Stankiewicz, M.J. (2006). Zarządzanie wiedzą jako kluczowy czynnik międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstw. Toruń: Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa „Dom Organizatora”. ISBN 978-83-7285-285-4.
Zobacz w Google Scholar

Wallas, G. (1926). The Art of Thought. New York: Harcourt, Brace and Co.
Zobacz w Google Scholar

West, M.A. (2000). Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-13046-6.
Zobacz w Google Scholar

© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa

 

Pobrania

Dane pobrania nie są jeszcze dostepne