Abstract
The adjustment of Polish electrical power engineering to rigorous standards of environmental protection gives rise to the necessity to incur substantial outlays and related costs. Tightened environmental standards concern particularly manufacturing enterprises of electrical power engineering – substantial sources of fuel burning. The adjustment of electrical power engineering to ecological standards has given rise to reducing the competitiveness of power plants on the common European market. Competitiveness expressed, among other things, by the participation of power plants in the market and profitability of energy sales, has decreased in connection with the necessity for professional power plants in Poland to adjust to ecological standards. There is a mutual correlation between the competitiveness of electrical power engineering in Poland and the necessity for power plants to adjust to ecological standards, which was confirmed by their own research and positive correlation on the average and high level between the incurred outlays and costs, connected with the adjustment of power plants to ecological power plants and their competitiveness.
References
Abbas A.J. 2000. Rethinking competitiveness. „Advances in Competitiveness Research”,vol. 8, no 1.
View in Google Scholar
Adamkiewicz H.G. 1999. Uwarunkowania konkurencyjności przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej. Gdynia: Wyższa Szkoła Morska. Prace Naukowe Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, ISSN 0860-4827.
View in Google Scholar
Bakier B., Meredyk K. 2000. Istota i mechanizm konkurencyjności. W: Konkurencyjność gospodarki a rola państwa przed akcesją do UE. Pod red. H. Podedwornego. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
View in Google Scholar
Bandyopaghyay S. 2001. Competitive strategies for internet marketers. „Competitiveness Review” vol. 11, no 2.
View in Google Scholar
Barney J. 2004. Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. „Journal of Managment”, vol.17, no 1.
View in Google Scholar
Bieńkowski W. 1995. Reaganomika i jej wpływ na konkurencyjność gospodarki amerykańskiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-11739-7.
View in Google Scholar
Bremond J., Salort M.M. 1994. Odkrywanie ekonomii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-11567-X.
View in Google Scholar
Buckley P.J. 1984. NYSE Office of Economic Research, US International Competitiveness: Perception and Reality. [document elektroniczny].
View in Google Scholar
Burzyńska D., Fila J. 2007. Finansowanie inwestycji ekologicznych w przedsiębiorstwie. Warszawa: Difin. ISBN 978-83-7251-755-5.
View in Google Scholar
Coyone K.P. 2004. Gaining Advantage Over Competitors, „Magazine” [online]. Dostępne w Internecie:
View in Google Scholar
http://www2.inc.com/search/23678.html
View in Google Scholar
Cuadredo-Roura J.R. 1999. Moving Frontires: Economic Restructuring, Regional Development and Emerging Networks, dane za D. Strahl, E. Sobczak. Konkurencyjność regionu Dolnego Śląska, materiały konferencyjne pt. Konkurencyjność miast i regionów Polski południowo-zachodniej, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, nr 821.
View in Google Scholar
Czekaj J. 2001. Kontrakty długoterminowe a rynek energii elektrycznej w Polsce. Biblioteka Regulatora. Warszawa: Urząd Regulacji Energetyki. ISBN 83-914204-1-8.
View in Google Scholar
Drucker P.F. 1992. Innowacja i przedsiębiorczość: praktyka z zasady. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-0870-7
View in Google Scholar
Duda M. 2003. Istota i implikacje ustawy Prawo energetyczne. [online]. Urząd Regulacji Energetyki. Dostępne w Internecie: www.ure.gov.pl.
View in Google Scholar
Fahey L. 1989. Discovering Your Firm’s Strongest Competitive Advantages. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
View in Google Scholar
Famielec J. 1997. Strategie rozwoju przedsiębiorstw . Kraków: Akademia Ekonomiczna. ISBN 83-87239-23-2.
View in Google Scholar
Famielec J., Broniewicz E. 2006. Odzwierciedlenie aspektów ochrony środowiska w sprawozdawczości małych i średnich przedsiębiorców w świetle ustawy o rachunkowości. Białystok– Kraków 2006, (na zlecenie MG).
View in Google Scholar
Famielec J., Stępień M. 2005. Informacja ekologiczna w ujęciu finansowym, Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. ISBN 83-7252-276-6.
View in Google Scholar
Faulkner D., Bowman C. 1996. Strategie konkurencji. Warszawa: Gebethner & Ska. ISBN 83-85205-58-6.
View in Google Scholar
Fiegenbaum A., Thomas H. 1993. Industry and Strategic Group Dynamics: Competitive
View in Google Scholar
Strategy in the Insurance Industry, 1970–1984. „Journal of Management Studiem”, vol. 30, no 3.
View in Google Scholar
Flint G.D. 2000. What is meanig of competitive Advantage. „Advances in Competitiveness Reasearch”, vol. 8, no 1.
View in Google Scholar
Godziszewski B. 1999. Potencjał konkurencyjności przedsiębiorstwa jako źródło przewag konkurencyjnych i podstawa stosowania instrumentów konkurowania. W: M.J. Stankiewicz (red.). Budowanie potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa. Toruń: TNOiK. ISBN 83-87673-50-1.
View in Google Scholar
Gorynia M. 2000. Zachowania przedsiębiorstw w okresie transformacji. Mikroekonomia przejścia. Pozna: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. ISBN 83-88222-04-X.
View in Google Scholar
Haffer M. 2002. Polskie przedsiębiorstwa a wyzwania globalizacji. W: Determinanty konkurencyjności polskich przedsiębiorstw. Sposoby i warunki umacniania konkurencyjności przedsiębiorstw w perspektywie globalizacji gospodarki. Pod red. M. J. Stankiewicza. Toruń: Wydaw. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. ISBN 83-231-1446-3.
View in Google Scholar
Jankowska B. 2002. Konkurencja wewnątrzbranżowa jako determinanta konkurencyjności przedsiębiorstwa. „Gospodarka Narodowa” nr 4.
View in Google Scholar
Juszczyk M. 2005. Odbiorca detaliczny na rynku energii. Doświadczenia brytyjskie wyzwaniem dla Polski. „Biuletyn URE” nr 1.
View in Google Scholar
Kaleta A. 2000. Strategia konkurencji w przemyśle. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. ISBN 83-7011-434-2.
View in Google Scholar
Kotler Ph. 2005. Marketing. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. ISBN 83-85205-42-X.
View in Google Scholar
Laskowska A. 2001. Konkurowanie czasem – strategiczna broń przedsiębiorstwa. Warszawa: Difin. ISBN 83-7251-114-4
View in Google Scholar
Lynch R. 1997. Corporate Strategy. London: Pitman Publishing. ISBN 0-273-60753-7.
View in Google Scholar
M a H. 2000. Competitive advantage and firm performance. „Competitiveness Review”, vol. 10, no 2.
View in Google Scholar
Maxwell J. 2004. Social Dimension of Economic Growth [online]. Dostępne w Internecie: www.cprn.ca/jmaxwell//files/spsde-e.htm. Measures of International Competitiveness: a critical survey. 1988. „Journal of Marketing Management” [online].
View in Google Scholar
Michalski D. 2005. Perspektywa tworzenia wspólnego rynku energii elektrycznej w Unii Europejskiej. „Wspólnoty Europejskie” nr 1.
View in Google Scholar
Milewski R. 1993. Elementarne zagadnienia ekonomii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-11088-0.
View in Google Scholar
Moroz M. 2003. Konkurencyjność przedsiębiorstwa – pojęcie i pomiar. „Gospodarka Narodowa” nr 9.
View in Google Scholar
Pierścionek Z. 2000. Międzynarodowa konkurencyjność przedsiębiorstwa. Materiały konferencji naukowej pt. Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem – ciągłość i zmiana. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, nr 851.
View in Google Scholar
Pierścionek Z. 2002. Międzynarodowa konkurencyjność przedsiębiorstwa: materiały konferencji naukowej pt. Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem – ciągłość i zmiana. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu nr 851. Wrocław: Wyd. Akademii Ekonomicznej.
View in Google Scholar
Pierścionek Z. 2003. Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-14085-2.
View in Google Scholar
Pindór T. 2005. Proces wdrażania rozwoju zrównoważonego w przedsiębiorstwie. Białystok: Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko. ISBN 83-88771-64-7.
View in Google Scholar
Płowiec U. 1994. Sprostać wyzwaniom konkurencyjności, referat na konferencję PTE pt. Konkurencyjność polskich przedsiębiorstw. Warszawa. [maszynopis].
View in Google Scholar
Porter M. E. 1985. Competitive Advantage: Creatin and Sustaining Superior Performance. New York: Free Press.
View in Google Scholar
Porter M. E. 1999. Strategia konkurencji: metody analizy sektorów i konkurentów. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-1189-9.
View in Google Scholar
Porter M. E. 2006. Przewaga konkurencyjna: osiąganie i utrzymywanie lepszych wyników. Gliwice: Helion. ISBN 83-246-0155-4.
View in Google Scholar
Prahalad C.K., Hamel G. 1990. The Core Competence of the Corporation. „Harvard Business Review” May – June 1990.
View in Google Scholar
Przybyciński T. 1997. Wprowadzenie do teorii i polityki konkurencji. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa. ISBN 83-86689-83-8.
View in Google Scholar
Rokita J. 2005. Zarządzanie strategiczne: tworzenie i utrzymanie przewagi konkurencyjnej. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-1552-5
View in Google Scholar
Simon H. 1999. Tajemniczy mistrzowie. Studia przypadków. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-12817-8.
View in Google Scholar
Skawińska E. 2002. Konkurencyjność przedsiębiorstw: nowe podejście. Warszawa – Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-13878-5.
View in Google Scholar
Stankiewicz M.J. 2002. Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji. Toruń: Dom Organizatora Tonik. ISBN 83-7285-088-7.
View in Google Scholar
Stępień K. 2004. Konsolidacja a efektywności banków w Polsce. Warszawa: CeDeWu. ISBN 83-87885-63-0.
View in Google Scholar
Stoner J.A.F. 1982. Management. Englewood Cliffs. New Jersey: Prentice-Hall.
View in Google Scholar
Strużycki M. (red.). 2004. Zarządzanie przedsiębiorstwem. Warszawa: Difin. ISBN 83-7251-475-5
View in Google Scholar
Szablewski A. 1998. Liberalizacja sektora energetycznego i telekomunikacyjnego. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa. 83-7151-280-5.
View in Google Scholar
Szczygieł L. 2003. Model rynku energii elektrycznej. Biblioteka Regulatora. Warszawa: Urząd Regulacji Energetyki.
View in Google Scholar
Toczyłowski E. 2006. Optymalizacja procesów rynkowych przy ograniczeniach. Warszawa: Akademicka Oficyna Wydawnicza „Exit”.
View in Google Scholar
Veliyath W.R., Zahara S.A. 2000. Competitiveness in the 21 st Century, reflection on the growning, Debate about Globalization Advances in competitiveness Research, vol. 8, no 1.
View in Google Scholar
Wrzosek W. 1999. Przewaga konkurencyjna. „Marketing i Rynek” nr 7.
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License