Proces decyzyjny w organizacji. Podejście holistyczne
Okładka tom 22
PDF (English)

Słowa kluczowe

proces decyzyjny
zarządzanie
zasoby ludzkie
udział pracowników w procesie decyzyjnym

Jak cytować

KhmilF. (2013). Proces decyzyjny w organizacji. Podejście holistyczne. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej W Tarnowie, 22(1), 35-44. https://doi.org/10.25944/znmwse.2013.01.3544

Abstrakt

Podstawowym zadaniem zarządzania – zarówno z teoretycznego, jak i praktycznego punktu widzenia – jest identyfikacja, projektowanie i wdrażanie optymalnych decyzji zarządczych. W artykule poddano analizie współczesne metody podejmowania i implementacji decyzji, pokazując bierną rolę pracowników niższych szczebli w tych procesach. Tymczasem efektywność ekonomiczna organizacji jest uzależniona przede wszystkim od potencjału intelektualnego, zawodowego i kreatywności pracowników wszystkich szczebli, zarówno zarządu i kadry kierowniczej, jak i specjalistów, którzy mogą z powodzeniem tworzyć, rozwijać i wprowadzać w życie nowe koncepcje. Organizacja prowadzi swoją działalność na tyle efektywnie, na ile przedsiębiorczy i kompetentni są jej pracownicy. Zgodnie z tym założeniem, powinna dążyć ona do zmiany procesu podejmowania decyzji zarządczych, tak w odniesieniu do jego organizacji, jak i zaangażowania i motywowania do udziału w nim pracowników. W artykule zaproponowano nowy model organizacji procesów decyzyjnych, w którym istotną rolę odgrywają: zaangażowanie pracowników niższych szczebli w rozpoznawanie problemów pojawiających się w funkcjonowaniu organizacji, wprowadzenie zasady konkurowania pracowników o możliwość projektowania decyzji zarządczych oraz informowanie o kryteriach oceny jakości zaprojektowanych decyzji, a także odpowiednia motywacja finansowa i niematerialna tych pracowników, których projekty będą realizowane.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2013.01.3544
PDF (English)

Bibliografia

Kozioł L., Piechnik-Kurdziel A., Kopeć J., Zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie. Teoria i praktyka, Biblioteczka Pracownicza, Warszawa 2006. ISBN 83-88616-75-7.
Zobacz w Google Scholar

Moczydłowska J., Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji, Difin, Warszawa 2010. ISBN 978-83-7641-252-8.
Zobacz w Google Scholar

Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie, procesy, metody, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2008, ISBN 83-208-1468-5.
Zobacz w Google Scholar

Rostkowski T., Nowoczesne metody zarządzania zasobami ludzkimi, Difin, Warszawa 2004. ISBN 83-7251-445-3.
Zobacz w Google Scholar

Sajkiewicz A., Nowe metody pracy z ludźmi. Organizacje procesów personalnych, Poltex, Warszawa 2002. ISBN 83-88840-12-6.
Zobacz w Google Scholar

Минцберг Г., Структура в кулаке: создание эффективной организации, Питер, Санкт-Петербург 2004. ISBN 5-318-00285-4.
Zobacz w Google Scholar

Петренко С.А., Інтеграційні системи управління як джерело підвищення конкурентоспроможності підприємства, „Академічний огляд” 2010, no. 1.
Zobacz w Google Scholar

Третьякова Е., Структура и технология управления организацией: концептуальный поход, „Проблемы теории и практики управления” 2008, no. 4.
Zobacz w Google Scholar

Питерс Т., В поисках эффективного управления, Прогресс, Москва 1986.
Zobacz w Google Scholar

Саати Т.Л., Принятие решений при зависимостях и обратных связях: Аналитические сети. Decision Making with Dependence and Feedback, ЛКИ, Москва 2008. ISBN 978-5-382-00422-8.
Zobacz w Google Scholar

Лепейко Т.І., Миронова О.М., Управління персоналом підприємства в умовах невизначеності (поведінковий підхід), ХНЕУ, Харків 2010
Zobacz w Google Scholar

Кирхлер Э., Шротт А., Психология труда и организационная психология, t. 4, Принятие решений в организациях, Гуманитарный центр, Москва 2004. ISBN 978-966-8324-58-1.
Zobacz w Google Scholar

© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa

 

Pobrania

Dane pobrania nie są jeszcze dostepne