Kapitał intelektualny jako przesłanka konkurencyjności podmiotu na rynku
Okładka tom 11
PDF

Słowa kluczowe

kapitał intelektualny
pozycja konkurencyjna
wartość dodana
kapitał ludzki
kapitał strukturalny
pomiar kapitału intelektualnego

Jak cytować

PłonkaM. (2008). Kapitał intelektualny jako przesłanka konkurencyjności podmiotu na rynku. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej W Tarnowie, 11(1), 57-77. https://doi.org/10.25944/znmwse.2008.01.5777

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest głos w dyskusji dotyczący prezentacji najważniejszych składników kapitału intelektualnego, które w warunkach innowacyjnej, opartej na wiedzy gospodarki, decydują o przewadze konkurencyjnej podmiotu działającego na rynku. Artykuł składa się z trzech części: (1) identyfikacji i klasyfikacji przesłanek konkurencyjności podmiotów rynkowych, (2) identyfikacji składników kapitału intelektualnego, ze szczególnym uwzględnieniem kapitału ludzkiego i strukturalnego i ich wpływu na pozycję konkurencyjną oraz (3) prezentacji dylematów pomiaru kapitału intelektualnego i najważniejszych wskaźników go określających. W konkluzji stwierdzono, że kapitał intelektualny podmiotu rynkowego w coraz większym stopniu decyduje o jego efektywności i pozycji konkurencyjnej, lecz pomiar i kwantyfikacja poszczególnych jego składników nadal są problemem i ważnym nurtem badawczym w zarządzaniu w XXI wieku.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2008.01.5777
PDF

Bibliografia

Adamczewski P. 2005. Słownik informatyczny. Gliwice: Helion. ISBN 83-7361-645-4.
Zobacz w Google Scholar

Chodyński A., Jabłoński i A. S., Jabłoński M. M. 2007. Strategiczna karta wyników (Balanced Scorecard) w implementacji założeń rozwoju organizacji. Kraków: Krakowska Szkoła Wyższa im. A.F. Modrzewskiego. ISBN 978-83-89823-33-5.
Zobacz w Google Scholar

Dobija D. 2004. Pomiar i sprawozdawczość kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwo WSPiZ im. L. Koźmińskiego. ISBN 83-89437-08.
Zobacz w Google Scholar

Dobija M. 1998. Kapitał, kapitalizacja i rachunkowość kapitału ludzkiego. „Zeszyty Teoretyczne Rady Naukowej Stowarzyszenia Księgowych w Polsce” Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Dobija M. 1999. Koncepcja pomiaru kapitału intelektualnego w aspekcie rachunkowości społeczno-ekonomicznej. „Zeszyty Teoretyczne Rady Naukowej Stowarzyszenia Księgowych w Polsce” Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Dobija M. 2002. Kapitał ludzki i intelektualny w aspekcie rachunkowości, „Przegląd Organizacji” 2002, nr 1.
Zobacz w Google Scholar

Drucker P. F. 1999. Społeczeństwo pokapitalistyczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-12799-6.
Zobacz w Google Scholar

Edvinsson L. 1997. Developing Intellectual Capital at Scandia. „Long Range Planning” 1997, nr 30, vol. 30.
Zobacz w Google Scholar

Edvinsson L., Malone M.S. 2001. Kapitał intelektualny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-13509-3.
Zobacz w Google Scholar

Gierszewska G., Wawrzyniak B. 2001. Globalizacja. Wyzwania dla zarządzania strategicznego. Warszawa: Poltext. ISBN 83-88840-10-X.
Zobacz w Google Scholar

Kaźmierczak T., Rymsza M. (red) 2007. Kapitał społeczny. Ekonomia społeczna. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych. ISBN 978-83-89817-17-4.
Zobacz w Google Scholar

Kohls R.L., Uhl J.N. 1990. Marketing of Agricultural Products. 7th ed. New York: Macmillan Publishing Company.
Zobacz w Google Scholar

Marshall A. 1956. Principles of Economics. London: Macmillan.
Zobacz w Google Scholar

Micherda B. 2001. Ustawa o rachunkowości ze skorowidzem. Kraków: Zakamycze. ISBN 83-7333-022-04.
Zobacz w Google Scholar

Mynarski S. (red.). 1993. Analiza rynku. Systemy i mechanizmy. Kraków: Akademia Ekonomiczna w Krakowie.
Zobacz w Google Scholar

ŚCD. 1992. Technology and the economy. The key relationship. The Technology/Economy Program. Paris.
Zobacz w Google Scholar

Perechuda K. (red.). 2005. Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-14492-0.
Zobacz w Google Scholar

Pietruszka-Ortyl A. 2004. Wyzwania wartościowania kapitału intelektualnego organizacji. W: Skrzypek E. (red.) Success 2004. Uwarunkowania sukcesu przedsiębiorstwa w gospodarce opartej na wiedzy. T. 1. Lublin: UMCS.
Zobacz w Google Scholar

Płonka M. 2004. Wybrane zagadnienia rynku ubezpieczeniowego. W: Perenc J. (red.) Rynek usług ubezpieczeniowych. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński. ISBN 83-7241-380-0.
Zobacz w Google Scholar

Płonka M. 2008. Wybrane problemy rachunku kosztów i korzyści społecznych podmiotów ekonomii społecznej. „Ekonomia Społeczna” 2008, nr 2.
Zobacz w Google Scholar

Porter M.E. 1992. Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-0893-6.
Zobacz w Google Scholar

Stankiewicz M. J. 2002. Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji. Toruń: Dom Organizatora. ISBN 83-7285-088-7.
Zobacz w Google Scholar

Sveiby K.-E. 1997. The New Organizational Wealth: Managing & Measuring Knowledge-Based Assets. San Francisco: Berrett-Koehler.
Zobacz w Google Scholar

Walas-Trębacz J. 2006. Analiza kapitału intelektualnego w firmie. W: Chodyński A. (red.). Współczesne wyzwania zarządzania organizacjami. „Acta Academiae Modrevianae” Kraków: Krakowska Szkoła Wyższa im. A.F. Modrzewskiego. ISBN 83-89823-82-9.
Zobacz w Google Scholar

© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa

 

Pobrania

Dane pobrania nie są jeszcze dostepne