Role of top management in asset management according to ISO 55001:2014 standard
Okładka tom 35
PDF (Język Polski)

Keywords

top management
asset management
quality in organisation
organisational development
quality management
ISO standards

How to Cite

ZąbekJ. (2017). Role of top management in asset management according to ISO 55001:2014 standard. The Malopolska School of Economics in Tarnow Research Papers Collection, 35(3), 27-39. https://doi.org/10.25944/znmwse.2017.03.2739

Abstract

The main aim of the article is to determine the role of top management in managing physical assets in accordance with ISO 55001:2014. The ISO 55001:2014 standard contains supplementing technical, organisational and decision-making requirements related to asset management. It turns out that the application of ISO 55001:2014 in the asset management approach allows the identification of the areas of the organisation management. These areas are: context of the organisation, processes, planning of the organisation, performance evaluation, improvement and provision of proper support. The responsibilities of the top management which result directly from the standard are also identified in the work. These include: commitment and emphasis on leadership skills, development of asset management policy, assignment of authorities and responsibilities in view of asset management, completion of management and assets review. It turns out that asset management in accordance with ISO 55001:2014, which is present in various forms and at various levels of technological advancement, generates new needs in the area of tasks to be performed by the top management of an organisation.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2017.03.2739
PDF (Język Polski)

References

Baruk, M. (2013). Znaczenie oporu personelu jako bariery w działalności innowacyjnej – opinie menadżerów. Problemy Jakości, 4, 35–39.
View in Google Scholar

Brigham, E.F. (1996). Podstawy zarządzania finansami. Warszawa: PWE. ISBN 8320809622.
View in Google Scholar

Bugdol, M. (2010). Satysfakcja pracowników z systemów zarządzania jakością. Problemy Jakości, 2, 7–10.
View in Google Scholar

Conso, P. (1985). Gestion financière de l’enterprise. Paris: Dunod.
View in Google Scholar

Downarowicz, O. (2000). System eksploatacji: zarządzanie zasobami techniki. Gdańsk: Politechnika Gdańska; Radom: Instytut Technologii Eksploatacji. ISBN 8372041733.
View in Google Scholar

Gabrusewicz, W., Kołaczyk, Z. (2005). Bilans – wartość poznawcza i analityczna. Warszawa: Difin. ISBN 8372515298.
View in Google Scholar

Gruszecki, T. (1989). Przedsiębiorstwo jako kategoria ekonomiczna. W: W. Jakóbik (red.). Teoria i praktyka przemian gospodarczych: wybrane problemy. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk. ISBN 8304031809.
View in Google Scholar

Hamrol, A. (2007). Zarządzanie jakością z przykładami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 8301153892.
View in Google Scholar

Hamrol, A., Mantura, W. (2005). Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 8301143908.
View in Google Scholar

Horngren, Ch.T. (1977). Comptabilité analytique de gestion: solutions aux problèmes. Montréal: HRW.
View in Google Scholar

ISO 55001:2014 Asset management – Management systems – Requirements. Geneva: International Organization for Standardization.
View in Google Scholar

Kowalczyk, J. (2005). Szef firmy w systemie zarządzania przez jakość: ISO 9001 – TQM. Warszawa: CeDeWu. ISBN 8387885908.
View in Google Scholar

Krajewski, M. (2012). Kierunki zarządzania aktywami w przedsiębiorstwie w aspekcie podejmowanych decyzji finansowych. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 50, 295–303.
View in Google Scholar

Piersiala, S., Trzcieliński, S. (2005). Systemy utrzymania ruchu. W: M. Fertsch, S. Trzcieliński (red.). Koncepcje zarządzania systemami wytwórczymi. Poznań: Instytut Inżynierii Zarządzania. Politechnika Poznańska. ISBN 8392225716.
View in Google Scholar

Sudoł, S. (2006). Przedsiębiorstwo: podstawy nauki o przedsiębiorstwie: zarządzanie przedsiębiorstwem. Warszawa: PWE. ISBN 8320816211.
View in Google Scholar

Szymańska D., Szymański M. (2010). Przekonaj pracowników do dbania o jakość. Warszawa: Difin. ISBN 9788376413044.
View in Google Scholar

Wawak, S. (2006). Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka. Gliwice: Helion. ISBN 8373617876.
View in Google Scholar

Ząbek, J. (2016). Zarządzanie jakością w zarządzaniu organizacją: metametoda czy narzędzie? Problemy Jakości, 6, 2–10.
View in Google Scholar

Ząbek, J., Sikora, T. (2011). Refleksje nad jakością w odniesieniu do wybranych aspektów praktycznych. Zarządzanie Jakością, 4, 21–29.
View in Google Scholar

Zimon, D. (2012). Proces wdrażania systemu zarządzania jakością według normy ISO 9001 oraz filozofii TQM w organizacjach. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 13(1), 127–137.
View in Google Scholar

Zimon, D. (2013). Rola najwyższego kierownictwa w procesie implementacji i doskonalenia systemu zarządzania jakością. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 14(12/1), 225–233.
View in Google Scholar

© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

Downloads

Download data is not yet available.