Abstrakt
Samozatrudnienie prowadzone jest zwykle na niewielką skalę. Fakt ten stanowi jeden z powodów zaliczania osób posiadających małą działalność gospodarczą do grona właścicieli firm wdrażających znacznie mniej innowacji niż duże, międzynarodowe korporacje. Podobnie uznaje się, że kobiety prowadzące własną działalność są mniej innowacyjne niż mężczyźni. Z tego względu istotne wydaje się promowanie innowacji wprowadzanych przez samozatrudnione kobiety jako przykładu dobrych praktyk. Studia przypadków są wynikiem badań realizowanych w ramach projektu badawczego "Proces samozatrudnienia kobiet jako forma przedsiębiorczości. Uwarunkowania i skutki". Celem badań była identyfikacja i ocena determinant oraz efektów samozatrudnienia kobiet w Polsce. Badania jakościowe i ilościowe były realizowane od sierpnia 2012 do stycznia 2013 roku. W ramach badań jakościowych przeprowadzono 39 bezpośrednich wywiadów na terenie 10 województw w Polsce. Z kolei badania ilościowe zostały przeprowadzone poprzez rozsyłaną drogą elektroniczną anonimową ankietę kwestionariuszową. Celem artykułu jest ukazanie przykładowych innowacji implementowanych przez kobiety biorące udział w badaniach. Jako uzupełnienie opisów przypadków warto uwzględnić deklarowaną przez ankietowane kobiety chęć powiększania i rozwijania prowadzonych firm. Około 75% planuje wprowadzać nowe produkty, zaś prawie 50% chciałoby zakupić nowy sprzęt lub technologie. Studia przypadków mogą stanowić pomoc dla osób chcących rozwijać swoją działalność poprzez przynależność do grona firm innowacyjnych.
Bibliografia
CEC (2003). Green Paper. Entrepreneurship in Europe [online, dostęp: 2014-06-20]. Brussels: Commission of the European Communities. Dostępny w Internecie: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52003DC0027&rid=3.
Zobacz w Google Scholar
Churchill, N.C., Lewis, V.L. (1983). The five stages of small business growth. Harvard Business Review, 61(3), 30‒50.
Zobacz w Google Scholar
Cliff, J.E. (1998). Does one size fit all? Exploring the relationship between attitudes toward growth, gender and business size. Journal of Business Venturing, 13, 532‒542.
Zobacz w Google Scholar
GUS (2012). Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2009‒2011. Informacje i Opracowania Statystyczne. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny. ISSN 2083-2672.
Zobacz w Google Scholar
Izydorczyk, A. (oprac.) (2010). Innowacje w sektorze usług. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. ISBN 978-83-7585-108-3.
Zobacz w Google Scholar
Kalinowska-Nawrotek, B. (2005). Dyskryminacja kobiet na polskim rynku pracy. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. ISBN 83-7417-090-5.
Zobacz w Google Scholar
Karkowski, T. (1999). Innowacje i przedsiębiorczość w firmie. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 9, 17‒19.
Zobacz w Google Scholar
Misiak, S. (2012). Restrukturyzacja a innowacje w Polsce. W: P. Bartkowiak, T. Bernat (red.). Wzrost zrównoważony a procesy restrukturyzacji (s. 83‒93). Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego. ISBN 978-83-7417-739-9.
Zobacz w Google Scholar
Nogalski, B., Rutka, R., Wójcik-Karpacz, A. (2007). Czynniki dynamizujące rozwój małych przedsiębiorstw. W: B. Nogalski, J. Rybicki (red.). Kształtowanie konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw na rynkach Unii Europejskiej (s. 131‒138). Gdańsk: Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego. ISBN 978-83-7531-041-2.
Zobacz w Google Scholar
Nogalski, B., Wójcik-Karpacz, A., Karpacz, J. (2009). Uwarunkowania aktywności innowacyjnej małych przedsiębiorstw. W: B. Filipiak (red.). Instrumenty kreowania innowacyjności przedsiębiorstw i instytucji (s. 9‒13). Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Zobacz w Google Scholar
Pangsy-Kania, S. (2012). Rola innowacji w sektorze usług. W: K. Piech, M. Olszański (red.). E-biznes – innowacje w usługach. Teoria, praktyka, przykłady (s. 21‒40). Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. ISBN 978-83-7585-182-3.
Zobacz w Google Scholar
Schumpeter, J.A. (1950). Capitalism, Socialism and Democracy. New York: Harper.
Zobacz w Google Scholar
Schumpeter, J.A. (1991). Comments on a plan for study entrepreneurship. W: J.A. Schumpeter. The Economics and Sociology of Capitalism. Ed. R. Swedberg. Princeton: Princeton University Press. ISBN 0-691-04253-5.
Zobacz w Google Scholar
Stanworth, M.J.K., Curran, J. (1986). Growth and the smaller firm – an alternative view. Journal of Management Studies, May, 95‒110.
Zobacz w Google Scholar
Sułkowski, Ł. (2010). Ewolucjonizm w zarządzaniu. Menedżerowie Darwina. Warszawa: PWE. ISBN 978-83-208-1872-7.
Zobacz w Google Scholar
Zaleska, M., Owczarz, K. (2005). Bariery rozwoju przedsiębiorczości w Polsce. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 61, 133‒149.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa