Abstrakt
Artykuł dotyczy znaczenia kooperacji zewnętrznej dla organizacji sieciowej. W szczególności zostały zaprezentowane podstawowe pojęcia związane z kooperacją, klasyfikacje rodzajów kooperacji przede wszystkim zewnętrznych, motywy podejmowania współpracy, charakterystyka szczególnej formy współpracy między firmami tzn. aliansu strategicznego, korzyści i zagrożenia płynące z tytułu nawiązywania współpracy w postaci aliansu oraz rodzaje przyjmowanych strategii w ramach kooperacji.
Bibliografia
Agencje badań marketingowych w Polsce, „Gospodarka Materiałowa i Logistyka" 1999, nr 3.
Zobacz w Google Scholar
Ansoff H., Zarządzanie strategiczne, PWE, Warszawa, 1985.
Zobacz w Google Scholar
Bielawny J., Venture capital?, “Firma” 1991, nr 6.
Zobacz w Google Scholar
Brilman J., Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa, 2002.
Zobacz w Google Scholar
Ciesielski M., Zarządzanie łańcuchem dostaw jako element strategii firmy, „Gospodarka Materiałowa i Logistyka" 1999, nr 1.
Zobacz w Google Scholar
Cieślicki M., Alianse strategiczne w przemyśle komputerowym, „Przegląd Organizacji” 1999, nr 5.
Zobacz w Google Scholar
Cygler J., Alianse strategiczne, Difin, Warszawa, 2002.
Zobacz w Google Scholar
Dornieden U., Schibler A., Weihrauch J., Marketingsinstitutionen, “Studienhefte fuer Operatives Marketing” 1977, no. 6, Verlag Gabler, Wiesbaden.
Zobacz w Google Scholar
Fabiańska K., Rokita J., Rozwój przedsiębiorstwa. Procesy i strategie rozwoju, Prace Naukowe AE Katowice, t. 3, 1991.
Zobacz w Google Scholar
Famielec J., Układy kooperacyjne w gospodarce rynkowej. Doświadczenia, strategie, Akademia Ekonomiczna, Kraków, 1992.
Zobacz w Google Scholar
Famielec J., Układy kooperacyjne w przemyśle, Akademia Ekonomiczna, Kraków, 1988.
Zobacz w Google Scholar
Faulkner D., Bowman C., Strategie konkurencji, Gebethner i Ska, Warszawa, 1996.
Zobacz w Google Scholar
Gawiencki M., Grudzewski W. M., Rogowski W., Alianse strategiczne przedsiębiorstw w warunkach polskich, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa” 2000, nr 3.
Zobacz w Google Scholar
Harrigan K.R., Strategic Alliances and Partner Assymmetries, [w:] Contractor F.J., Lorange P. (eds), Cooperative Strategies in International Business, Lexington Books, 1988.
Zobacz w Google Scholar
Jagoda H., Państwowa regulacja integracji przedsiębiorstw w polskiej gospodarce. Ewolucja, ocena, kierunki, Prace Naukowe AE Wrocław, nr 522, 1990.
Zobacz w Google Scholar
Kaleta A., Strategia konkurencji w przemyśle, Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2000.
Zobacz w Google Scholar
Kooperanci na rynkach międzynarodowych, „Gospodarka Materiałowa i Logistyka" 1999, nr 2.
Zobacz w Google Scholar
Lea R., Parker B., The JIT Spiral of Continuous Improvement. „Industrial Management and Data System" 1989, no. 4.
Zobacz w Google Scholar
Lichtarski J. (red.), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, wyd. 3, Akademia Ekonomiczna, Wrocław, 1999.
Zobacz w Google Scholar
Lisikiewicz J. Zgrupowanie przedsiębiorstw przemysłowych, [w:] Rozwój struktur organizacyjnych jednostek przemysłowych, Warszawa, SGPiS, 1989.
Zobacz w Google Scholar
Luger A.E., Geisbuesch H,.G., Neumann J., Betriebswirtschaftslehre, Stuttgart, (t. 2), 1982.
Zobacz w Google Scholar
Masłyk-Musiał E., Organizacje w ruchu (1), „Przegląd Organizacji" 1994, nr 7.
Zobacz w Google Scholar
Mendenhall M., Punnet B.J., Ricks D., Global Management, Blackwell Publishers, Cambridge (USA), 1995.
Zobacz w Google Scholar
Milewska B., Milewski D., Współpraca z dostawcami - możliwości zwiększenia korzyści, „Gospodarka Materiałowa i Logistyka" 1988, nr 10.
Zobacz w Google Scholar
Morrow J., Rób biznes, Morrow Publishing, 1991.
Zobacz w Google Scholar
Moszkowicz K., Strategie współpracy w dziedzinie B+R, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, Wrocław, nr 186, 1998.
Zobacz w Google Scholar
Nogalski B., Wybrane formy współpracy między partnerami zagranicznymi, „Przegląd Organizacji" 1993, nr 2.
Zobacz w Google Scholar
Nowoczesne systemy dystrybucji, „Gospodarka Materiałowa i Logistyka" 1999, nr 2.
Zobacz w Google Scholar
Organizacja przyszłości, pod red. F. Hesslebeina i R. Goldsmitha, Niewyobrażalna przyszłość, Business Press, Warszawa, 1998.
Zobacz w Google Scholar
Piekarz H., Efekt organizacyjny jako kryterium oceny systemu wytwórczego, AE Kraków, 1991.
Zobacz w Google Scholar
Pierścionek Z., Strategie rozwoju firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1996.
Zobacz w Google Scholar
Pszczołowski T., Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk, 1978.
Zobacz w Google Scholar
Raia E., Synchronizing the Supply Chain, Purchasing, September 8, 1994.
Zobacz w Google Scholar
Romanowska M., Alianse strategiczne przedsiębiorstw, PWE, Warszawa, 1997.
Zobacz w Google Scholar
Wilczyński J., The Multinationals and East-West Relations, T. Macmillian Press, London 1976.
Zobacz w Google Scholar
Wrzosek S. Metody podejmowania decyzji o koncentracji, specjalizacji i lokalizacji produkcji w przemyśle spożywczym, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, nr 53, 1989.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa