Abstrakt
W artykule podjęto temat funkcji strategicznej rachunkowości zarządczej w przedsiębiorstwie oraz roli informacyjnej, jaką odgrywa ona w skutecznej realizacji strategii biznesowych. Pokazano główne cechy i podmioty strategicznej rachunkowości zarządczej, a także paradygmaty tej rachunkowości, potwierdzające jej integralność i wskazujące na potrzebę opracowania nowej metodologii rachunkowości. Zaproponowano koncepcyjne podejście do budowy strategicznego systemu rachunkowości w przedsiębiorstwie poprzez tworzenie przepływu informacji w celu wsparcia informacyjnego zarządzania strategicznego. Wskazano, że ze względu na niestabilność i brak spójności otoczenia makroekonomicznego przedsiębiorstwa koncepcja czynników zewnętrznych, ryzyka, niepewności, koncepcja fraktali przestrzennych i czasowych, podejmowania decyzji i prognozowania jest podstawą organizacji systemu strategicznej rachunkowości zarządczej.
Bibliografia
Bromwich, M., Bhimani, A. (1994). Management accounting: Pathways to progress. London: Chartered Institute of Management Accountants. ISBN 1874784272.
Zobacz w Google Scholar
Cooper, R., Kaplan, R.S. (1988). Measure costs right: Make the right decisions. Harvard Business Review, September–October, 96–103.
Zobacz w Google Scholar
Innes, J. (1998). Strategic management accounting in tones. In: J. Innes (ed.). Handbook of Management Accounting (pp. 928–929). London: Gee. ISBN 1860890865.
Zobacz w Google Scholar
Lord, B. R. (1996). Strategic management accounting: The emperor’s new clothes? Management Accounting Research, 7(3), 347–366.
Zobacz w Google Scholar
Simmonds, K. (1981). Strategic management accounting. Management Accounting, 59(4), 26–29.
Zobacz w Google Scholar
Друри, К. [Drury, C.]. (2005). Управленческий и производственный учет. Пер. с англ. Мocквa: Юнити-Дана. ISBN 5238008996.
Zobacz w Google Scholar
Райан, Б. (1998). Стратегический учет для руководителей. Пер. с англ. под ред. В.А. Микрюкова. Мocквa: Аудит, Юнити. ISBN 5851770449.
Zobacz w Google Scholar
Семанюк, В.З. (2010). Формування підсистеми стратегічного обліку в умовах ринкових відносин. Формування ринкових відносин в Україні: збірник наукових праць, 114(11), 59–64.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa