Abstrakt
We współczesnym świecie sprawne zarządzanie organizacją, kreowanie jej przyszłości jest domeną ludzi, którzy są w niej zatrudnieni i stanowią jej kapitał ludzki. Zasoby rzeczowe, finansowe, ich jakość i przynoszone efekty zależą od osób, które ich używają do tworzenia produktów i usług chętnie nabywanych przez klientów. Spośród bardzo wielu funkcji zarządzania kapitałem ludzkim jedną z najważniejszych ról spełnia motywowanie, które ma na celu odpowiednie rozbudzenie motywacji i takie nią kierowanie, aby pracownicy właściwie angażowali się w swoją pracę i obowiązki. Celem artykułu jest przedstawienie różnorodności czynników określanych mianem motywacyjnych, które wykorzystywane są w praktyce zarządzania, a także potwierdzenie tezy, że tylko właściwie sformułowana i wdrażana polityka motywacyjna zapewnia efektywne realizowanie celów przedsiębiorstwa. Podstawową kwestią zaś warunkującą racjonalne stosowanie systemów motywacyjnych jest dostosowanie ich do otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego przedsiębiorstwa. Oznacza to zapewnienie mu zdolności adaptacyjnych i chłonności na zmiany w otoczeniu zarówno wewnętrznym, jak i zewnętrznym.
Bibliografia
Ackoff R.L. 1993. Zarządzanie w małych dawkach. Warszawa: PWE. ISBN 83-01-11119-4. Armstrong M. 2003. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. ISBN 83-8859-758-2.
Zobacz w Google Scholar
Celińska-Niecharz S. 1999. Cena dobrego pracownika - system motywacji a oczekiwania zatrudnionych. "Personel" nr 7-8.
Zobacz w Google Scholar
Chabik J. 2000. Firma przy tablicy. "Computerworld" nr 19, s. 38.
Zobacz w Google Scholar
Crozier M. 1993. Przedsiębiorstwo na podsłuchu. Jak uczyć zarządzania postindustrialnego. Warszawa: PWE. ISBN 83-2080-908-8.
Zobacz w Google Scholar
Jasiński Z. 1998. Motywowanie w przedsiębiorstwie. Warszawa: Agencja Wydawnicza "Placet". ISBN 83-8542-829-1.
Zobacz w Google Scholar
Koźmiński A.K., Piotrowski W. 1997. Zarządzanie. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-12148-3.
Zobacz w Google Scholar
Krzakiewicz K. 1996. Teoretyczne podstawy organizacji i zarządzania. Poznań: TNOiK. ISBN 83-9059-120-0.
Zobacz w Google Scholar
Mikuła B. 2000. Nowe sposoby na zasoby. "Personel" nr 11, s. 20-22.
Zobacz w Google Scholar
Nizard G. 1998. Metamorfozy przedsiębiorstwa. Zarządzanie w zmiennym otoczeniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-0812-623-X.
Zobacz w Google Scholar
Penc J. 1998. Motywowanie w zarządzaniu. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu. ISBN 83-8544-161-1.
Zobacz w Google Scholar
Revans R. 2000. Przedsiębiorstwo uczące się. "Manager" nr 4, s. 56.
Zobacz w Google Scholar
Szapiro T. 2004. Dane ważne jak kapitał. "Businessman Magazine" nr 2, s. 51.
Zobacz w Google Scholar
Weber R.A. 1990. Zasady zarządzania organizacjami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-2081-036-1.
Zobacz w Google Scholar
Zbiegień-Maciąg L. (red.). 2006. Nowe tendencje i wyzwania w zarządzaniu personelem. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. ISBN 83-7484-028-5.
Zobacz w Google Scholar
Ziębicki B. 2000. Tworzenie organizacji inteligentnych. "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" nr 8, s. 11-13.
Zobacz w Google Scholar
Zimniewicz K. 1999. Współczesne koncepcje i metody zarządzania. Warszawa: PWE. ISBN 83-2081-190-2.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa