Abstract
This article puts emphasis on the role played by teaching mathematics to students of economics department while preparing them for studying economics subjects and their professional work. In the introduction the views of some selected philosophers and economists on the importance of teaching mathematics in the development of science in particular economics are shown. Then on the basis of didactic theory of mathematics, research and individual reflections the aims of teaching mathematics are introduced signalling the problems of their realization.
References
Blaug M. 1995. Metodologia ekonomii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-11647-1.
View in Google Scholar
Blaug M. 2000. Teoria ekonomii. Ujęcie retrospektywne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-13143-8
View in Google Scholar
Chiang A.C. 1994. Podstawy ekonomii matematycznej. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-0942-8.
View in Google Scholar
Kemeny J.G. 1967. Nauka w oczach filozofa. Warszawa: PWN.
View in Google Scholar
Krygowska Z. 1977a. Zarys dydaktyki matematyki cz.2. Warszawa: WSiP.
View in Google Scholar
Krygowska Z. 1977b. Zarys dydaktyki matematyki cz.3. Warszawa: WSiP.
View in Google Scholar
Krygowska Z. 1981. Koncepcje powszechnego matematycznego kształcenia w reformach programów szkolnych z lat 1960 –80. Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP.
View in Google Scholar
Krygowska Z. 2003. Elementy aktywności matematycznej, które powinny odgrywać znaczącą rolę w matematyce dla wszystkich. (Przedruk z „Dydaktyki Matematyki”. Nr 6, 1986). W: Materiały do studiowania dydaktyki matematyki pod red. dr J. Żabowskiego. Tom I: Prace Prof. Dr Anny Zofii Krygowskiej. Płock: Szkoła Wyższa im. Pawła Włodkowica. ISBN 83-88193-87-2.
View in Google Scholar
Landreth H., Colander D. C. 1998. Historia myśli ekonomicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-12397-4.
View in Google Scholar
Lewowicki T. 1988. Proces kształcenia w szkole wyższej. Warszawa: PWN.
View in Google Scholar
Mayer T. 1996. Prawda kontra precyzja w ekonomii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-12083-5.
View in Google Scholar
Milewski R. (red.). 2002. Podstawy ekonomii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-13010-5.
View in Google Scholar
Pardała A. 2006. Współczesne tendencje w podstawach matematyki dla ekonomistów. W:Edukacja matematyczna na studiach ekonomicznych. Pod red. nauk. G. Lipińskiego. Kielce Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomii i Administracji im. Prof. Edwarda Lipińskiego. ISBN 83-60056-056-4. s. 51–62.
View in Google Scholar
Paulos J.A. 1999. Analfabetyzm matematyczny i jego skutki. Gdańsk: GWO. ISBN 83-85694-84-6.
View in Google Scholar
Schwartz J.T. 1983. Matematyka jako narzędzie do wyjaśniania zjawisk ekonomicznych. W: Matematyka współczesna – dwanaście esejów. Pod red. L.A. Steena. Warszawa: WNT.
View in Google Scholar
Siwek H. 2005. Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej. Warszawa: WSiP. ISBN 83-02-09303-3.
View in Google Scholar
Steen L. A. 1983. Matematyka dzisiaj .W: Matematyka współczesna – dwanaście esejów. Pod red. L.A. Steena. Warszawa: WNT.
View in Google Scholar
Steinhaus H. 1989. Kalejdoskop matematyczny. Warszawa: WSiP.
View in Google Scholar
Turnau S. 1990. Wykłady o nauczaniu matematyki. Warszawa: PWN. ISBN 83-01-09520-2
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License