Ekonomiczne aspekty procesu edukacji
Okładka tom 18
PDF

Słowa kluczowe

kapitał ludzki
stała ekonomiczna potencjalnego wzrostu
inwestycje w kapitał ludzki
płaca zasadnicza

Jak cytować

KoziołW. (2011). Ekonomiczne aspekty procesu edukacji . Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej W Tarnowie, 18(1), 187-196. https://doi.org/10.25944/znmwse.2011.01.187196

Abstrakt

W tekście podano determinanty podejmowania racjonalnych decyzji edukacyjnych przez osoby aktywne zawodowo. W pierwszej kolejności przedstawiono model kapitału ludzkiego pozwalający na pomiar kwalifikacji pracownika w jednostkach pieniężnych. Omówiono w szczególności zasady pomiaru kapitału oraz składniki kapitału ludzkiego. Następnie przeanalizowano model płacowy, który pozwala zdefiniować płacę zasadniczą jako pochodną wartości indywidualnego kapitału ludzkiego oraz 8% stałej ekonomicznej. W dalszej kolejności zajęto się procesem edukacji jako inwestycją w kapitał ludzki, której efektywność oraz ocena racjonalności mogą być określone według tradycyjnych metod analizy stopy zwrotu. Prowadzone rozważania zostały zilustrowane praktycznym przykładem analizy racjonalności podjęcia nauki na studiach podyplomowych. Stała ekonomiczna, której wysokość wynosi 8% rocznie, wyznacza oczekiwaną stopę zwrotu z dodatkowych kwalifikacji. W ten sposób możliwe jest określenie punktu równowagi. Całość rozważań będących tematem artykułu opatrzono stosownym podsumowaniem.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2011.01.187196
PDF

Bibliografia

Cahuc P., Zylberberg A. 2004. Labor Economics. Cambridge–London: MIT Press. 026203316X.
Zobacz w Google Scholar

Dobija M. 2002. Kapitał ludzki i intelektualny w aspekcie teorii rachunkowości. "Przegląd Organizacji", nr 1, s. 8–13.
Zobacz w Google Scholar

Dobija M. 2009. Fundamentalne przyczyny kryzysów finansowych. "Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie", nr 2 (13).
Zobacz w Google Scholar

Dobija M. (red.). 2010. Teoria pomiaru kapitału i zysku. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego. ISBN 978-83-7252-500-0.
Zobacz w Google Scholar

Kozioł W. 2010. Kształtowanie wynagrodzeń podstawowych nauczycieli akademickich na podstawie pomiaru kapitału ludzkiego i intelektualnego. W: Woźniak M.G. (red.). Nierówności społeczne i wzrost gospodarczy. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego nr 16. Rzeszów: Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Zobacz w Google Scholar

© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa

 

Pobrania

Dane pobrania nie są jeszcze dostepne