Abstrakt
Zarządzanie wiedzą w warunkach nowej gospodarki tworzy szanse na sukces organizacji. Organizacje powinny swoją działalność oprzeć na wiedzy oraz maksymalnie wykorzystać dostępne zasoby niematerialne. Umiejętne zarządzanie wiedzą umożliwia wzrost konkurencyjności każdej organizacji. Konieczne jest docenianie roli i znaczenia pracowników wiedzy. W warunkach społeczeństwa wiedzy sukces organizacji zależy od twórczości, kreatywności i innowacyjności. Potencjał kreatywny ma wpływ na rozwój społeczny i gospodarczy. Istnieje potrzeba wspierania kreatywności i innowacyjności przez państwo. Kreatywność wiąże się z twórczym myśleniem i jest cechą każdej jednostki ludzkiej. Postawę kreatywną cechuje otwartość, niezależność, oryginalność, wrażliwość i umiejętność godzenia przeciwstawnych wartości. Organizacje poszukują pracowników potrafiących zarządzać wiedzą, która staje się wyznacznikiem sukcesu w warunkach globalizacji, zmienności, ryzyka i nasilającej się konkurencji. Celem artykułu jest wskazanie na istotę i rosnące znaczenie kreatywności i zarządzania wiedzą w organizacjach funkcjonujących w społeczeństwie wiedzy. Przedstawiono w nim istotę, rodzaje, przejawy i skutki kreatywności. Pokazano związki między kreatywnością a zarządzaniem wiedzą oraz kierunki doskonalenia zarządzania organizacjami opartymi na wiedzy.
Bibliografia
Are you up to speed on knowledge management (2000). HR Focus, 77(8), 5.
Zobacz w Google Scholar
Bloom, W. (1995). Pieniądze, serce i umysł. Warszawa: Jacek Santorski & Wydawnictwo. ISBN 83-88875-15-9.
Zobacz w Google Scholar
Dalkir, K. (2005). Knowledge Management in Theory and Practice. Oxford: Elsevier.
Zobacz w Google Scholar
Drucker, P.F. (1992). Innowacje i przedsiębiorczość. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-0870-7.
Zobacz w Google Scholar
Drucker, P.F. (1999). Społeczeństwo pokapitalistyczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-12799-6.
Zobacz w Google Scholar
Dziuba, T.D. (2000). Gospodarki nasycone informacją i wiedzą. Podstawy ekonomiki sektora informacyjnego.
Zobacz w Google Scholar
Warszawa: Katedra Informatyki Gospodarczej i Analiz Ekonomicznych. Wydział Nauk Ekonomicznych.Uniwersytet Warszawski. ISBN 83-87374-17-2.
Zobacz w Google Scholar
Evans, Ch. (2005). Zarządzanie wiedzą. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-1575-4.
Zobacz w Google Scholar
Grossman, M. (2008). An overview of knowledge management assessment approaches. The Journal of American Academy of Business, 8(2), 242‒247.
Zobacz w Google Scholar
Grudzewski, W., Hejduk, I. (2004). Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwach. Warszawa: Difin. ISBN 83-7251-476-3.
Zobacz w Google Scholar
Hilgard, E., Marquis, D. (1968). Procesy warunkowania i uczenia się. Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar
Kleiber, M. (2011). Mądra Polska ‒ dekalog dla społeczeństwa wiedzy, umiejętności i przedsiębiorczości. Przedsiębiorstwo Przyszłości. Kwartalnik WSZiP im. H. Chodkowskiej, 2(7), kwiecień, 64‒85.
Zobacz w Google Scholar
Klonowski, J. (2004). Systemy informatyczne zarządzania przedsiębiorstwem. Model rozwoju i właściwości funkcjonalne. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. ISBN 83-7085-841-4.
Zobacz w Google Scholar
Knop, L. (2014). Partnerstwo kreatywne ‒ wyzwania i zagrożenia. W: J. Stachowicz, M. Nowicka-Skowron, L.A. Voronina (red.). Rozwój organizacji i regionu wyzwaniem dla ekonomii i nauk o zarzadzaniu (s. 157‒174). Toruń: Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa „Dom Organizatora”. ISBN 978-83-7285-757-6.
Zobacz w Google Scholar
Koch, J. (2008). O kreatywności. Biuletyn Informacyjny High-Tech, 32(1), 1‒2.
Zobacz w Google Scholar
Kunasz, M. (2006). Analiza efektywności tworzenia wartości dodanej w oparciu o wykorzystanie materialnych i niematerialnych aktywów metodą VAIC ‒ wyniki badań. Problemy Jakości, 3, 15‒21.
Zobacz w Google Scholar
Kwiatkowski, S. (2000). Przedsiębiorczość intelektualna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-13182-9.
Zobacz w Google Scholar
Lee Sr., J. (2000). Knowledge management: The intellectual revolution. IIE Solutions, October, 34–37.
Zobacz w Google Scholar
Mårtensson, M. (2000). A critical review of knowledge management as a management tool. Journal of Knowledge Management, 4(3), 209‒216.
Zobacz w Google Scholar
Mikuła, B. (2003). Wprowadzenie do zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie. Q Jakości, 1, 54.
Zobacz w Google Scholar
Morawski, M. (2002). Identyfikacja metod zarządzania pracownikami wiedzy. W: W. Cieśliński (red.). Przedsiębiorstwa jako świątynie wiedzy. T. 2. Wałbrzych: Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości. ISBN 83-915717-2-6.
Zobacz w Google Scholar
Murdoch, A. (2005). Kreatywność w reklamie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-14392-4.
Zobacz w Google Scholar
Nęcki, E. (1987). Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków: Uniwersytet Jagielloński. ISBN 83-233-0199-9.
Zobacz w Google Scholar
Saito, A., Umemoto, K. (2005). Linking knowledge management technologies to strategy. Annual Information Technology Congress. São Paulo: CATI.
Zobacz w Google Scholar
Seitel, F.P. (2003). Public relations w praktyce. Warszawa: Wyd. Felberg SJA.
Zobacz w Google Scholar
Seubert, E., Balaji, Y., Makhija, M. (2001). The knowledge imperative special advertising supplement. CIO, 15th March.
Zobacz w Google Scholar
Sherman, J. (1996). Jak unikać błędnych decyzji i drobnych pomyłek. Warszawa: Wyd. ALGRA-Books. ISBN 83-901736-6-2.
Zobacz w Google Scholar
Silver, Ch. (2000). Where technology and knowledge meet. The Journal of Business Strategy, 11‒12.
Zobacz w Google Scholar
Skrzypek, A. (2007). Jakość wiedzy a sukces przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji oraz konkurencji. W: M. Salerno-Kochan (red.). Wybrane aspekty zarządzania jakością (s. 169‒176). Kraków: Akademia Ekonomiczna.
Zobacz w Google Scholar
Skrzypek, E. (2007). Kapitał intelektualny jako podstawa sukcesu w społeczeństwie wiedzy. Problemy Jakości, 1, 4‒7.
Zobacz w Google Scholar
Skrzypek, E. (2014). Związki pomiędzy dojrzałością organizacji i dojrzałością biznesową. W: J. Stachowicz, M. Nowicka-Skowron, L.A. Voronina (red.). Rozwój organizacji i regionu wyzwaniem dla ekonomii i nauk o zarzadzaniu (s. 379‒392). Toruń: TNOiK. ISBN 978-83-7285-757-6.
Zobacz w Google Scholar
Stankiewicz, M.J. (2006). Zarządzanie wiedzą jako kluczowy czynnik międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstw. Toruń: Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa „Dom Organizatora”. ISBN 978-83-7285-285-4.
Zobacz w Google Scholar
Wallas, G. (1926). The Art of Thought. New York: Harcourt, Brace and Co.
Zobacz w Google Scholar
West, M.A. (2000). Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-13046-6.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa