Znaczenie badań marketingowych w rozwoju innowacyjnych struktur integracyjnych w agrobiznesie w kontekście GOW
Okładka tom 24
PDF

Słowa kluczowe

marketing
Innowacje
gospodarka oparta na wiedzy

Jak cytować

ChoróbR. (2014). Znaczenie badań marketingowych w rozwoju innowacyjnych struktur integracyjnych w agrobiznesie w kontekście GOW. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej W Tarnowie, 24(1), 37-45. https://doi.org/10.25944/znmwse.2014.01.3745

Abstrakt

Głównym celem opracowania jest przedstawienie znaczenia badań marketingowych dla rozwoju innowacyjnych form powiązań integracyjnych zachodzących w agrobiznesie w kontekście gospodarki opartej na wiedzy. Dokonano też krótkiej prezentacji klastrów rolno-przemysłowych jako przykładu innowacyjnych form związków integracyjnych. W artykule postawiono tezę podkreślającą strategiczną rolę badań marketingowych w procesie kreowania i zarządzania klastrem, jak i w procesie zarządzania jego wiedzą. Rola i znaczenie badań marketingowych w praktyce zarządzania klastrami wzrasta systematycznie pod wpływem czynników zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych. W procesie tworzenia czy wzmacniania konkurencyjności klastra rola, jaką mają do odegrania badania marketingowe, jest bardzo różnorodna. Zakres stosowanych w klastrze badań marketingowych może dotyczyć rozległych obszarów jego działalności, tj. strategii rozwoju, oferowanych produktów (wyrobów, usług), tworzenia cen (kosztów, zysków, popytu, konkurencyjności cenowej), dystrybucji, promocji, zachowań klientów oraz innych zewnętrznych i wewnętrznych kluczowych interesariuszy. Rozważania teoretyczno-poznawcze poparto pilotażowymi danymi empirycznymi uzyskanymi w Podkarpackim Klastrze Rolno-Spożywczym w ramach realizowanego własnego projektu badawczego. Wyniki badań marketingowych, jak się wydaje, mogą być dla menedżerów klastrów cenną wskazówką w podejmowaniu nowych decyzji (operacyjnych, taktycznych i strategicznych) i ustalaniu kierunku rozwoju, a przede wszystkim źródłem nowej wiedzy wzmacniającym kapitał koncepcyjny klastra.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2014.01.3745
PDF

Bibliografia

Adamowicz, M. (red.) (2003). Marketing w strategiach rozwoju sektora rolno-spożywczego. Warszawa: Wydawnictwo SGGW. ISBN 83-7244-430-7.
Zobacz w Google Scholar

Chorób, R. (2012). Strategie rozwojowe, marketingowe i promocyjne w innowacyjnych formach powiązań integracyjnych w agrobiznesie na tle procesów globalizacji. W: B. Lubas, B. Piasny (red.). Przedsiębiorstwo XXI wieku. Szanse i zagrożenia. Lublin: Wydawnictwo KUL. ISBN 978-83-7702-566-6.
Zobacz w Google Scholar

Churchill, G. (2002). Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-13820-3.
Zobacz w Google Scholar

Davenport, T., Prusak, L. (2000). Working Knowledge. How Organizations Manage What They Know. Boston: Harvard Business School Press.
Zobacz w Google Scholar

Fura, B. (2012). Principles of quality and ISO 14001 System Implementation in the Knowledge-based Economy. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy: Rozwój zrównoważony i problemy obszarów wiejskich, 29, 69–74.
Zobacz w Google Scholar

Głuszek, E. (2004). Zarządzanie zasobami niematerialnymi przedsiębiorstwa. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. ISBN 83-7011-700-7.
Zobacz w Google Scholar

Góra, J. (2008). Dynamika klastra – zarys teorii i metodyka badań. Wrocław: Wyższa Szkoła Handlowa. ISBN 978-83-85773-99-3.
Zobacz w Google Scholar

Grzybowski, M. (2010). Klastry przemysłowo-usługowe jako organizacje wiedzy. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 597, Ekonomiczne Problemy Usług (57).
Zobacz w Google Scholar

Kaczmarczyk, S. (2011). Badania marketingowe. Podstawy metodyczne. Warszawa: PWE. ISBN 978-83-208-1941-0.
Zobacz w Google Scholar

Kowalski, A.M. (2009). Klastry jako droga do zwiększania innowacyjności gospodarki. W: E. Mińska-Struzik, T. Rynarzewski (red.). Szoki technologiczne w gospodarce światowej. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. ISBN 978-83-7417-401-5.
Zobacz w Google Scholar

Kowalski, A., Szlachta, J. (2007). Wnioski dla Polski wynikające z doświadczeń polityki strukturalnej UE w Irlandii i Wielkiej Brytanii. W: M. Klamut (red.). Polityka ekonomiczna – współczesne wyzwania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 978-83-01-15309-0.
Zobacz w Google Scholar

Mazurek-Łopacińska, K. (2003). Tendencje i kierunki w badaniach marketingowych. W: K. Mazurek-Łopacińska (red.). Badania marketingowe. Metody, tendencje, zastosowania. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej, nr 1004. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego.
Zobacz w Google Scholar

Mikuła, B. (2006). Organizacje oparte na wiedzy. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie. ISBN 83-7252-302-9.
Zobacz w Google Scholar

Moszkowicz, K., Bembenek, B. (2013). Rola badań marketingowych w klastrze w kontekście koncepcji zarządzania wiedzą. W: G. Bełz, M. Hopej, A. Zgrzywa-Ziemak (red.). Wiedza w zarządzaniu współczesną organizacją. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 299. Wrocław: Uniwersytet Ekonomiczny im. Oskara Langego. ISBN 978-83-7695-342-7.
Zobacz w Google Scholar

Nonaka, I., Takeuchi, H. (2000). Kreowanie wiedzy w organizacji. Jak spółki japońskie dynamizują procesy innowacyjne. Warszawa: Poltext. ISBN 978-83-86890-99-6.
Zobacz w Google Scholar

Olko, S. (2013). Kryteria modelowania procesów zarządzania klastrami. W: L. Knop, J. Stachowicz, M. Krannich, S. Olko (red.). Modele zarządzania klastrami. Wybrane przykłady. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej. ISBN 978-83-7880-006-4.
Zobacz w Google Scholar

Perechuda, K. (red.) (2005). Dyfuzja wiedzy w przedsiębiorstwie sieciowym. Wizualizacja i kompozycja. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. ISBN 83-7011-737-6.
Zobacz w Google Scholar

Wojnicka, E. (2002). Rola klastrów innowacyjnych w Unii Europejskiej. Wspólnoty Europejskie, 5(128), 34–39.
Zobacz w Google Scholar

Zrobek, J. (2011). Klaster jako element przestrzennego zagospodarowania. Acta Universitatis Lodziensis: Folia Oeconomica, 251.
Zobacz w Google Scholar

© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa

 

Pobrania

Dane pobrania nie są jeszcze dostepne