External co-operation in a company management
Okładka tom 5
PDF (Język Polski)

Keywords

enterprise management
strategic management
economic integration of enterprises
strategic alliances
corporation strategies

How to Cite

Walas-TrebaczJ. (2004). External co-operation in a company management. The Malopolska School of Economics in Tarnow Research Papers Collection, (5), 143-157. https://doi.org/10.25944/znmwse.2004.05.143157

Abstract

This article presents basic definitions connected with co-operation, various classifications of kinds of co-operation, mostly of external co-operation, reasons for co-operating, characteristics of special forms of co-operation between enterprises, that is strategic alliance, benefits and threats associated with establishing co-operation in a form of an alliance and finally types of strategies adopted within the co-operation.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2004.05.143157
PDF (Język Polski)

References

Agencje badań marketingowych w Polsce, „Gospodarka Materiałowa i Logistyka" 1999, nr 3.
View in Google Scholar

Ansoff H., Zarządzanie strategiczne, PWE, Warszawa, 1985.
View in Google Scholar

Bielawny J., Venture capital?, “Firma” 1991, nr 6.
View in Google Scholar

Brilman J., Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa, 2002.
View in Google Scholar

Ciesielski M., Zarządzanie łańcuchem dostaw jako element strategii firmy, „Gospodarka Materiałowa i Logistyka" 1999, nr 1.
View in Google Scholar

Cieślicki M., Alianse strategiczne w przemyśle komputerowym, „Przegląd Organizacji” 1999, nr 5.
View in Google Scholar

Cygler J., Alianse strategiczne, Difin, Warszawa, 2002.
View in Google Scholar

Dornieden U., Schibler A., Weihrauch J., Marketingsinstitutionen, “Studienhefte fuer Operatives Marketing” 1977, no. 6, Verlag Gabler, Wiesbaden.
View in Google Scholar

Fabiańska K., Rokita J., Rozwój przedsiębiorstwa. Procesy i strategie rozwoju, Prace Naukowe AE Katowice, t. 3, 1991.
View in Google Scholar

Famielec J., Układy kooperacyjne w gospodarce rynkowej. Doświadczenia, strategie, Akademia Ekonomiczna, Kraków, 1992.
View in Google Scholar

Famielec J., Układy kooperacyjne w przemyśle, Akademia Ekonomiczna, Kraków, 1988.
View in Google Scholar

Faulkner D., Bowman C., Strategie konkurencji, Gebethner i Ska, Warszawa, 1996.
View in Google Scholar

Gawiencki M., Grudzewski W. M., Rogowski W., Alianse strategiczne przedsiębiorstw w warunkach polskich, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa” 2000, nr 3.
View in Google Scholar

Harrigan K.R., Strategic Alliances and Partner Assymmetries, [w:] Contractor F.J., Lorange P. (eds), Cooperative Strategies in International Business, Lexington Books, 1988.
View in Google Scholar

Jagoda H., Państwowa regulacja integracji przedsiębiorstw w polskiej gospodarce. Ewolucja, ocena, kierunki, Prace Naukowe AE Wrocław, nr 522, 1990.
View in Google Scholar

Kaleta A., Strategia konkurencji w przemyśle, Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2000.
View in Google Scholar

Kooperanci na rynkach międzynarodowych, „Gospodarka Materiałowa i Logistyka" 1999, nr 2.
View in Google Scholar

Lea R., Parker B., The JIT Spiral of Continuous Improvement. „Industrial Management and Data System" 1989, no. 4.
View in Google Scholar

Lichtarski J. (red.), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, wyd. 3, Akademia Ekonomiczna, Wrocław, 1999.
View in Google Scholar

Lisikiewicz J. Zgrupowanie przedsiębiorstw przemysłowych, [w:] Rozwój struktur organizacyjnych jednostek przemysłowych, Warszawa, SGPiS, 1989.
View in Google Scholar

Luger A.E., Geisbuesch H,.G., Neumann J., Betriebswirtschaftslehre, Stuttgart, (t. 2), 1982.
View in Google Scholar

Masłyk-Musiał E., Organizacje w ruchu (1), „Przegląd Organizacji" 1994, nr 7.
View in Google Scholar

Mendenhall M., Punnet B.J., Ricks D., Global Management, Blackwell Publishers, Cambridge (USA), 1995.
View in Google Scholar

Milewska B., Milewski D., Współpraca z dostawcami - możliwości zwiększenia korzyści, „Gospodarka Materiałowa i Logistyka" 1988, nr 10.
View in Google Scholar

Morrow J., Rób biznes, Morrow Publishing, 1991.
View in Google Scholar

Moszkowicz K., Strategie współpracy w dziedzinie B+R, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, Wrocław, nr 186, 1998.
View in Google Scholar

Nogalski B., Wybrane formy współpracy między partnerami zagranicznymi, „Przegląd Organizacji" 1993, nr 2.
View in Google Scholar

Nowoczesne systemy dystrybucji, „Gospodarka Materiałowa i Logistyka" 1999, nr 2.
View in Google Scholar

Organizacja przyszłości, pod red. F. Hesslebeina i R. Goldsmitha, Niewyobrażalna przyszłość, Business Press, Warszawa, 1998.
View in Google Scholar

Piekarz H., Efekt organizacyjny jako kryterium oceny systemu wytwórczego, AE Kraków, 1991.
View in Google Scholar

Pierścionek Z., Strategie rozwoju firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1996.
View in Google Scholar

Pszczołowski T., Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk, 1978.
View in Google Scholar

Raia E., Synchronizing the Supply Chain, Purchasing, September 8, 1994.
View in Google Scholar

Romanowska M., Alianse strategiczne przedsiębiorstw, PWE, Warszawa, 1997.
View in Google Scholar

Wilczyński J., The Multinationals and East-West Relations, T. Macmillian Press, London 1976.
View in Google Scholar

Wrzosek S. Metody podejmowania decyzji o koncentracji, specjalizacji i lokalizacji produkcji w przemyśle spożywczym, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, nr 53, 1989.
View in Google Scholar

© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

Downloads

Download data is not yet available.