Abstract
The subject of this article is the issue connected with the construction and the route of the motorway across the Tarnów district. An enormous and still growing number of vehicles, cars, trucks and vans makes it necessary to build the motorway leading from West to East, across the Tarnów district. The need to provide the inhabitants of Tarnów region with the route is understood and obvious for them. However, despite the advantages some negative effects may occur, which must be taken into deep consideration. That is why the decision of building the motorway must be preceded with extremely precise, local analysis to limit the negative consequences both social and ecological. On the other hand, building the motorway should bring the dwellers measurable benefits.
References
Badora K. 2004. Autostrada - środowisko przyrodnicze. Studium konfliktów przestrzennych na przykładzie opolskiego odcinka autostrady A4. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
View in Google Scholar
Banat J., Chmielowiec S. 1997. Wybrane zagadnienia oddziaływania autostrady A4 na grunty rolne i leśne w województwie krakowskim. XIV Sesja Naukowo-Techniczna z cyklu: Aktualne zagadnienia w geodezji na temat: Obsługa geodezyjno-prawna autostrad. Nowy Sącz.
View in Google Scholar
Bugała W., Bojarczuk T. 1997. Dobór drzew i krzewów do zadrzewień dróg i autostrad płatnych. Kórnik.
View in Google Scholar
Chrostowska H., Rolla S., Wrześniowski Z. 1975. Autostrady. Projektowanie, budowa, ekonomika. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.
View in Google Scholar
Chmielowiec S., Kaszycki L. 1997. Niektóre aspekty oddziaływania autostrady A4 na grunty rolne i leśne w województwie krakowskim. Sesja naukowa na temat Metodyka oceny oddziaływania autostrady na grunty rolne i leśne. Kraków: Akademia Rolnicza w Krakowie - Szkoła Wiedzy o Terenie.
View in Google Scholar
Małopolska 2015. [2006] Strategia rozwoju województwa małopolskiego na lata 2007-2013. Kraków: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego. Kancelaria Zarządu.
View in Google Scholar
"Rozwój Regionalny w Małopolsce". 2007. Nr 1-12.
View in Google Scholar
Rozporządzenie [1999] Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Dz. U. z 1999 r., nr 43, poz. 430.
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License