Innovations implemented by self-employed women in Poland – case studies
Okładka tom 24
PDF (Język Polski)

Keywords

innovations
self-employed women
small and medium enterprises
enterpreneurship

How to Cite

MisiakS. (2014). Innovations implemented by self-employed women in Poland – case studies. The Malopolska School of Economics in Tarnow Research Papers Collection, 24(1), 149-158. https://doi.org/10.25944/znmwse.2014.01.149158

Abstract

Self-employment is usually conducted on a small scale. Due to this fact persons having that kind of economic activity belong to the group of companies considered as less innovative than large, international corporations. It’s also believed that women entrepreneurs implement less innovations than men. Therefore, it is important to promote examples of innovation that are implemented by self-employed women. The case studies presented in the article are the result of research project "The process of women’s self-employment as a form of entrepreneurship. Determinants and consequences". The aim of research was to identify and evaluate the determinants and effects of self-employment of women in Poland. The quantitative and qualitative surveys were carried from August 2012 to January 2013. As a part of qualitative research 39 direct interviews were carried out in ten voivodships in Poland. The quantitative analysis were made as an anonymous questionnaire survey sent by email. The aim of the article is to present examples of innovations implemented by women who took part in research. As an addition to the descriptions of the case studies, the intentions to expand and develop the companies by surveyed women are worth mentioning. Approximately 75% of self-employed women plan to bring in new products and about 50% would like to invest in new equipment or technologies. Case studies can provide help for those who want to improve their companies through implementing innovations.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2014.01.149158
PDF (Język Polski)

References

CEC (2003). Green Paper. Entrepreneurship in Europe [online, dostęp: 2014-06-20]. Brussels: Commission of the European Communities. Dostępny w Internecie: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52003DC0027&rid=3.
View in Google Scholar

Churchill, N.C., Lewis, V.L. (1983). The five stages of small business growth. Harvard Business Review, 61(3), 30‒50.
View in Google Scholar

Cliff, J.E. (1998). Does one size fit all? Exploring the relationship between attitudes toward growth, gender and business size. Journal of Business Venturing, 13, 532‒542.
View in Google Scholar

GUS (2012). Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2009‒2011. Informacje i Opracowania Statystyczne. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny. ISSN 2083-2672.
View in Google Scholar

Izydorczyk, A. (oprac.) (2010). Innowacje w sektorze usług. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. ISBN 978-83-7585-108-3.
View in Google Scholar

Kalinowska-Nawrotek, B. (2005). Dyskryminacja kobiet na polskim rynku pracy. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. ISBN 83-7417-090-5.
View in Google Scholar

Karkowski, T. (1999). Innowacje i przedsiębiorczość w firmie. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 9, 17‒19.
View in Google Scholar

Misiak, S. (2012). Restrukturyzacja a innowacje w Polsce. W: P. Bartkowiak, T. Bernat (red.). Wzrost zrównoważony a procesy restrukturyzacji (s. 83‒93). Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego. ISBN 978-83-7417-739-9.
View in Google Scholar

Nogalski, B., Rutka, R., Wójcik-Karpacz, A. (2007). Czynniki dynamizujące rozwój małych przedsiębiorstw. W: B. Nogalski, J. Rybicki (red.). Kształtowanie konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw na rynkach Unii Europejskiej (s. 131‒138). Gdańsk: Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego. ISBN 978-83-7531-041-2.
View in Google Scholar

Nogalski, B., Wójcik-Karpacz, A., Karpacz, J. (2009). Uwarunkowania aktywności innowacyjnej małych przedsiębiorstw. W: B. Filipiak (red.). Instrumenty kreowania innowacyjności przedsiębiorstw i instytucji (s. 9‒13). Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
View in Google Scholar

Pangsy-Kania, S. (2012). Rola innowacji w sektorze usług. W: K. Piech, M. Olszański (red.). E-biznes – innowacje w usługach. Teoria, praktyka, przykłady (s. 21‒40). Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. ISBN 978-83-7585-182-3.
View in Google Scholar

Schumpeter, J.A. (1950). Capitalism, Socialism and Democracy. New York: Harper.
View in Google Scholar

Schumpeter, J.A. (1991). Comments on a plan for study entrepreneurship. W: J.A. Schumpeter. The Economics and Sociology of Capitalism. Ed. R. Swedberg. Princeton: Princeton University Press. ISBN 0-691-04253-5.
View in Google Scholar

Stanworth, M.J.K., Curran, J. (1986). Growth and the smaller firm – an alternative view. Journal of Management Studies, May, 95‒110.
View in Google Scholar

Sułkowski, Ł. (2010). Ewolucjonizm w zarządzaniu. Menedżerowie Darwina. Warszawa: PWE. ISBN 978-83-208-1872-7.
View in Google Scholar

Zaleska, M., Owczarz, K. (2005). Bariery rozwoju przedsiębiorczości w Polsce. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 61, 133‒149.
View in Google Scholar

© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

Downloads

Download data is not yet available.