Abstrakt
Ze względu na rosnącą świadomość i presję społeczną, mając na uwadze stosowne przepisy, sektor biznesu zmuszony jest oprzeć swoje istnienie na zasadach zrównoważonego rozwoju. Pojęcie zrównoważonego rozwoju pojawiło się ze względu na narastający problem nierówności na świecie, jak również z powodu światowych problemów związanych z ochroną środowiska naturalnego. Ma on na celu osiągnięcie równowagi pomiędzy wymogami gospodarczymi, społecznymi i środowiskowymi, tak aby przyszłe pokolenia nie musiały wstrzymywać rozwoju z powodu działań podejmowanych współcześnie. Firmy, które aktywnie uczestniczą w rozwiązywaniu problemów środowiskowych, społecznych i etycznych, są uważane za podmioty społecznie odpowiedzialne. Obszary ogólnej troski uwzględniane przez odpowiedzialne społecznie przedsiębiorstwa to ochrona środowiska i dobrobyt pracowników jak również działania na rzecz społeczności lokalnych i społeczeństwa jako całości. Prezentowany artykuł dotyczy pojęcia zrównoważonego rozwoju i stosowania jego zasad przez firmy w powiecie Karlovac. Ma on również odpowiedzieć na pytanie, czy dla dużych przedsiębiorstw w Karlovacu społeczna odpowiedzialność biznesu jest zadaniem strategicznym.
Bibliografia
Carroll, A. B. (1999). Corporate Social Responsibility: Evolution of a definitional construct. Business & Society, 38 (3), 268‒295.
Zobacz w Google Scholar
Davis, K. (1967). Understanding the social responsibility puzzle: What does the businessman owe to society? Business Horizons, 10, 45‒50.
Zobacz w Google Scholar
Hill, R. P., Stephens, D., Smith, I. (2003). Corporate Social Responsibility: An examination of individual firm behaviour. Business and Society Review, 108 (3), 339–364.
Zobacz w Google Scholar
Kotler, P., Lee, N. (2009). Društveno odgovorno poslovanje. Zagreb: M.E.P. ISBN 978-953-6807-39-0.
Zobacz w Google Scholar
Kozioł, L. Kozioł, W., Wojtowicz, A., Pyrek, R. (2013). Relationship marketing: A tool for supporting the company’s innovation process. Procedia. Elsevier.
Zobacz w Google Scholar
Krkač, K. et al. (2007). Uvod u poslovnu etiku i korporacijsku društvenu odgovornost. Zagreb: Mate ZŠEM. ISBN 978-953-2460-36-0.
Zobacz w Google Scholar
Osmanagić Bedenik, N. et al. (2010). Kontroling između profita i održivog razvoja. Zagreb: MEP, ISBN 978-953-6807-51-2.
Zobacz w Google Scholar
Šimleša, D. (2003). Podržava li biznis održivi razvoj. Društvena istraživanja Časopis za opća društvena pitanja, 12 (3–4), 403‒426.
Zobacz w Google Scholar
Vitner Marković, S., Varičak, I. (2012). Hotel companies as the main stakeholders of sustainable tourism development. Beograd. Book of Proceedings BITCO (p. 429‒439).
Zobacz w Google Scholar
WCED (1987). Report of the World Commission on Environment and Development: Our common future, UN documents [online, accessed: 2014-04-16]. Retrieved from: http://www.un-documents.net/wced-ocf.htm.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa