Abstrakt
W artykule omówiono pożądane kompetencje pracowników przedsiębiorstw branży lotniczej w regionie bielsko-bialskim. Na wstępie przedstawiono klasyfikacje kompetencji prezentowane w różnych ujęciach w literaturze przedmiotu przez określonych autorów. W dalszej części pracy przytoczono wyniki badań empirycznych przeprowadzonych pod koniec 2014 roku. Celem badań było między innymi zebranie informacji na temat pożądanych kompetencji, na które najczęściej wskazują pracownicy niezajmujący stanowisk kierowniczych w przedsiębiorstwach branży lotniczej oraz porównanie ich z wynikami pierwszego etapu badań (kadry kierowniczej). Podmiotem badawczym były przedsiębiorstwa branży lotniczej. Jako narzędzie badawcze wykorzystano kwestionariusz ankiety. Otrzymane wyniki świadczą o wysokiej ocenie, jakiej udzieliła kadra niekierownicza posiadanemu wykształceniu i poszukiwanemu na rynku zawodowi oraz doświadczeniu zawodowemu. Badana grupa respondentów wskazała również na cechy/zdolności, które są najbardziej przydatne w pracy zawodowej – należy do nich przede wszystkim systematyczność i pracowitość. Zestawione wyniki badań z części I i II opracowania świadczą o tym, że badane grupy respondentów różnie wartościują kompetencje w zakresie ich przydatności w pracy zawodowej. Konsekwencją tego stanu rzeczy jest zwiększająca się liczba osób, które nie posiadają odpowiednich kompetencji do wykonywania określonych zadań na stanowiskach pracy.
Bibliografia
Armstrong, M. (2007). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. ISBN 978-83-7526-171-4.
Zobacz w Google Scholar
Boyatzis, R.E. (1982). The Competent Manager: A Model for Effective Performance. New York: John Wiley and Sons. ISBN 978-0-471-09031-1.
Zobacz w Google Scholar
Cockerill, T., Hunt, J., Schroder, H. (1995). Managerial Competencies: Fact or Fiction? Business Strategy Review, 6(3), 1–12.
Zobacz w Google Scholar
Filipowicz, G. (2004). Zarządzanie kompetencjami zawodowymi. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-1532-0.
Zobacz w Google Scholar
Kubicka-Daab, J. (2002). Budowa modeli kompetencji. W: A. Ludwiczyński (red.). Najlepsze praktyki zarządzania kapitałem ludzkim (s. 239–248). Warszawa: Polska Fundacja Promocji Kadr. ISBN 83-916607-3-7.
Zobacz w Google Scholar
Mikuła, B. (2001). W kierunku organizacji inteligentnych. Kraków: Antykwa. ISBN 83-87493-66-X.
Zobacz w Google Scholar
Mikuła, B., Pietruszka-Ortyl, A. (2007). Kompetencje pracowników w perspektywie strategicznego zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 747, 49–73.
Zobacz w Google Scholar
Orlińska-Gondor, A. (2006). Zarządzanie ludźmi oparte na pojęciu kompetencji. W: L. Zbiegień-Maciąg (red.). Nowe tendencje i wyzwania w zarządzaniu personelem (s. 168–191). Kraków: Wolters Kluwer Polska. ISBN 83-7484-028-5.
Zobacz w Google Scholar
Pocztowski, A. (2003). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie – procesy – metody. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-1468-5.
Zobacz w Google Scholar
Sidor-Rządkowska, M. (2008). Zarządzanie kompetencjami – teoria i praktyka. Zarządzanie Zmianami, 9(20), 1–10.
Zobacz w Google Scholar
Szczęsna, A., Rostkowski, T. (2004). Zarządzanie kompetencjami. W: T. Rostkowski (red.). Nowoczesne metody zarządzania zasobami ludzkimi (s. 37–76). Warszawa: Difin. ISBN 83-7251-445-3.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa