The importance of marketing research in the development of innovative integration structures in the context of the knowledge based economy
Okładka tom 24
PDF (Język Polski)

Keywords

marketing
integration
innovation
knowledge-based economy

How to Cite

ChorobR. (2014). The importance of marketing research in the development of innovative integration structures in the context of the knowledge based economy. The Malopolska School of Economics in Tarnow Research Papers Collection, 24(1), 37-45. https://doi.org/10.25944/znmwse.2014.01.3745

Abstract

The main objective of this paper is to assess the impact of marketing research on the development of various forms of integration links occurring in agribusiness in the context of the knowledge-based economy. A short presentation of the agro-industrial clusters has been presented as an example of innovative forms of trade integration. In developing a thesis emphasizing the strategic role of marketing research, both in the process of creating and managing a cluster, as well as the knowledge management process. The role and importance of marketing research in practical cluster management increases systematically under the influence of both, external and internal factors. In the process of creating or strengthening the competitiveness of the cluster structure, the role that marketing research is to play, has a very wide dimension. The theoretical-cognitive supported by the empirical data conducted in Podkarpacki Cluster Agri-Grocery implemented within the framework of their own research project. Marketing research, as it seems, may be for cluster managers valuable clue in making new decisions (operational, tactical and strategic), determining the direction of development and, above all, a source of new knowledge, strengthening the concept capital of the cluster.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2014.01.3745
PDF (Język Polski)

References

Adamowicz, M. (red.) (2003). Marketing w strategiach rozwoju sektora rolno-spożywczego. Warszawa: Wydawnictwo SGGW. ISBN 83-7244-430-7.
View in Google Scholar

Chorób, R. (2012). Strategie rozwojowe, marketingowe i promocyjne w innowacyjnych formach powiązań integracyjnych w agrobiznesie na tle procesów globalizacji. W: B. Lubas, B. Piasny (red.). Przedsiębiorstwo XXI wieku. Szanse i zagrożenia. Lublin: Wydawnictwo KUL. ISBN 978-83-7702-566-6.
View in Google Scholar

Churchill, G. (2002). Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-13820-3.
View in Google Scholar

Davenport, T., Prusak, L. (2000). Working Knowledge. How Organizations Manage What They Know. Boston: Harvard Business School Press.
View in Google Scholar

Fura, B. (2012). Principles of quality and ISO 14001 System Implementation in the Knowledge-based Economy. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy: Rozwój zrównoważony i problemy obszarów wiejskich, 29, 69–74.
View in Google Scholar

Głuszek, E. (2004). Zarządzanie zasobami niematerialnymi przedsiębiorstwa. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. ISBN 83-7011-700-7.
View in Google Scholar

Góra, J. (2008). Dynamika klastra – zarys teorii i metodyka badań. Wrocław: Wyższa Szkoła Handlowa. ISBN 978-83-85773-99-3.
View in Google Scholar

Grzybowski, M. (2010). Klastry przemysłowo-usługowe jako organizacje wiedzy. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 597, Ekonomiczne Problemy Usług (57).
View in Google Scholar

Kaczmarczyk, S. (2011). Badania marketingowe. Podstawy metodyczne. Warszawa: PWE. ISBN 978-83-208-1941-0.
View in Google Scholar

Kowalski, A.M. (2009). Klastry jako droga do zwiększania innowacyjności gospodarki. W: E. Mińska-Struzik, T. Rynarzewski (red.). Szoki technologiczne w gospodarce światowej. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. ISBN 978-83-7417-401-5.
View in Google Scholar

Kowalski, A., Szlachta, J. (2007). Wnioski dla Polski wynikające z doświadczeń polityki strukturalnej UE w Irlandii i Wielkiej Brytanii. W: M. Klamut (red.). Polityka ekonomiczna – współczesne wyzwania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 978-83-01-15309-0.
View in Google Scholar

Mazurek-Łopacińska, K. (2003). Tendencje i kierunki w badaniach marketingowych. W: K. Mazurek-Łopacińska (red.). Badania marketingowe. Metody, tendencje, zastosowania. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej, nr 1004. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego.
View in Google Scholar

Mikuła, B. (2006). Organizacje oparte na wiedzy. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie. ISBN 83-7252-302-9.
View in Google Scholar

Moszkowicz, K., Bembenek, B. (2013). Rola badań marketingowych w klastrze w kontekście koncepcji zarządzania wiedzą. W: G. Bełz, M. Hopej, A. Zgrzywa-Ziemak (red.). Wiedza w zarządzaniu współczesną organizacją. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 299. Wrocław: Uniwersytet Ekonomiczny im. Oskara Langego. ISBN 978-83-7695-342-7.
View in Google Scholar

Nonaka, I., Takeuchi, H. (2000). Kreowanie wiedzy w organizacji. Jak spółki japońskie dynamizują procesy innowacyjne. Warszawa: Poltext. ISBN 978-83-86890-99-6.
View in Google Scholar

Olko, S. (2013). Kryteria modelowania procesów zarządzania klastrami. W: L. Knop, J. Stachowicz, M. Krannich, S. Olko (red.). Modele zarządzania klastrami. Wybrane przykłady. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej. ISBN 978-83-7880-006-4.
View in Google Scholar

Perechuda, K. (red.) (2005). Dyfuzja wiedzy w przedsiębiorstwie sieciowym. Wizualizacja i kompozycja. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. ISBN 83-7011-737-6.
View in Google Scholar

Wojnicka, E. (2002). Rola klastrów innowacyjnych w Unii Europejskiej. Wspólnoty Europejskie, 5(128), 34–39.
View in Google Scholar

Zrobek, J. (2011). Klaster jako element przestrzennego zagospodarowania. Acta Universitatis Lodziensis: Folia Oeconomica, 251.
View in Google Scholar

© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

Downloads

Download data is not yet available.