Abstrakt
W sytuacji braku publikacji i dostatecznej ilości informacji na temat zachowań konsumentów na gwałtownie zmieniających się rynkach, przedsiębiorstwa powinny w znacznym stopniu wykorzystywać informacje na temat etnocentryzmu konsumenckiego, jak również kulturowych aspektów dotyczących zachowań konsumentów w celu jak najprecyzyjniejszego dostosowania strategii, właściwej segmentacji rynku oraz określenia pozycji produktów. Artykuł dotyczy oddziaływania marketingu na kulturę i preferowane przez konsumentów wartości oraz porusza związek kultury z międzynarodową konkurencyjnością. Autor charakteryzuje rodzaje międzynarodowych strategii marketingowych oraz pojęcie etnocentryzmu konsumenckiego. Omawia badania dotyczące etnocentryzmu w krajach Europy Środkowej i Wschodniej oraz implikacje wynikające z etnocentryzmu konsumenckiego w kształtowaniu strategii marketingowych.
Bibliografia
Damisch P., Ulram P.A., Economic Orientations and Consumer Behaviour in East-Central Europe [w:] Proceedings of Conference on Marketing Strategies for CEE, Vienna, Austria, Wirtschaftsuniversitaet, Wien 1995.
Zobacz w Google Scholar
Falkowski A., Rożnowski B., Witkowski T. H., Etnocentryzm konsumencki — nowe wyzwanie dla marketingu, „Marketing i Rynek” 1996, nr 3, 4.
Zobacz w Google Scholar
Michaels D., Murray S., Eastern Europe: Window of Opportunity is Still Open, „The Wall Street Journal Europe” 1993 (July 7), E11.
Zobacz w Google Scholar
Peters T.J., Waterman R.H. Jr., In Search of Excellence: Lessons from Americas best-run Companies, Harper Row, New York 1982.
Zobacz w Google Scholar
Rose R., Haerpfer C., Adapting to Transformation in Eastern Europe: New Democracies Barometer II, Glasgow, Scotland; University of Strathclyde, Centre for the Study of Public Policy, 1993.
Zobacz w Google Scholar
Rowe A.J., Mason R.O., Dickel K.E., Strategic Management — A Methodological Approach, Addison-Wesley Publishing Company, 1985.
Zobacz w Google Scholar
Sharma S., Shimp T.A., Shin J., Consumer Ethnocentrism: A Test of Antecedents and Moderators, „Journal of Academy of Marketing Science” 1995, 23:1.
Zobacz w Google Scholar
Szromnik A., Figiel A., „Etnocentryzm konsumencki jako bariera rozwoju wymiany międzynarodowej”, Materiały Konferencji Katedr Handlu Zagranicznego, AE Kraków, 1997.
Zobacz w Google Scholar
Vida I., Fairhurst A., „Should Marketers be Concerned about Consumer Ethnocentrism? Empirical Evidence from Seven CEE Countries”, Conference on Marketing Strategies for CEE, Vienna, Austria, Dec. 1996.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa