Abstrakt
Rozpatrywanie innowacyjności pod kątem jej wzrostu wymaga większego niż dotąd koncentrowania się na sferze personalnej przedsiębiorstwa, w nawiązaniu do sentencji: „innowacyjność dzięki ludziom”. Za zasadne uznano posiłkowanie się – w procesie określania zasad i procedury postępowania – koncepcją Human Resources Management, a w szczególności High-Involvement Work Practices, ukazując przez to możliwości i sposoby działań w omawianym zakresie, przy jednoczesnym wykorzystaniu formuły kształtowania innowacyjnych zachowań pracowników w procesie zarządzania zorientowanego na interesy. Przytoczone wyniki badań empirycznych, dotyczących determinant zaangażowania pracowników, w tym również tych, które wiążą się z realizacją ich interesów, posłużyły do określenia przykładów kluczowych praktyk (filarów) zarządzania. Kluczowe praktyki odgrywają podstawową rolę w architekturze HIWP. Stwierdzono, że w procesie ich formowania niezbędne jest zastosowanie podejścia zindywidualizowanego, a przy tym kompleksowego, kontekstualnego, a zarazem konfiguracyjnego. Wzrost rozpatrywanej innowacyjności wymaga posiłkowania się odpowiednim splotem filarów zarządzania zasobami ludzkimi, nawiązującym do realiów funkcjonowania danej organizacji.
Bibliografia
Armstrong, M. (2005). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. ISBN 83-89355-88-4.
Zobacz w Google Scholar
Bielski, M. (2002). Podstawy teorii organizacji i zarządzania. Warszawa: C.H. Beck. ISBN 83-7247-045-6.
Zobacz w Google Scholar
Borkowska, S. (red.) (2010). Rola ZZL w kreowaniu innowacyjności organizacji. Warszawa: C.H. Beck. ISBN 978-83-255-1598-0.
Zobacz w Google Scholar
Gableta, M. (red.) (2012). Interesy pracowników oraz warunki ich respektowania w przedsiębiorstwach. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. ISBN 978-83-7695-146-1.
Zobacz w Google Scholar
Gableta, M., Adamska, M. (2009). Kształtowanie procedury uwzględniania interesów pracowniczych w procesie gospodarowania. W: M. Gableta, A. Pietroń-Pyszczek (red.). Człowiek i praca w zmieniającej się organizacji. Prace Naukowe, nr 43. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. ISBN 978-83-7011-956-0.
Zobacz w Google Scholar
Gableta, M., Bodak, A. (2012). Skłonność pracodawców do respektowania interesów pracowników (wyniki badań empirycznych). Organizacja i Kierowanie, 1A(149), 287–296.
Zobacz w Google Scholar
Gruszecki, T. (2002). Współczesne teorie przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-13612-X.
Zobacz w Google Scholar
Juchnowicz, M. (2010). Zarządzanie przez zaangażowanie. Koncepcje, kontrowersje, aplikacje. Warszawa: PWE. ISBN 978-83-208-1884-0.
Zobacz w Google Scholar
Kożusznik, B. (2010). Kluczowa rola psychologii we wspieraniu i stymulowaniu innowacyjności. T. 2(35). Katowice: Wydawnictwo Chowanna. ISSN 0137-706X.
Zobacz w Google Scholar
Krzyżanowski, L. (1999). O podstawach kierowania organizacjami inaczej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-12741-4.
Zobacz w Google Scholar
Morgan, G. (1999). Obrazy organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-12235-8.
Zobacz w Google Scholar
Snell, S., Bohlander, G. (2011). Managing Human Resources. Mason: South-Western. ISBN 978-1-111-53282-6.
Zobacz w Google Scholar
Wojtczuk-Turek, A. (2012). Zachowania innowacyjne w pracy. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne. Warszawa: Difin. ISBN 978-83-7641-689-2.
Zobacz w Google Scholar
Yuan, F., Woodman, R.W. (2010). Innovative behavior in the workplace: the role of performance and image outcome expectations. Academy of Management Journal, 53(2), 323–342.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa