Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest głos w dyskusji dotyczący prezentacji najważniejszych składników kapitału intelektualnego, które w warunkach innowacyjnej, opartej na wiedzy gospodarki, decydują o przewadze konkurencyjnej podmiotu działającego na rynku. Artykuł składa się z trzech części: (1) identyfikacji i klasyfikacji przesłanek konkurencyjności podmiotów rynkowych, (2) identyfikacji składników kapitału intelektualnego, ze szczególnym uwzględnieniem kapitału ludzkiego i strukturalnego i ich wpływu na pozycję konkurencyjną oraz (3) prezentacji dylematów pomiaru kapitału intelektualnego i najważniejszych wskaźników go określających. W konkluzji stwierdzono, że kapitał intelektualny podmiotu rynkowego w coraz większym stopniu decyduje o jego efektywności i pozycji konkurencyjnej, lecz pomiar i kwantyfikacja poszczególnych jego składników nadal są problemem i ważnym nurtem badawczym w zarządzaniu w XXI wieku.
Bibliografia
Adamczewski P. 2005. Słownik informatyczny. Gliwice: Helion. ISBN 83-7361-645-4.
Zobacz w Google Scholar
Chodyński A., Jabłoński i A. S., Jabłoński M. M. 2007. Strategiczna karta wyników (Balanced Scorecard) w implementacji założeń rozwoju organizacji. Kraków: Krakowska Szkoła Wyższa im. A.F. Modrzewskiego. ISBN 978-83-89823-33-5.
Zobacz w Google Scholar
Dobija D. 2004. Pomiar i sprawozdawczość kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwo WSPiZ im. L. Koźmińskiego. ISBN 83-89437-08.
Zobacz w Google Scholar
Dobija M. 1998. Kapitał, kapitalizacja i rachunkowość kapitału ludzkiego. „Zeszyty Teoretyczne Rady Naukowej Stowarzyszenia Księgowych w Polsce” Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Dobija M. 1999. Koncepcja pomiaru kapitału intelektualnego w aspekcie rachunkowości społeczno-ekonomicznej. „Zeszyty Teoretyczne Rady Naukowej Stowarzyszenia Księgowych w Polsce” Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Dobija M. 2002. Kapitał ludzki i intelektualny w aspekcie rachunkowości, „Przegląd Organizacji” 2002, nr 1.
Zobacz w Google Scholar
Drucker P. F. 1999. Społeczeństwo pokapitalistyczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-12799-6.
Zobacz w Google Scholar
Edvinsson L. 1997. Developing Intellectual Capital at Scandia. „Long Range Planning” 1997, nr 30, vol. 30.
Zobacz w Google Scholar
Edvinsson L., Malone M.S. 2001. Kapitał intelektualny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-13509-3.
Zobacz w Google Scholar
Gierszewska G., Wawrzyniak B. 2001. Globalizacja. Wyzwania dla zarządzania strategicznego. Warszawa: Poltext. ISBN 83-88840-10-X.
Zobacz w Google Scholar
Kaźmierczak T., Rymsza M. (red) 2007. Kapitał społeczny. Ekonomia społeczna. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych. ISBN 978-83-89817-17-4.
Zobacz w Google Scholar
Kohls R.L., Uhl J.N. 1990. Marketing of Agricultural Products. 7th ed. New York: Macmillan Publishing Company.
Zobacz w Google Scholar
Marshall A. 1956. Principles of Economics. London: Macmillan.
Zobacz w Google Scholar
Micherda B. 2001. Ustawa o rachunkowości ze skorowidzem. Kraków: Zakamycze. ISBN 83-7333-022-04.
Zobacz w Google Scholar
Mynarski S. (red.). 1993. Analiza rynku. Systemy i mechanizmy. Kraków: Akademia Ekonomiczna w Krakowie.
Zobacz w Google Scholar
ŚCD. 1992. Technology and the economy. The key relationship. The Technology/Economy Program. Paris.
Zobacz w Google Scholar
Perechuda K. (red.). 2005. Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-14492-0.
Zobacz w Google Scholar
Pietruszka-Ortyl A. 2004. Wyzwania wartościowania kapitału intelektualnego organizacji. W: Skrzypek E. (red.) Success 2004. Uwarunkowania sukcesu przedsiębiorstwa w gospodarce opartej na wiedzy. T. 1. Lublin: UMCS.
Zobacz w Google Scholar
Płonka M. 2004. Wybrane zagadnienia rynku ubezpieczeniowego. W: Perenc J. (red.) Rynek usług ubezpieczeniowych. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński. ISBN 83-7241-380-0.
Zobacz w Google Scholar
Płonka M. 2008. Wybrane problemy rachunku kosztów i korzyści społecznych podmiotów ekonomii społecznej. „Ekonomia Społeczna” 2008, nr 2.
Zobacz w Google Scholar
Porter M.E. 1992. Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-0893-6.
Zobacz w Google Scholar
Stankiewicz M. J. 2002. Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji. Toruń: Dom Organizatora. ISBN 83-7285-088-7.
Zobacz w Google Scholar
Sveiby K.-E. 1997. The New Organizational Wealth: Managing & Measuring Knowledge-Based Assets. San Francisco: Berrett-Koehler.
Zobacz w Google Scholar
Walas-Trębacz J. 2006. Analiza kapitału intelektualnego w firmie. W: Chodyński A. (red.). Współczesne wyzwania zarządzania organizacjami. „Acta Academiae Modrevianae” Kraków: Krakowska Szkoła Wyższa im. A.F. Modrzewskiego. ISBN 83-89823-82-9.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa