Abstract
In the new economy managing knowledge assets enables organizations to be successful. Organizations’ activities should be based on knowledge and their intangibles should be fully utilized. Skillful knowledge management leads to competitiveness of any organization. It is necessary to appreciate the role and importance of knowledge workers. In terms of the knowledge society, organization’s success depends on their creativity and innovation. Creative potential has an impact on social and economic development hence the need to promote creativity and innovation by the state. Creativity is associated with creative thinking and is a trait of every human being. Creative attitude is characterized by openness, independence, originality, sensitivity and the ability to reconcile opposing values. Organizations are looking for employees who can manage the knowledge which becomes a determinant of success in terms of globalization, volatility, risk and increasing competition. The purpose of this article is to address the nature and the growing importance of creativity and knowledge management in organizations operating in the knowledge society. It presents the essence, forms, manifestations and consequences of creativity, relationships that exist between creativity and knowledge management and the directions of improving management in knowledge-based organizations.
References
Are you up to speed on knowledge management (2000). HR Focus, 77(8), 5.
View in Google Scholar
Bloom, W. (1995). Pieniądze, serce i umysł. Warszawa: Jacek Santorski & Wydawnictwo. ISBN 83-88875-15-9.
View in Google Scholar
Dalkir, K. (2005). Knowledge Management in Theory and Practice. Oxford: Elsevier.
View in Google Scholar
Drucker, P.F. (1992). Innowacje i przedsiębiorczość. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-0870-7.
View in Google Scholar
Drucker, P.F. (1999). Społeczeństwo pokapitalistyczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-12799-6.
View in Google Scholar
Dziuba, T.D. (2000). Gospodarki nasycone informacją i wiedzą. Podstawy ekonomiki sektora informacyjnego.
View in Google Scholar
Warszawa: Katedra Informatyki Gospodarczej i Analiz Ekonomicznych. Wydział Nauk Ekonomicznych.Uniwersytet Warszawski. ISBN 83-87374-17-2.
View in Google Scholar
Evans, Ch. (2005). Zarządzanie wiedzą. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-1575-4.
View in Google Scholar
Grossman, M. (2008). An overview of knowledge management assessment approaches. The Journal of American Academy of Business, 8(2), 242‒247.
View in Google Scholar
Grudzewski, W., Hejduk, I. (2004). Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwach. Warszawa: Difin. ISBN 83-7251-476-3.
View in Google Scholar
Hilgard, E., Marquis, D. (1968). Procesy warunkowania i uczenia się. Warszawa: PWN.
View in Google Scholar
Kleiber, M. (2011). Mądra Polska ‒ dekalog dla społeczeństwa wiedzy, umiejętności i przedsiębiorczości. Przedsiębiorstwo Przyszłości. Kwartalnik WSZiP im. H. Chodkowskiej, 2(7), kwiecień, 64‒85.
View in Google Scholar
Klonowski, J. (2004). Systemy informatyczne zarządzania przedsiębiorstwem. Model rozwoju i właściwości funkcjonalne. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. ISBN 83-7085-841-4.
View in Google Scholar
Knop, L. (2014). Partnerstwo kreatywne ‒ wyzwania i zagrożenia. W: J. Stachowicz, M. Nowicka-Skowron, L.A. Voronina (red.). Rozwój organizacji i regionu wyzwaniem dla ekonomii i nauk o zarzadzaniu (s. 157‒174). Toruń: Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa „Dom Organizatora”. ISBN 978-83-7285-757-6.
View in Google Scholar
Koch, J. (2008). O kreatywności. Biuletyn Informacyjny High-Tech, 32(1), 1‒2.
View in Google Scholar
Kunasz, M. (2006). Analiza efektywności tworzenia wartości dodanej w oparciu o wykorzystanie materialnych i niematerialnych aktywów metodą VAIC ‒ wyniki badań. Problemy Jakości, 3, 15‒21.
View in Google Scholar
Kwiatkowski, S. (2000). Przedsiębiorczość intelektualna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-13182-9.
View in Google Scholar
Lee Sr., J. (2000). Knowledge management: The intellectual revolution. IIE Solutions, October, 34–37.
View in Google Scholar
Mårtensson, M. (2000). A critical review of knowledge management as a management tool. Journal of Knowledge Management, 4(3), 209‒216.
View in Google Scholar
Mikuła, B. (2003). Wprowadzenie do zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie. Q Jakości, 1, 54.
View in Google Scholar
Morawski, M. (2002). Identyfikacja metod zarządzania pracownikami wiedzy. W: W. Cieśliński (red.). Przedsiębiorstwa jako świątynie wiedzy. T. 2. Wałbrzych: Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości. ISBN 83-915717-2-6.
View in Google Scholar
Murdoch, A. (2005). Kreatywność w reklamie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-14392-4.
View in Google Scholar
Nęcki, E. (1987). Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków: Uniwersytet Jagielloński. ISBN 83-233-0199-9.
View in Google Scholar
Saito, A., Umemoto, K. (2005). Linking knowledge management technologies to strategy. Annual Information Technology Congress. São Paulo: CATI.
View in Google Scholar
Seitel, F.P. (2003). Public relations w praktyce. Warszawa: Wyd. Felberg SJA.
View in Google Scholar
Seubert, E., Balaji, Y., Makhija, M. (2001). The knowledge imperative special advertising supplement. CIO, 15th March.
View in Google Scholar
Sherman, J. (1996). Jak unikać błędnych decyzji i drobnych pomyłek. Warszawa: Wyd. ALGRA-Books. ISBN 83-901736-6-2.
View in Google Scholar
Silver, Ch. (2000). Where technology and knowledge meet. The Journal of Business Strategy, 11‒12.
View in Google Scholar
Skrzypek, A. (2007). Jakość wiedzy a sukces przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji oraz konkurencji. W: M. Salerno-Kochan (red.). Wybrane aspekty zarządzania jakością (s. 169‒176). Kraków: Akademia Ekonomiczna.
View in Google Scholar
Skrzypek, E. (2007). Kapitał intelektualny jako podstawa sukcesu w społeczeństwie wiedzy. Problemy Jakości, 1, 4‒7.
View in Google Scholar
Skrzypek, E. (2014). Związki pomiędzy dojrzałością organizacji i dojrzałością biznesową. W: J. Stachowicz, M. Nowicka-Skowron, L.A. Voronina (red.). Rozwój organizacji i regionu wyzwaniem dla ekonomii i nauk o zarzadzaniu (s. 379‒392). Toruń: TNOiK. ISBN 978-83-7285-757-6.
View in Google Scholar
Stankiewicz, M.J. (2006). Zarządzanie wiedzą jako kluczowy czynnik międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstw. Toruń: Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa „Dom Organizatora”. ISBN 978-83-7285-285-4.
View in Google Scholar
Wallas, G. (1926). The Art of Thought. New York: Harcourt, Brace and Co.
View in Google Scholar
West, M.A. (2000). Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-13046-6.
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License