Innovations in the service sector in Poland
Okładka tom 26
PDF (Język Polski)

Keywords

innovations
kinds of innovations
effectiveness of innovations
service sector

How to Cite

CzubałaA. (2015). Innovations in the service sector in Poland. The Malopolska School of Economics in Tarnow Research Papers Collection, 26(1), 35-45. https://doi.org/10.25944/znmwse.2015.01.3545

Abstract

Innovations are an important factor of the development of contemporary economies. And although the understanding of their essence has not changed much since the times of Schumpeter, commonly regarded the creator of the theory of innovations, numerous Authors have tried to formulate new definitions relating innovations not only to inventions but also to changes implemented in various areas of enterprise activities and driving factors of innovations changing in time. In the research based on the statistical data, the definition and classification of innovations based on the international standard developed by the OECD experts, so called Oslo Manual, are most often adopted. They are also adopted in this article. The aim of the article is to present the development of innovations in the service sector in Poland in the years 2009–2011. On the basis of the Central Statistical Office data, collected with the use of the Oslo Manual methodology, the innovativeness level of service firms by size and by sections of the conducted business activities is analyzed and assessed. Moreover, the share of enterprises implementing product, process, organizational, marketing innovations in individual service sections, as well as the effectiveness of product innovations are analyzed. The analysis of the data depicting innovative activities of service firms reveals a downward trend. The share of enterprises which have introduced at least one innovation in their total number is going down in time, the share of revenues from the sales of new products in the total revenues is decreasing, the expenditure on innovative activities is falling. The main source of innovations is the implementation of modern information and communication techniques. Thus, they are innovations based on the factors of production “pushed” by technique and industry. The article includes only an initial analysis of innovations in services and indicates a need for holistic, interdisciplinary research into innovations and their effectiveness, not only the economic but also the social one

https://doi.org/10.25944/znmwse.2015.01.3545
PDF (Język Polski)

References

Bal-Woźniak, T. (2007). Innowacje w gospodarce opartej na wiedzy. W: S. Lis (red.). Gospodarka Polski na początku XXI wieku. Innowacyjność i konkurencyjność. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. ISBN 978-83-7252-356-3.
View in Google Scholar

Bal-Woźniak, T. (2012). Innowacyjność w ujęciu podmiotowym. Uwarunkowania instytucjonalne. Warszawa: PWE. ISBN 978-83-208-2018-8.
View in Google Scholar

Baruk, J. (2005). Dylematy rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw. Gospodarka Narodowa, 3, 51–72.
View in Google Scholar

Baruk, J. (2006). Zarządzanie wiedzą i innowacjami. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. ISBN 978-83-7441-406-7.
View in Google Scholar

Charucka, O. (2013). Działalność innowacyjna przedsiębiorstwa w sektorze usług. Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula, 3(37).
View in Google Scholar

Drucker, P. (1992). Praktyka zarządzania. Warszawa: Czytelnik.
View in Google Scholar

Duraj, J., Papiernik-Wojdera, M. (2010). Przedsiębiorczość i innowacyjność. Warszawa: Difin. ISBN 978-83-7641-285-6.
View in Google Scholar

Grądzka, N. (2010). Innowacje tworzone przez użytkowników (user innovation) w Polsce w latach 2007–2009. W: T. Baczko (red.). Raport o innowacyjności gospodarki Polski w 2009 roku. Warszawa: Instytut Nauk Ekonomicznych PAN. ISBN 978-83-61597-19-3.
View in Google Scholar

Jonas, A. (2012). Proces usługowy. W: A. Czubała, A. Jonas, T. Smoleń, J.W. Wiktor. Marketing usług. Kraków: Wolters Kluwer, Oficyna Ekonomiczna. ISBN 978-83-264-1619-4.
View in Google Scholar

Kalinowski, T.B. (2010). Innowacyjność przedsiębiorstwa a systemy zarządzania jakością. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business. ISBN 978-83-7526-702-0.
View in Google Scholar

Kozioł, L. (2009). Model systemu innowacyjności w przedsiębiorstwie bazującym na wiedzy. W: A. Potocki (red.). Globalizacja a społeczne aspekty przeobrażeń i zmian organizacyjnych. Warszawa: Difin. ISBN 978-83-7641-119-4.
View in Google Scholar

Krawczyk, M. (2013). Zastosowanie miar perspektywy klienta Balanced Scorecard w koncepcji user-driven innovation. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse. Rynki finansowe. Ubezpieczenia, 62.
View in Google Scholar

Niedzielski, P. (2003). Polityka innowacyjna w transporcie. Rozprawy i Studia, t. 86, nr 462. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. ISBN 83-7241-315-0.
View in Google Scholar

O’Sullivan, D., Dooley, L. (2009). Applying Innovation. Los Angeles: Sage Publication. ISBN 978-14-1295-455-6.
View in Google Scholar

OECD (2005). Oslo Manual, 3rd ed. OECD; Eurostat.
View in Google Scholar

Świtalski, W. (2005). Innowacje i konkurencyjność. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. ISBN 83-235-0248-X.
View in Google Scholar

US (2012). Działalność innowacyjna przedsiębiorstwa w latach 2009–2011. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny; Urząd Statystyczny w Szczecinie. ISSN 2083-2672.
View in Google Scholar

© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

Downloads

Download data is not yet available.