Servqual method in evaluating quality of property insurance service to individual customers
Okładka tom 39
PDF (Język Polski)

Keywords

Servqual
service quality
property insurance
tolerance area
total quality

How to Cite

PrzybytniowskiJ. W. (2018). Servqual method in evaluating quality of property insurance service to individual customers. The Malopolska School of Economics in Tarnow Research Papers Collection, 39(3), 85-101. https://doi.org/10.25944/znmwse.2018.03.85101

Abstract

The paper discusses methods of measuring the quality of property insurance service offered to an individual customer, including the Servqual method. The knowledge of this method is extremely important in the context of systematically changing requirements, as well as customers preferences. The universality of this method causes that it is widely used in services. In the paper there are both reservations and advantages given by a group of researchers. The diagnosis was made as to the quality of property insurance service offered to individual customers in the Małopolska Voivodship. Some discrepancies were determined between perceptions and expectations of individual customers as to the quality of property insurance service and the level of the service which they were able to accept, i.e. the tolerance area.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2018.03.85101
PDF (Język Polski)

References

Altkorn, J. (1999). Podstawy marketingu. Kraków: Instytut Marketingu. ISBN 8390069886.
View in Google Scholar

Cummins, J.D., Doherty, N.A. (2005). The Economics of Insurance Intermediaries [online, dostęp: 2018-07-20]. Philadelphia, PA: Wharton School University of Pennsylvania. Dostępny w Internecie: https://pdfs.semanticscholar.org/45fc/f5395bd2e476be4fc1985b50c6e3777476a2.pdf.
View in Google Scholar

Garczarczyk, J. (2002). Determinanty jakości usług bankowych. Ekonomia, 5, 38–48.
View in Google Scholar

Gilmore, A. (2006). Usługi: marketing i zarządzanie. Warszawa: PWE. ISBN 8320816505.
View in Google Scholar

Grönroos, Ch. (1990). Service Management and Marketing: Managing the Moments of Truth in Service Competition. Lexington, MA: Lexington Books. ISBN 0669200352.
View in Google Scholar

Kaźmierczak, Z. (1995). Rynek pracy w państwach wysoko rozwiniętych: Analiza porównawcza. Łódź: Uniwersytet Łódzki. ISBN 8370168914.
View in Google Scholar

Kotler, Ph. (1999). Marketing: analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Warszawa: Felberg SJA. ISBN 8391146537.
View in Google Scholar

Lechner, R., Raturi, M. (2004). Commercial insurance and reinsurance brokerage–love thy middleman. Sigma, 2.
View in Google Scholar

Łańcucki, J. (2001). Podstawy kompleksowego zarządzania jakością TQM. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. ISBN 8388760173.
View in Google Scholar

Marshall, G. (red.). (2005). Słownik socjologii i nauk społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 8301132191.
View in Google Scholar

Maynard, P. (1991). Insurance Broking. Cambridge: Chartered Insurance Institute. ISBN 1853690724.
View in Google Scholar

Mazur, J. (2002). Zarządzanie marketingiem usług. Warszawa: Difin. ISBN 8372511209.
View in Google Scholar

Miller, R. (1995). Kritik und Widerstand in Kollegium: wie Sehen wir darnit um? Pädagogik, 2, 6–7.
View in Google Scholar

Parasuraman, A., Zeithaml, V.A., Berry, L.L. (1985). A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing, 49(1), 41–45.
View in Google Scholar

Przybytniowski, J.W. (2016). Współczesne funkcje i mechanizmy transmisji między sektorem ubezpieczeniowym a sferą realną gospodarki: teoria i praktyka. Warszawa: CeDeWu. ISBN 9788375567588.
View in Google Scholar

Raynes, H.E. (1983). A History of British Insurance. New York, NY: Garland Publishing. ISBN 0824053753.
View in Google Scholar

Rogoziński, K., Nicholls, R. (2001). Marketing usług na przykładach. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. ISBN 8388760009.
View in Google Scholar

Skrzypek, E., Kijek, T., Kowalska, A. (red.). (2015). Jakość w zarządzaniu organizacją. Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. Wydział Ekonomiczny. Katedra Zarządzania Jakością i Wiedzą. ISBN 9788362785056.
View in Google Scholar

Skrzypek, E., Kijek, T., Kowalska, A. (red.). (2017). Nowa jakość usług w warunkach serwicyzacji. Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. Wydział Ekonomiczny. Katedra Zarządzania Jakością i Wiedzą. ISBN 9788362785254.
View in Google Scholar

Spence, M. (1973). Job market signalling. The Quarterly Journal of Economics, 87(3), 355–374.
View in Google Scholar

Stiglitz, J.E. (1975). The theory of “screening”, education, and the distribution of income. The American Economic Review, 65(3), 283–300.
View in Google Scholar

Stoma, M. (2012). Modele i metody pomiaru jakości usług. Lublin: Q&R Polska. ISBN 9788393460601.
View in Google Scholar

Toruński, J. (red.). (2012). Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie: wybrane problemy. Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.
View in Google Scholar

Witkowska, J. (2007). Metoda Servqual w badaniach satysfakcji klientów usług ubezpieczeniowych. Problemy Jakości, 39(10), 33–38.
View in Google Scholar

© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

Downloads

Download data is not yet available.