Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie koncepcji budowy modeli biznesowych nowoczesnych organizacji na podstawie ich potencjału innowacyjnego. Tworzenie innowacji w organizacji jest procesem skomplikowanym, który zależy od wielu czynników, w tym od wypracowanego w przeszłości potencjału innowacyjnego oraz odpowiednich zdolności do jego bieżącego wykorzystania. Modele biznesowe w sposób syntetyczny opisują zdolności organizacji do tworzenia wartości i osiągania zysku. Właściwie przygotowany model warunkuje sukces w realizacji całego procesu innowacji, nie tylko w fazie aplikacji inspiracji, ale także w czasie dyfuzji gotowej innowacji. Całość dociekań zaprezentowanych w artykule została osadzona w ramach dyskusji wokół podstawowych umiejętności w organizacji, podzielonych na trzy czynniki: zasoby, procesy i wartości, które odpowiadają za powodzenie realizacji innowacji. Podstawowe pytanie, jakie przyświeca podjętym tu rozważaniom, odnosi się do oceny możliwości osiągania wzrostu dzięki posiadanemu potencjałowi innowacyjnemu. Część badawcza artykułu zawiera projekcję potencjału innowacyjnego w modelach biznesowych tworzonych w perspektywie długoterminowej. W szczególności analizie poddane zostały modele stosowane w nowoczesnych organizacjach, których działalność jest oparta na innowacjach. Wykazano, że model biznesowy stworzony na bazie potencjału innowacyjnego stanowi ważny czynnik decydujący o innowacyjności nowoczesnych organizacji.
Bibliografia
Białoń, L. (red.) (2010). Zarządzanie działalnością innowacyjną. Warszawa: Placet. ISBN 978-83-7488-153-1.
Zobacz w Google Scholar
Chesbrough, H. (2010). Business Model Innovation: opportunities and barriers. Long Range Planning, 43, 354‒363.
Zobacz w Google Scholar
Christensen, C.M., Raynor, M.E. (2008). Innowacje. Napęd wzrostu. Warszawa: Studio Emka. ISBN 978-83-60652-37-4.
Zobacz w Google Scholar
Dudzik, T., Witek-Hajduk, M.K. (2007). Model biznesu – moda czy nowa koncepcja zarządzania strategicznego. W: H. Brdulak, E. Duliniec, T. Gołębiowski (red.). Wspólna Europa. Tworzenie wartości przedsiębiorstwa na rynku Unii Europejskiej. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa. ISBN 8373783164.
Zobacz w Google Scholar
Evers, R., Huibers, T. (2012). 10 New Business Models for This Decade [online, dostęp: 2014-04-03]. Dostępny w Internecie: http://www.slideshare.net/oukearts/10-new-business-models-for-this-decade.
Zobacz w Google Scholar
Komorowski, J. (2008). Wartość przedsiębiorstwa a nowy ład gospodarczy w Polsce. W: R. Bartkowiak, J. Ostaszewski (red.). O nowy ład gospodarczy w Polsce (s. 423‒437). Warszawa: Szkoła Główna Handlowa.
Zobacz w Google Scholar
Kozioł, L., Karaś, A. (2013). Innovativeness in tourist companies: assessment attempt. The Małopolska School of Economics in Tarnów Research Papers Collection, 23(2), 131‒147.
Zobacz w Google Scholar
Łunarski, J., Stadnicka, D. (2007a). Metoda samooceny potencjału innowacyjnego organizacji. Technologia i Automatyzacja Montażu, 4, 37‒41.
Zobacz w Google Scholar
Łunarski, J., Stadnicka, D. (2007b). Ocena poziomu konkurencyjności stosowanej technologii. Technologia i Automatyzacja Montażu, 2‒3, 25‒29.
Zobacz w Google Scholar
Obłój, K. (2002). Tworzywo skutecznych strategii. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-1413-8.
Zobacz w Google Scholar
Osterwalder, A., Pigneur, Y. (2012). Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera. Gliwice: Wydawnictwo Helion. ISBN 978-83-246-3059-2.
Zobacz w Google Scholar
Tidd, J., Bessant, J. (2011). Zarządzanie innowacjami. Integracja zmian technologicznych, rynkowych i organizacyjnych. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. ISBN 978-83-264-1181-6.
Zobacz w Google Scholar
Weiblen, T., Frankenberger, K., Gassmann, O. (2013). The Open Business Model: Towards a Common Understanding of an Emerging Concept [online, dostęp: 2014-04-03]. Materiały pokonferencyjne 13th EURAM 2013. Dostępny w Internecie: http://www.researchgate.net/publication/256766170_The_Open_Business_Model_Towards_a_Common_Understanding_of_an_Emerging_Concept.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa