Abstrakt
Dostosowanie się elektroenergetyki polskiej do rygorystycznych standardów ochrony środowiska powoduje konieczność ponoszenia znacznych nakładów i kosztów z tym związanych. W sposób szczególny zaostrzone normy środowiskowe dotyczą przedsiębiorstw wytwórczych elektroenergetyki – dużych źródeł spalania paliw. Dostosowanie się elektroenergetyki do standardów ekologicznych spowodowało obniżenie konkurencyjności elektrowni na wspólnym rynku europejskim. Konkurencyjność wyrażona między innym udziałem elektrowni w rynku i rentownością sprzedaży energii, obniżyła się w związku z koniecznością dostosowania się elektrowni zawodowych w Polsce do standardów ekologicznych. Istnieje wzajemna korelacja pomiędzy konkurencyjnością elektroenergetyki w Polsce, a koniecznością dostosowania się elektrowni do standardów ekologicznych. Potwierdziły to badania własne i dodatnia korelacja na poziomie średnim i wysokim pomiędzy poniesionymi nakładami i kosztami, związanymi z dostosowaniem się do standardów ekologicznych elektrowni, a ich konkurencyjnością.
Bibliografia
Abbas A.J. 2000. Rethinking competitiveness. „Advances in Competitiveness Research”,vol. 8, no 1.
Zobacz w Google Scholar
Adamkiewicz H.G. 1999. Uwarunkowania konkurencyjności przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej. Gdynia: Wyższa Szkoła Morska. Prace Naukowe Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, ISSN 0860-4827.
Zobacz w Google Scholar
Bakier B., Meredyk K. 2000. Istota i mechanizm konkurencyjności. W: Konkurencyjność gospodarki a rola państwa przed akcesją do UE. Pod red. H. Podedwornego. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Zobacz w Google Scholar
Bandyopaghyay S. 2001. Competitive strategies for internet marketers. „Competitiveness Review” vol. 11, no 2.
Zobacz w Google Scholar
Barney J. 2004. Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. „Journal of Managment”, vol.17, no 1.
Zobacz w Google Scholar
Bieńkowski W. 1995. Reaganomika i jej wpływ na konkurencyjność gospodarki amerykańskiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-11739-7.
Zobacz w Google Scholar
Bremond J., Salort M.M. 1994. Odkrywanie ekonomii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-11567-X.
Zobacz w Google Scholar
Buckley P.J. 1984. NYSE Office of Economic Research, US International Competitiveness: Perception and Reality. [document elektroniczny].
Zobacz w Google Scholar
Burzyńska D., Fila J. 2007. Finansowanie inwestycji ekologicznych w przedsiębiorstwie. Warszawa: Difin. ISBN 978-83-7251-755-5.
Zobacz w Google Scholar
Coyone K.P. 2004. Gaining Advantage Over Competitors, „Magazine” [online]. Dostępne w Internecie:
Zobacz w Google Scholar
http://www2.inc.com/search/23678.html
Zobacz w Google Scholar
Cuadredo-Roura J.R. 1999. Moving Frontires: Economic Restructuring, Regional Development and Emerging Networks, dane za D. Strahl, E. Sobczak. Konkurencyjność regionu Dolnego Śląska, materiały konferencyjne pt. Konkurencyjność miast i regionów Polski południowo-zachodniej, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, nr 821.
Zobacz w Google Scholar
Czekaj J. 2001. Kontrakty długoterminowe a rynek energii elektrycznej w Polsce. Biblioteka Regulatora. Warszawa: Urząd Regulacji Energetyki. ISBN 83-914204-1-8.
Zobacz w Google Scholar
Drucker P.F. 1992. Innowacja i przedsiębiorczość: praktyka z zasady. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-0870-7
Zobacz w Google Scholar
Duda M. 2003. Istota i implikacje ustawy Prawo energetyczne. [online]. Urząd Regulacji Energetyki. Dostępne w Internecie: www.ure.gov.pl.
Zobacz w Google Scholar
Fahey L. 1989. Discovering Your Firm’s Strongest Competitive Advantages. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
Zobacz w Google Scholar
Famielec J. 1997. Strategie rozwoju przedsiębiorstw . Kraków: Akademia Ekonomiczna. ISBN 83-87239-23-2.
Zobacz w Google Scholar
Famielec J., Broniewicz E. 2006. Odzwierciedlenie aspektów ochrony środowiska w sprawozdawczości małych i średnich przedsiębiorców w świetle ustawy o rachunkowości. Białystok– Kraków 2006, (na zlecenie MG).
Zobacz w Google Scholar
Famielec J., Stępień M. 2005. Informacja ekologiczna w ujęciu finansowym, Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. ISBN 83-7252-276-6.
Zobacz w Google Scholar
Faulkner D., Bowman C. 1996. Strategie konkurencji. Warszawa: Gebethner & Ska. ISBN 83-85205-58-6.
Zobacz w Google Scholar
Fiegenbaum A., Thomas H. 1993. Industry and Strategic Group Dynamics: Competitive
Zobacz w Google Scholar
Strategy in the Insurance Industry, 1970–1984. „Journal of Management Studiem”, vol. 30, no 3.
Zobacz w Google Scholar
Flint G.D. 2000. What is meanig of competitive Advantage. „Advances in Competitiveness Reasearch”, vol. 8, no 1.
Zobacz w Google Scholar
Godziszewski B. 1999. Potencjał konkurencyjności przedsiębiorstwa jako źródło przewag konkurencyjnych i podstawa stosowania instrumentów konkurowania. W: M.J. Stankiewicz (red.). Budowanie potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa. Toruń: TNOiK. ISBN 83-87673-50-1.
Zobacz w Google Scholar
Gorynia M. 2000. Zachowania przedsiębiorstw w okresie transformacji. Mikroekonomia przejścia. Pozna: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. ISBN 83-88222-04-X.
Zobacz w Google Scholar
Haffer M. 2002. Polskie przedsiębiorstwa a wyzwania globalizacji. W: Determinanty konkurencyjności polskich przedsiębiorstw. Sposoby i warunki umacniania konkurencyjności przedsiębiorstw w perspektywie globalizacji gospodarki. Pod red. M. J. Stankiewicza. Toruń: Wydaw. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. ISBN 83-231-1446-3.
Zobacz w Google Scholar
Jankowska B. 2002. Konkurencja wewnątrzbranżowa jako determinanta konkurencyjności przedsiębiorstwa. „Gospodarka Narodowa” nr 4.
Zobacz w Google Scholar
Juszczyk M. 2005. Odbiorca detaliczny na rynku energii. Doświadczenia brytyjskie wyzwaniem dla Polski. „Biuletyn URE” nr 1.
Zobacz w Google Scholar
Kaleta A. 2000. Strategia konkurencji w przemyśle. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. ISBN 83-7011-434-2.
Zobacz w Google Scholar
Kotler Ph. 2005. Marketing. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. ISBN 83-85205-42-X.
Zobacz w Google Scholar
Laskowska A. 2001. Konkurowanie czasem – strategiczna broń przedsiębiorstwa. Warszawa: Difin. ISBN 83-7251-114-4
Zobacz w Google Scholar
Lynch R. 1997. Corporate Strategy. London: Pitman Publishing. ISBN 0-273-60753-7.
Zobacz w Google Scholar
M a H. 2000. Competitive advantage and firm performance. „Competitiveness Review”, vol. 10, no 2.
Zobacz w Google Scholar
Maxwell J. 2004. Social Dimension of Economic Growth [online]. Dostępne w Internecie: www.cprn.ca/jmaxwell//files/spsde-e.htm. Measures of International Competitiveness: a critical survey. 1988. „Journal of Marketing Management” [online].
Zobacz w Google Scholar
Michalski D. 2005. Perspektywa tworzenia wspólnego rynku energii elektrycznej w Unii Europejskiej. „Wspólnoty Europejskie” nr 1.
Zobacz w Google Scholar
Milewski R. 1993. Elementarne zagadnienia ekonomii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-11088-0.
Zobacz w Google Scholar
Moroz M. 2003. Konkurencyjność przedsiębiorstwa – pojęcie i pomiar. „Gospodarka Narodowa” nr 9.
Zobacz w Google Scholar
Pierścionek Z. 2000. Międzynarodowa konkurencyjność przedsiębiorstwa. Materiały konferencji naukowej pt. Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem – ciągłość i zmiana. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, nr 851.
Zobacz w Google Scholar
Pierścionek Z. 2002. Międzynarodowa konkurencyjność przedsiębiorstwa: materiały konferencji naukowej pt. Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem – ciągłość i zmiana. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu nr 851. Wrocław: Wyd. Akademii Ekonomicznej.
Zobacz w Google Scholar
Pierścionek Z. 2003. Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-14085-2.
Zobacz w Google Scholar
Pindór T. 2005. Proces wdrażania rozwoju zrównoważonego w przedsiębiorstwie. Białystok: Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko. ISBN 83-88771-64-7.
Zobacz w Google Scholar
Płowiec U. 1994. Sprostać wyzwaniom konkurencyjności, referat na konferencję PTE pt. Konkurencyjność polskich przedsiębiorstw. Warszawa. [maszynopis].
Zobacz w Google Scholar
Porter M. E. 1985. Competitive Advantage: Creatin and Sustaining Superior Performance. New York: Free Press.
Zobacz w Google Scholar
Porter M. E. 1999. Strategia konkurencji: metody analizy sektorów i konkurentów. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-1189-9.
Zobacz w Google Scholar
Porter M. E. 2006. Przewaga konkurencyjna: osiąganie i utrzymywanie lepszych wyników. Gliwice: Helion. ISBN 83-246-0155-4.
Zobacz w Google Scholar
Prahalad C.K., Hamel G. 1990. The Core Competence of the Corporation. „Harvard Business Review” May – June 1990.
Zobacz w Google Scholar
Przybyciński T. 1997. Wprowadzenie do teorii i polityki konkurencji. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa. ISBN 83-86689-83-8.
Zobacz w Google Scholar
Rokita J. 2005. Zarządzanie strategiczne: tworzenie i utrzymanie przewagi konkurencyjnej. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-1552-5
Zobacz w Google Scholar
Simon H. 1999. Tajemniczy mistrzowie. Studia przypadków. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-12817-8.
Zobacz w Google Scholar
Skawińska E. 2002. Konkurencyjność przedsiębiorstw: nowe podejście. Warszawa – Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-13878-5.
Zobacz w Google Scholar
Stankiewicz M.J. 2002. Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji. Toruń: Dom Organizatora Tonik. ISBN 83-7285-088-7.
Zobacz w Google Scholar
Stępień K. 2004. Konsolidacja a efektywności banków w Polsce. Warszawa: CeDeWu. ISBN 83-87885-63-0.
Zobacz w Google Scholar
Stoner J.A.F. 1982. Management. Englewood Cliffs. New Jersey: Prentice-Hall.
Zobacz w Google Scholar
Strużycki M. (red.). 2004. Zarządzanie przedsiębiorstwem. Warszawa: Difin. ISBN 83-7251-475-5
Zobacz w Google Scholar
Szablewski A. 1998. Liberalizacja sektora energetycznego i telekomunikacyjnego. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa. 83-7151-280-5.
Zobacz w Google Scholar
Szczygieł L. 2003. Model rynku energii elektrycznej. Biblioteka Regulatora. Warszawa: Urząd Regulacji Energetyki.
Zobacz w Google Scholar
Toczyłowski E. 2006. Optymalizacja procesów rynkowych przy ograniczeniach. Warszawa: Akademicka Oficyna Wydawnicza „Exit”.
Zobacz w Google Scholar
Veliyath W.R., Zahara S.A. 2000. Competitiveness in the 21 st Century, reflection on the growning, Debate about Globalization Advances in competitiveness Research, vol. 8, no 1.
Zobacz w Google Scholar
Wrzosek W. 1999. Przewaga konkurencyjna. „Marketing i Rynek” nr 7.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa